فتح المبین ،فتح الفتوح 8 سال دفاع قهرمانانه مردم خوزستان بود

فرزندان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس همچون سدی استوار در برابر هجوم و تجاوز بیگانگان ایستادند و صحنه های باشکوهی را از دلیری و ایثار به نمایش گذاشتند، عملیات غرورآفرین فتح المبین نمونه ای از رشادت و شهامت مدافعان وطن است که با وحدت ملی تجاوزگران را به عقب راندند.هجوم گسترده ی رژیم […]

فرزندان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس همچون سدی استوار در برابر هجوم و تجاوز بیگانگان ایستادند و صحنه های باشکوهی را از دلیری و ایثار به نمایش گذاشتند، عملیات غرورآفرین فتح المبین نمونه ای از رشادت و شهامت مدافعان وطن است که با وحدت ملی تجاوزگران را به عقب راندند.هجوم گسترده ی رژیم بعث عراق به مرزهای ایران، با واکنش و دفاع جانانه ی ایرانیان پاسخ داده شد و ایرانیان با شجاعت و دلاوری به جهان ثابت کردند که هرگز اجازه نخواهند داد تا بیگانه ای به ذره ای از خاک ایران تجاوز کنند و در رویارویی با هر تجاوزگری همدل و همصدا تا آخرین نفس از مام وطن دفاع خواهند کرد.

81548804-6348926

اجرای عملیات های گوناگون در هشت سال دفاع مقدس، صحنه هایی جاودان را از عشق و ایثار به یادگار گذاشت، که عملیات فتح المبین یکی از این حماسه های بزرگ است.بسیاری عملیات فتح المبین را نقطه ی عطف جنگ ایران و عراق می دانند و معتقدند که این عملیات سرانجام به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان منجر شد.با پیروزی عملیات طریق القدس و قطع ارتباط زمینی یگان های سپاه سوم عراق در 2 منطقه ی غرب دزفول و غرب رود کارون، زمینه ی مناسب برای اجرای عملیات در این منطقه فراهم شد.رزمندگان اسلام عملیات فتح المبین را در ساعت 30 دقیقه بامداد دوم فروردین 1361 هجری خورشیدی با رمز «یا زهرا (س)» و در تاریکی کامل آغاز کردند. این عملیات با هدف آزادسازی منطقه ی غرب دزفول و جاده ی دزفول ، دهلران و تامین اندیمشک، شوش، دزفول و جاده ی اندیمشک ، اهواز به مرحله اجرا درآمد.

ارتش و سپاه از تمام ظرفیت خود برای پیروزی در این عملیات استفاده کردند و تا آنجا که امکان داشت از استعداد یگان ها در خطوط پدافندی کاستند و به نیروهای آزاد خود برای شرکت در عملیات افزودند.این عملیات با حضور 12 تیپ نیروی زمینی ارتش و 12 تیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.تیپ 14 امام حسین (ع) در مرحله ی نخست، تنگه ی «عین خوش» را مسدود کرد. یک گردان از تیپ 27 حضرت رسول (ص) با عملیات نفوذی، توپخانه ی دشمن را در منطقه ی «علی گره زد» منهدم ساخت. در مرحله ی دوم تنگه ی رقابیه مسدود و یگان های خودی با استفاده از کانالی که در زمین های رملی ساخته بودند، تنگه ی رقابیه را دور زدند و دشمن را از پشت محاصره کردند. دشمن با احساس خطر، برای خروج از محاصره، فشار شدیدی وارد می آورد تا تنگه ی عین خوش را باز کند، اما با رشادت نیروهای تیپ 14 امام حسین (ع) توفیقی در این باره نیافت. در مرحله سوم، پیشروی به مقر فرماندهی دشمن آغاز شد و یگان 27 حضرت رسول (ص) سایت چهارم و پنجم را که محل استقرار فرماندهی لشکر یک مکانیزه دشمن بود، به اشغال درآورد. در مرحله چهارم، با پاک سازی منطقه ی آزاد شده و تعقیب دشمن، ارتفاعات منطقه ی عملیاتی به تصرف درآمد و دشمن را به غرب رودخانه ی رویرج عقب راندند. بدین ترتیب همه اهداف این عملیات تامین شد و لشکر 10 زرهی و یک مکانیزه عراق نیز آسیب جدی دیدند.

در این عملیات که در جبهه ای به طول 80 و عرض 30 کیلومتر انجام شد، در 2 هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک کشور جمهوری اسلامی ایران شامل ارتفاعات عین خوش، علی گره زد، تنگه ی رقابیه، دشت عباس و تپه های ابوصلیبی خات و سکوهای موشک ضدهوایی چهار و پنج نیروی هوایی ارتش، از تصرف دشمن آزاد شد.همچنین شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول و نیز جاده ی مواصلاتی اندیمشک ، اهواز از برد آتش توپخانه ی صحرایی و موشک های فراگیر خارج شدند.در عملیات فتح المبین 10 هزار تن از نظامیان عراقی کشته و مجروح و دو لشکر عراق منهدم شد. در جریان این عملیات در مجموع 11 فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، 361 دستگاه انواع تانک و نفربر و صدها دستگاه خودروی نظامی ارتش عراق منهدم شد. با به اسارت درآمدن 17 هزار تن از نظامیان بعثی، توانایی رزمی ارتش بعثی کاهش یافت و با انهدام بخشی از نیروهای دشمن و به غنیمت گرفته شدن تعداد زیادی سلاح به همراه مهمات فراوان، فرصت برای انجام عملیات بزرگ بیت المقدس فراهم آمد.

امام خمینی در پاسخ به پیام فرماندهان نظامی به مناسبت عملیات ظفرمند فتح المبین فرمود:

«پیام آرامش بخش و افتخارآمیزتان پیرو پیروزی های بزرگ سلحشوران ظفرمند عملیات فتح المبین واصل و موجب سرافرازی گردید. گرچه این شجاعت ها و فداکاری ها و پیروزی های عظیم کم سابقه یا بی سابقه در بعد نظامی و میدان نبرد از طرف نیروهای مسلح عظیم القدر جمهوری اسلامی، آنچنان افتخارآفرین و اعجاب آمیز است که با مقیاس های عادی و معیارهای نظامی و جنگی نتوان ارزش پرعظمت و غرورآفرین آن را با الفاظ محدود و عبارات معدود، و شجاعت و حمله برق آسای سلحشوران ایران بزرگ را به ذهن آورد و با قلم و بیان اظهار کرد… لکن آنچه انسان را در مقابل رزمندگان جبهه ها و پشتیبانان آنان در میدان رزم مثل جهاد سازندگی و هم فیلمبرداران جان برکف عزیز و پزشکان و پرستاران متعهد و والامقام و خبرنگاران جسور و مردمان میلیونی پشت جبهه به خضوع وادار می کند، بعد معنوی آن است که با هیچ معیاری نمی توان سنجید و با هیچ میزانی نمی توان عظمت آن را دریافت.»