اولین چالش مالی در حوزه تئاتر / اداره ارشاد “تالار آفتاب ” را به بخش خصوصی واگذار می کند

کدام جریان؟ قضیه چیست؟ این حرف را چه کسی گفته است؟ خلاصه کنیم: بحث واگذاری تالار آفتاب اهواز به بخش خصوصی از طریق مزایده مطرح است و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به مخالفت مخالفان این طرح جمله بالا را گفت.منطقه خوزستان ـ تالار آفتاب یکی از مهم‌ترین تالارهای کلانشهر اهواز است […]

کدام جریان؟ قضیه چیست؟ این حرف را چه کسی گفته است؟ خلاصه کنیم: بحث واگذاری تالار آفتاب اهواز به بخش خصوصی از طریق مزایده مطرح است و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به مخالفت مخالفان این طرح جمله بالا را گفت.منطقه خوزستان ـ تالار آفتاب یکی از مهم‌ترین تالارهای کلانشهر اهواز است که غالب کارگردانان تئاتر ساکن اهواز تمایل دارند نمایش‌شان بسته به نوع نمایشی که آماده کرده‌اند در سالن اصلی یا یکی از پلاتوهای آن روی صحنه برود.طبیعی است که برخی با طرح واگذاری تالار آفتاب به بخش خصوصی مخالف و پاره‌ای موافق هستند. موافق اصلی و شاید ردیف اول این طرح مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است و در این خصوص مواردی را به مثابه دلیل مطرح می‌کند.

همایون قنواتی گفت: وقتی ما مکانی فرهنگی را به مزایده می‌گذاریم این گونه نیست که تغییر کاربری در آن ایجاد شود بلکه دولت تصدیگری خودش را در این زمینه کاهش می‌دهد و از اعتباراتی که دارد در حوزه‌های دیگر هنر و تولید هنر استفاده می کند و هیچ مشکل و مانعی برای فعالیت انجمن‌ها و فعالیت‌های تئاتری به وجود نمی‌آید.او همچنین درباره شیوه واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوص خاطرنشان کرد: وقتی ما مکان‌های فرهنگی را به مزایده می‌گذاریم براساس قانونی که دولت تصویب کرده است فضایی که وجود دارد را در اختیار موسسات و انجمن‌های فرهنگی و هنری قرار می‌دهیم. سپس از طریق کمیته واگذاری متقاضیان تقاضای خود را مطرح می‌کنند و بعد از آن این مکان‌ها به موسساتی که شرایط فرهنگی دارند و دارای مجوز هستند واگذار می‌شوند تا بتوانند فعالیت فرهنگی و هنری را در زمینه‌هایی مثل تئاتر انجام دهند و به غیر از این مجاز به انجام فعالیت دیگری نیستند.

وی با تاکید بر این که تالار آفتاب ویژه فعالیت‌های تئاتری است و خواهد بود توضیح داد: فقط مدیریت تالار آفتاب به بخش خصوصی واگذار می‌شود. البته به آن بخشی که دارای سابقه فعالیت فرهنگی است و دارای مجوز است. علاوه بر این که فعالیت‌های گروه‌های هنری در تالار آفتاب ادامه پیدا خواهد کرد ما نیز حمایت خودمان را از آن‌ها بیشتر می‌کنیم.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره نقدهایی که در به مزایده گذاشتن تالار آفتاب شده هم واکنش نشان داد و گفت: این گونه صحبت‌ها فقط برخوردهایی احساسی با این جریان است. به نظر من دولت به این نتیجه رسیده که در حوزه فرهنگ تصدی‌گری کمتری صورت گیرد. شعار دولت این است که بخش‌های زیادی که بخش خصوصی ابراز تمایل و علاقه‌مندی نسبت به تصدی آن‌ها دارد واگذار کند. این به معنای تغییر کاربری نیست بلکه به معنای تقویت اقتصاد هنر به واسطه حضور بیشتر فعالان فرهنگی است.

قنواتی که معتقد است به مزایده گذاشتن تالار آفتاب موجب نظم بیشتر در آن جا خواهد شد در این باره توضیح داد: وقتی تالار آفتاب در اختیار بخش خصوصی است با قدرت و برنامه‌ریزی بهتری می‌توان برای فعال‌تر کردن آن مجموعه کار کرد. همچنین درآمدهایی که در این زمینه نصیب دولت می‌شود به تئاتر و هنر برگشت خواهد خورد.او تصریح کرد: یکی از دلایل واگذاری تالار آفتاب به بخش خصوصی حمایت از تئاتر خوزستان است زیرا سرمایه‌گذار خصوصی می‌تواند برای بخش هنر درآمدزایی داشته باشد. این موضوع علاوه بر این که مانع اجرای آثار نمایشی نیست بلکه کمک هم خواهد بود.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: هنوز فرصت برای نهادها و دستگاه‌هایی که در حال ثبت نام برای مزایده هستند باقی است.

سید صادق فاضلی که مخالف واگذاری تالار آفتاب اهواز به بخش خصوصی است به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: واگذاری تالار آفتاب به بخش خصوصی ضرر است و علاوه بر این که به تئاتر خوزستان کمکی نمی‌کند لاشه نیمه مرده آن را هم از بین می‌برد.وی افزود: گروه‌های تئاتری خوزستان با این که امکانات ندارند اما حداقل جایی برای دوره هم جمع شدن و تمرین دارند که همان تالار آفتاب است. حال اگر این تالار به بخش خصوصی واگذار شود اجرای تئاتر برای گروه‌هایی که بضاعت مالی ندارند سخت‌تر می‌شود.این کارگردان تئاتر تصریح کرد: من به شدت با این کار مخالفم چون وقتی این تالار از گروه‌های تئاتری گرفته شود دیگر حمایتی نمی‌تواند صورت بگیرد و این اصلا به نفع آن‌ها نیست.فاضلی در عین حال خاطرنشان کرد: من بعید می‌دانم کسی تالار آفتاب را قبول کند زیرا ظرفیت این تالار 300 نفر است و به کار بخش خصوصی نمی‌آید و فقط به درد کار تئاتر می‌خورد.

او ابراز امیدواری کرد: مدیر کل ارشاد خوزستان و رییس ارشاد اهواز هر کاری که می‌خواهند در حوزه هنر انجام دهند حداقل با اهالی هنر مشورت کنند و حرکتی نکنند که بعدها پشیمانی به بار آورد.در این باره مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم اظهار نظر کرد و واگذاری تالار آفتاب اهواز را مشروط به شرایط دانست.خسرو نشان هم به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: اگر بخواهند تالار آفتاب را به بخش خصوصی واگذار کنند باید به نمونه‌های مشابه آن مثل تالار مهتاب توجه شود و ببینند واگذاری آن چه تاثیری داشته است.او یادآوری کرد: دیده می‌شود که گاهی واگذار فضاهای فرهنگی براساس یک نگاه فرهنگی نیست و بیشتر ناشی از نگاه اقتصادی حاکم بر توسعه فرهنگ است.

وی ادامه داد: به نظر من باید مطالعه علمی و موردی در این زمینه صورت گیرد. باید ببینیم که تالار مهتاب اگر که به بخش خصوصی واگذار شده چه تبعاتی داشته است.نشان اظهار داشت: البته من نسبت به واگذاری فضاهای فرهنگی به بخش خصوصی خوش‌بین هستم. منتها این کار باید به اهلش واگذار شود و دیدگاه اقتصادی تنها موجب واگذاری نشود چراکه بعضی اوقات دستگاه‌ها مشکل مالی دارند و برای رفع مشکلات مالی‌شان دست به چنین کارهایی می‌زنند.این فعال فرهنگی با تاکید بر این که واگذاری‌ها باید به اهلش صورت گیرد گفت: تالار آفتاب به عنوان تالار اجرا نمایش مطرح است. پس باید به کسانی واگذار شود که به این کارکرد وفادار باشند نه این که هر گونه برنامه‌ای که سود و صرفه مالی برای آن‌ها دارد اجرا شود.

او ادامه داد: نوع واگذاری این تالار به هدف ساخت این مرکز فرهنگی باید نزدیک باشد. همچنین بهره‌برداران واقعی این ماجرا هنرمندان هستند و به خواسته آن‌ها باید توجه شود.مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هر چه که فعالیت بخش خصوصی به حوزه مربوطه نزدیک‌تر باشد و بتواند به آن کمک کند من از آن استقبال می‌کنم چراکه بخش خصوصی در بعضی زمینه‌ها می‌تواند خیلی موفق‌تر از نهادهایی باشد که در این حوزه در حال فعالیت می‌کنند.نشان اظهار داشت: من گروه‌های تئاتری را خارج از بخش خصوصی نمی‌دانم و آنها را اهل این کار می‌دانم. به جای این که اداره‌ای مثل ارشاد شهرستان اهواز عهده‌دار تالار آفتاب باشد اگر به هنرمندان واگذار شود بسیار بهتر است اما اگر نگاه به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن کیفیت و مبنای آن اقتصادی باشد برای ما فرقی نمی‌کند که کسی که آن را قبول می‌کند از هنر و نمایش سر درمی‌آورد یا خیر. آن گاه قضیه کلا تغییر پیدا می‌کند. البته بهتر است به نمونه‌های عینی که در سال‌های قبل بوده است توجه شود.وی ادامه داد: به عنوان مثال تالار مهتاب که به بخش خصوصی واگذار شد باید ببینیم در طول سال چه قدر فعالیت در این تالار انجام می‌شود که متناسب با نهاد کتابخانه‌های عمومی است؟ چه قدر خارج از آن فعالیت داشته است؟ البته من اطلاعات دقیقی از آن ندارم اما خبر چشم‌گیری هم از آن نمی‌شنویم.

عاطفه جوادی

خبرنگار ایسنای خوزستان