چند پیشنهاد به شهردار و اعضای شورای شهر اهواز برای انتخاب روز اهواز در تقویم ملی

حسین الهائی سحر: با توجه به تنوع اقوام و فرهنگ‌های موجود در ایران می‌توان گفت؛که هر قوم متناسب با شهر خود ارتباطات فرهنگی خاصی دارد که زیبایی و جذابیت آن شهر را افزایش می‌دهد. در ایران، در همه کلان‌شهرها به جزء کلانشهراهواز و همچنین بعضی از شهرها و شهرستان‌های کوچک و متوسط مقیاس، روز خاصی […]

حسین الهائی سحر: با توجه به تنوع اقوام و فرهنگ‌های موجود در ایران می‌توان گفت؛که هر قوم متناسب با شهر خود ارتباطات فرهنگی خاصی دارد که زیبایی و جذابیت آن شهر را افزایش می‌دهد. در ایران، در همه کلان‌شهرها به جزء کلانشهراهواز و همچنین بعضی از شهرها و شهرستان‌های کوچک و متوسط مقیاس، روز خاصی در تقویم ملی به آن ها اختصاص داده شده است که نمایانگر پیشینه تاریخی و فرهنگی آن شهر است.براین اساس، یک روز خاص برای هر شهر درنظر گرفته شده است.

کلانشهراهواز، با تاریخ،فرهنگ و جاذبه های گردشگری خود یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است. اما متأسفانه این شهر هنوز روز خاصی در تقویم ملی برای جشن گرفتن و یا یادآوری تاریخ و فرهنگ خود ندارد. با این حال می‌توانیم به تاریخ، فرهنگ و تنوع اجتماعی اهواز اشاره کنیم که ارزش و جایگاه یک روز مخصوص را در تقویم دارد.

*۱)۱دی‌ماه ۱۳۵۷ دورانتاش(زیگورات)اولین اثر
ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو*

زیگورات نیایشگاهی مربوط به تمدن عیلام در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. “زیگورات” بخشی از باقیمانده‌های شهر دورانتاش که به عنوان یک تمدن و نشانه مهم برای مردم استان خوزستان است و در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان قرار دارد.

۲) ۱۵ آبان،روز افتتاح پل هلالی(سفید)
پل (هلالی)سفید در اهواز به عنوان یک نماد از تاریخ و فرهنگ این شهر محسوب می‌شود.این پل یکی از مقاصد گردشگری مهم اهواز است. و به دلیل طراحی زیبا و معماری منحصر به فرد خود و همچنین با وجود رودخانه کارون در زیر آن،این جاذبه زیبا،به‌ویژه در حضور پرندگان مهاجر در نیمه دوم‌ سال، برای گردشگران و عکاسان جذابیت ویژه‌ای دارد و به شهر اهواز جلوه‌ی خاصی بخشیده است.

۳)۲۳اسفند برابر با ۱۴ مارس روز جهانی نخل
در فرهنگ شهر اهواز و اسلام، نخل به عنوان نمادی از تواضع، پایداری، صلح، مقاومت، آزادگی، استقامت، حیات‌‌‌ و مقدس است، که در نزد مردم اهواز  بسیار ارزشمند است.

۴)۱ فروردین،فصل بهار و زیبایی این فصل در اهواز

فصل بهار در اهواز همواره با زیبایی‌های خاص خودش شناخته می‌شود. در این فصل، باغ‌ها و پارک‌های شهر به رنگین‌کمانی از گل‌ها و گیاهان مختلف پوشیده می‌شوند. هوای دلپذیر و آب و هوای مطبوع به همراه بوته‌های گل‌دار، این فصل را به یکی از زیباترین فصول سال در اهواز تبدیل کرده است.

۵)۱۰‌تیر سال۳۴۴ تولد ریاضیدان و پدر نور شناسی مدرن ابن هیثم اهوازی
نخستین دانشمند فیزیک نور مسلمان در جهان، مخترع ذره‌بین، نخستین اندازه گیرنده سرعت صوت، سرعت نور و محیط کره زمین با استفاده از واحد اندازه‌گیری «ذرع»، نخستین محقق ویژگی‌های نور، ریاضی‌دان و دانشمند حساب، هندسه، مثلثات و جبر است.

دانش آموخته طراحی شهری