حس ششم!

او باید بداند و می‏داند که آن کس که آگاه‏تر است مسؤول‏تر است.مسؤول در قبال ملت و کشور.مسؤول در قبال باورها و اعتقادات مردم،مسؤول در قبال منافع ملی، مسؤول در قبال تجاوز فکری و اندیشه‏‏ای بیگانه‏ به مرزهای فرهنگی، مسؤول در قبال اخلاق جامعه؛ مسؤول در قبال کژاندیشی و کژ‌رفتاری‏های برخی اداره ‏کنندگان امور مردم!. […]

او باید بداند و می‏داند که آن کس که آگاه‏تر است مسؤول‏تر است.مسؤول در قبال ملت و کشور.مسؤول در قبال باورها و اعتقادات مردم،مسؤول در قبال منافع ملی،
مسؤول در قبال تجاوز فکری و اندیشه‏‏ای بیگانه‏ به مرزهای فرهنگی، مسؤول در قبال اخلاق جامعه؛ مسؤول در قبال کژاندیشی و کژ‌رفتاری‏های برخی اداره ‏کنندگان امور مردم!. این آقای مسوول همان خبرنگار است!. خبرنگاری که در تعریف عامیانه رسالتش نگارش و انعکاس بی‌کم و کاست رویدادها و اتفاقاتی است که در پیرامون خود می‌افتد!
اما واقعیت حرفه خبرنگاری و تعریف حقیقی این حرفه در عصر جدید، انعکاس «نه خبر» است و یعنی رویدادهایی که هیچ کس در شرایط عادی از آن خبر ندارد بلکه فقط چشم بینا و قلم رسای خبرنگار حرفه‌ای، واقعی و متعهد با کمک “حس ششم” آن را می‌بیند، پردازش می‌کند و با رعایت همه قواعد، اصول حرفه‌ای و اخلاقی یک خبرنگار متعهد، برای مخاطبان منعکس می‌کند!
«نه خبر»؛ همان خبری است که از نظر خبرنگاران وجود ندارد یا ما از وجودش بی‌خبریم و در واقع وظیفه یک خبرنگار حرفه‌ای رسیدن به این «نه خبر»هاست، نه آن چیزی که وجود دارد و یک شهروند عادی هم می‌تواند بدون مراجعه به رسانه‌ای بلکه با یک چرخیدن در فضای مجازی، به راحتی به دست یابد!
مثلا اگر یک مقام مسوول عنوان می‌کند منطقه آزاد اروند سودده‌ترین منطقه آزاد کشور است! کار خبرنگار پرداختن به ابعاد نهفته و غیرمحسوس برای افکار عمومی این خبر است! و آن کشف چرایی پرسود‌ بودن منطقه ازاد اروند نسبت به سایر مناطق آزاد و علت عقب‌ماندگی‌های ملموس این منطقه با وجود پرسود بودن این منطقه از حیث منابع درآمدی است!. و ….
اما با این حال متاسفانه امروزه با وجود تغییر ذائقه مخاطبان، همچنان بیشتر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران! دنبال همین مشاهدات و چیزهای مشهودند که نتیجه‌اش چاپ رپرتاژ آگهی‌های ادارات و شرکت‌هاست که برای مخاطبان نه جذابتی برای پیگیری روزانه اخبار رسانه‌ها ایجاد کرده بلکه عامل آن شده است که روز به روز شاهد افول و کاهش تیراژ نشریات و میزان مخاطبان رسانه‌ها باشیم!٫
در واقع امروزه پرداختن به اینگونه اخبار فاقد ارزش “جذابیت”، روزنامه یا خبرگزاری‌ها را تبدیل به یک بولتن تبلیغاتی و زرد کرده است.
برای رسیدن به «نه خبر»های زیادی که در سطح جامعه وجود دارد خبرنگار بایستی از حس ششم بهره بگیرد. حس ششمی که متمایز کننده یک خبرنگار واقعی از یک شهروند معمولی است.
به گفته استاد مرحوم کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران، کار خبرنگاری و روزنامه‌نگاری با تمام فنون و نظریه‌هایش به این بستگی دارد که خبرنگار برای رسیدن به خبر چقدر حس ششم دارد.
حس ششمی که یک خبرنگار واقعی و حرفه‌ای با ذکاوت برای کشف حقایق بایستی بکار ببرد و با یافتن «نه خبر»‌ها، خبرهای جذاب، خواندنی و اثرگذاری را برای ذائقه بسیار سخت‌گیرانه مخاطبان عصر جدید منعکس نماید.
امروز یکی از خلا‌‌های حوزه خبر و اطلاع‌رسانی فقدان حس ششم و به تبع آن ضعف اطلاع‌رسانی، کاهش محسوس مخاطب از رسانه‌های شناسامه‌دار و روی آوردن افکار عمومی به خبرهای بعضا غیرواقعی، کذب و زرد فضای پرآشوب مجازی است!.

ایفانیوز