كيانوش راد عضو شورای عالی بنیاد باران : چالنگي شاعر آزاده اي است

شبي با چالنگي ، شاعر نوگراي معاصر به همت بنياد خوزستان شناسي در چهارم ارديبهشت با استقبال دوستداران شعر و ادب برگزار شد. در اين مراسم ، كيانوش راد رييس بنياد خوزستان شناسي ، ضمن تشكر از حضور هوشنگ چالنگي ، در سخنان كوتاهي به مقوله شعر و شعر چالنگي اشاره داشت. كيانوش راد در […]

شبي با چالنگي ، شاعر نوگراي معاصر به همت بنياد خوزستان شناسي در چهارم ارديبهشت با استقبال دوستداران شعر و ادب برگزار شد. در اين مراسم ، كيانوش راد رييس بنياد خوزستان شناسي ، ضمن تشكر از حضور هوشنگ چالنگي ، در سخنان كوتاهي به مقوله شعر و شعر چالنگي اشاره داشت. كيانوش راد در معرفي چالنگي گفت : هوشنگ چالنگي شاعري آزاده است. او آزاد از نخواستن است و به همين دليل شخصيت و شعر او رويين تن شده است. وي در تعريف شعر و شاعري گفت. : شعر احساس و دريافتي است كه بر شاعر نازل مي شود.

000

وی افزود :شاعر حقيقي حتا براي خود شعر نمي گويد ، چه رسد براي مخاطبان خود. شعر نوعي نزول حس و معنا ، بر جان ِآماده و قابلِ شاعر است . پس از دريافت است كه هم شاعر و هم مخاطبان بهره مي برند. نزول شعر ، از جهاتي هم افق با وحي پيامبرانه است. گاه مي آيد و گاه منقطع مي شود. كيانوش راد با بيان اينكه در اينجاست كه مي توان به تفاوت هنر شاعرانه با صنعت شعر واقف شد. در صنعت شعر ، شاعر ، شعر را مي سازد و كلام را مي بافد و اگرچه گاه زيباهم هست ، اما فاقد حس و معناي ماندگار است.به همين دليل ، شاعر گاه حسي پيشگويانه را منتقل و اعلام مي كند.

عضو شورای عالی بنیاد باران : شاعر البته از زمين و زمانش تاثير مي پذيرد ، شاعر از همه تحولات جامعه و از دردها و شادي مردم تاثير مي گيرد و انرا منعكس مي كند ، اما شعر واقعي با برساخته شدن و چيدن آگاهانه و با اراده شاعر ، چندان ميانه اي ندارد. شاعر تحليل علمي نمي كند ، او حس اش را در قالب واژگان بيان مي كند. شاعرواقعي را نمي توان دستوري ، سفارشي ، حكومتي ، ايدئولوژيك ، حزبي و جناحي دانست. شاعر واقعي فراتر از اينها مي نگرد. انسان بودن و انسان ماندن ، تنها رسالتي است كه شاعر و هنرمند اصيل انرا به همراه خود دارد. هنرمند تنها به انسان بودن و انسان ماندن متعهد است و نه به ايدئولوژي يا حكومت يا حزب. هنر ، هنر است و اگرچه هنر براي هنر پسنديده نيست ، اما هنر متعهد هم ، هنرمند را در بند چارچوب هاي تعيين شده پيشيني قرار مي دهد و خلاقيت او را از ميان برمي دارد . هنر ، هنر است. اين خوانندگان و بينندگان هنر هنرمندان هستند كه به كار هنرمند ارزش گذاري مي كنند. انسان بودن هنرمند اورا به سمت و سوي تعالي خواهد كشاند. شايد نزديكي برخي هنرها به صنعت نزديك باشد مثل مجسمه سازي ، معماري ، نقاشي و … و برغم سفارشي و دستوري بودن ، روح هنرمندانه را در خود داشته باشد اما شعر افقي ديگر و ساحتي ديگر دارد.

كيانوش راد در ادامه گفت : در حد فهم من ، چارلنگي يك شاعر واقعي است. شاعرانگي در شعر او نمايان است. صلابت آيه گونه اي در شعر اوموج مي زند كه با شعار گويي و ايدئولوژي ستايي متفاوت است. كم گويي و گزيده گويي و وسواس در نشر اثار نيز از خصوصيات چالنگي است. چالنگي شاعري حكومتي نيست. او شاعر آزاده اي است . شاعري در ميان مردم وبدور از خودنمايي هاي كاذب. وي در پايان با اشاره به خوزستاني و مسجد سليماني بودن چالنگي گفت : منابع و ذخاير انساني استان خوزستان از نفت براي ما مهم تر است. اين ذخاير را بايد به نسل جوان شناساند و از دانش و تجربيات انان بهره برد. اين مراسم كه با استقبال خوب هنرمندان و ادبا مواجه شد و جاني تازه و اميدي دو چندان در شاعران جوان خوزستاني ايجاد كرد.