آیت الله حیدری : کتابی ماندگار است که پاسخگوی نیاز حقیقی جامعه باشد

آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم محترم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و آیین تجلیل از تألیفات طلاب خواهران استان خوزستان حضور و در سخنانی به تبیین اهمیت تالیف کتاب های خوب و کتابخوانی پرداخت . آیت الله دکتر محسن حیدری در اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: […]

آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم محترم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و آیین تجلیل از تألیفات طلاب خواهران استان خوزستان حضور و در سخنانی به تبیین اهمیت تالیف کتاب های خوب و کتابخوانی پرداخت .

آیت الله دکتر محسن حیدری در اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی را می‌توان از آیه (ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ) فهمید چرا که در این آیه قسم یاد شده است و چیزی قابلیت قسم خوردن را دارد که در راستای مسیر الهی باشد و از چیزی که در مسیر الهی نیست از این دایره خارج است فلذا قلمی مقدس است و قابل تقدیر است که در خدمت الله و در مسیر الهی باشد و مصداق در مسیر الهی بودن چند خصوصیت دارد که اجمالا به یک خصوصیت اشاره می‌کنم و آن اینکه کتاب باید پاسخگوی نیاز روز باشد و گره‌ای از گره‌ها را باز کند اما کتاب‌هایی که اینگونه نیستند اهمیت چندانی ندارند و قطعاً بهره ای از ماندگاری هم پیدا نمی‌کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در ادامه افزود: کتاب‌هایی ماندگار شدند که پاسخگوی نیاز حقیقی عصرهای مختلف جامعه باشند هرچند که بعضی نیازها آنی هستند که از محل بحث خارج هستند. از باب نمونه کتاب هایی که نیاز جامعه بود به رجال شیخ طوسی و رجال شیخ نجاشی هستند که قرن‌ها پیش نوشته شده‌اند که در واقع این کتاب‌ها پاسخ به شبهه‌ای که علیه شیعیان مطرح شده بود و آن اینکه شیعیان نه کتاب دارند و نه نویسنده ، کتاب های این دو بزرگوار نه تنها نیاز آن وقت را رفع کردند بلکه تا به امروز پس از گذشت قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیت الله حیدری افزود : نمونه‌ای دیگر از این نوع کتاب‌ها که پاسخگوی نیازهای عصرهای مختلف است تفسیر المیزان است که نویسنده آن، مرحوم علامه طباطبایی است که این کتاب تا روز قیامت زنده خواهد ماند و موید این حرف، اعتراف علمای شیعه و اهل سنت است که می‌گویند تا به حال کتابی در زمینه تفسیر قرآن کریم همچون تفسیر المیزان نوشته نشده است و علت این مهم، پاسخگویی این کتاب به نیاز روز است.
نمونه ای دیگر از این نوع کتاب‌ها کتاب‌های مرحوم علامه شهید مطهری است که جامعه مورد هجمه موج شبهات ماتریالیستی و نفاق و روشنفکری مواجه شده بود، و جوان‌های زیادی را مورد بمباران این شبهات قرار داده بودند، جهت جواب دادن به شبهات دست به قلم شدند، و به این خاطر که کتاب‌های شهید مطهری چون پاسخگوی نیاز روز بودند، مورد اقبال تمام کشورهای اسلامی شدند و به زبان‌های مختلف ترجمه شدند.

ایشان در پایان سخنان افزود: از باب (وَ أمّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فحَدِّثْ) این را می‌گویم، که تا به حال ۷۰ اثر از کتاب‌هایی که نوشته‌ام چاپ و منتشر شده‌اند، که برخی از این کتاب‌ها تجدید چاپ هم شدند، دلیل آن پاسخ به نیازهای روز بوده است. از باب مثال دو اثر از این آثار به دستور مستقیم سید حسن نصرالله چاپ شدند که جهانی هم شدند،یکی کتاب ولایه الفقیه تاریخها و مبانیها و دیگری کتاب الارهاب والعنف است.