لفته منصوری : اختناق سفید یکی از موانع جدی تولید علم است

لفته منصوری در آیین رونمایی از سه کتاب «حماسه جاوید» و «الملحمه الخالده» و «فتواهای جهادی فقهای شیعه در قرن اخیر» آیت الله دکتر محسن حیدری گفت: ترس از ابراز عقیده و نظریه پردازی و ترس از جو سیاسی و عوام زدگی اجتماعی سه مانع مهم در راه پیشرفت و تولید علم هستند. وی افزود: […]

لفته منصوری در آیین رونمایی از سه کتاب «حماسه جاوید» و «الملحمه الخالده» و «فتواهای جهادی فقهای شیعه در قرن اخیر» آیت الله دکتر محسن حیدری گفت: ترس از ابراز عقیده و نظریه پردازی و ترس از جو سیاسی و عوام زدگی اجتماعی سه مانع مهم در راه پیشرفت و تولید علم هستند. وی افزود: آیت الله دکتر حیدری با اعتماد به نفس قوی نتایج پژوهش های خود را به جامعه عرضه کرده و نه تنها اختناق سفید و خود سانسوری نکرده بلکه توانسته در برخی آثار خود نظیر «حماسه جاوید» و «الملحمه الخالده» جهاد عشایر عرب خوزستان را به عنوان یک نهضت 100% شیعی و 100% ملی در فهرست نهضت های مبارزاتی یکصد ساله اخیر ملت ایران معرفی کرده و جریان سازی بزرگ مردمی تولید کند.

000000

به گزارش خبرنگار عصر ما از این مراسم این پژوهشگر فرهنگی در بررسی دیرینه پژوهش در نظام حوزه های علمیه گفت: از آغاز تشکیل حوزه های علمیه در هیچ برهه ای از تاریخ، آموزش از پژوهش جدا نبوده به جز فترت صد ساله ای که بعد از فوت مرحوم شیخ طوسی به وجود آمد و ابن ادریس حلی علیه آن نقد تاریخی خود را مطرح کرد. در حقیقت به خاطر عظمت علمی شیخ طوسی تعدادی از عالمان پا را فراتر از دیدگاههای او نگذاشتند؛ به همین جهت ابن ادریس این گروه را «جماعت مقلده» خطاب کرد. خوشبختانه هیچ نقطه ضعفی و هیچ وقفه ای جز این مورد بر تحقیقات در علوم اهل بیت (ع) مشاهده نمی کنیم.

لفته منصوری ثمرات و برکات این پژوهش های بنیادی و کاربردی را در تولید فرآوردهای متنوع و متکثر اندیشگی و کتاب نویسی در تمدن اسلامی دانست و تاکید کرد: این تنوع در هیچ فرهنگ دینی و انسانی جز اسلام عزیز مشاهده نمی شود. برخی از این گونه های نوشتاری نظیر: تذکره، حاشیه، وجیزه، مجموعه، تحریر، تهذیب، شرح، تعلیق، رساله، تلخیص، دیوان، مختصر، تفسیر، اصول، جنگ، مجمل، کلیات، قواعد، اختیارات، شجره‌نامه، مقدمه، قاموس، آداب، زبده، تالیفات، جامع، مصطلحات، فهرست، دایره‌المعارف، دانش‌نامه و … دکتر حداد عادل در بررسی خود به 209 کتاب رسیده است.
منصوری ضمن تعریفی از دین پژوهی، آیت الله دکتر حیدری را یک دین پژوه فعال و حساس معرفی کرد و گفت: دغدغه های علمی و پژوهشی آیت الله دکتر حیدری در مجموعه آثارش نشان می دهد که رویکرد وی زمان مند، مکان محور و شرایط پرورده بوده است.

لفته منصوری با انتقاد از گسترش تحقیقات «موضوع محور» که با هدف اطلاع رسانی و توزیع علم انجام می شود تاکید کرد جامعه ما نیاز به تحقیقات «مسئله محور» برای رفع نیازهای برآورده نشده خود دارد. چرا که اینگونه تحقیقات موجب تولید علم می شوند. علم از «مسئله» فربه می شود. از «مسئله» آغاز و بدان ختم می شود. علاوه بر این، پژوهشگر باید به تبار شناسی مسائل پژوهشی توجه کند چرا که برخی مسائل «تک تبارند» و برخی مسائل «چند تبارند» در اینگونه مسائل نیاز به تحقیقات میان رشته ای است. عدم توجه به تبار شناسی مسائل، پژوهش ها را تک بعدی و ناقص می کند. همچنین وی افزود: آیت الله دکتر حیدری در مجموعه آثارش «مسئله محور» بوده است. او مشکل و موضوع را تحلیل کرده و به مسئله یا مسائل تبدیل کرده و با تحقیقات میان رشته ای به دنبال آن می رود که فرضیه نو، پرسش نو، رویکرد نو و یا نظریه ی نو ارائه دهد.

گفتنی است همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه “قرآن و عترت” آیین رونمایی از سه اثر مکتوب و پژوهشی “آیت الله دکتر محسن حیدری” نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز با مشارکت فرهیختگان، اهل قلم و مدیران فرهنگی استان در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.در این مراسم فرهنگی – معنوی پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی به اهمیت فعالیت پژوهش گران و نویسندگان در راستای افزایش نرخ تالیف و انتشار کتب و همچنین نوگرایی و عرضه آثار فاخر و متناسب با شرایط و نیازهای کشور و استان را یک ضرورت مهم خواند و بر حمایت این اداره کل از آثار تولیدی نویسندگان خوزستان و معرفی آنها به نسل جوان و سایر علاقمندان تاکید کرد. همچنین حمید طرفی پژوهشگر و نویسنده خوزستانی در این مراسم با تجلیل از آیت الله دکتر حیدری گفت: این شخصیت فرزانه بیش از 200 اثر مکتوب به جامعه عرضه کرده است. در پایان برنامه آیت الله دکتر حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن تقدیر و تشکر از بانیان و برگزار کنندگان این مراسم بویژه آقای همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به رخداد مهم انتخاب اهواز بعنوان پایتخت کتاب ایران اشاره و آنرا حاصل تلاش و برنامه ریزی دستگاهها ،مجموعه اهل قلم و نهادهای مردمی خصوصا اداره ارشاد اسلامی دانست.