محتوای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش تغییر می کند

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کار دانش گفت: دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، در سال تحصیلی 96-95 باید منتظر تغییر برنامه ها و کتاب های درسی خود باشند.احمدرضا دوراندیش اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای […]

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کار دانش گفت: دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، در سال تحصیلی 96-95 باید منتظر تغییر برنامه ها و کتاب های درسی خود باشند.احمدرضا دوراندیش اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر روند استقرار نظام جدید آموزشی، دانش آموزان دوره اول متوسطه پس از پایان پایه نهم در سال تحصیلی 96-95 وارد پایه دهم در دوره دوم متوسطه خواهند شد.وی توضیح داد: همچنین برای رشته های شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش فعلی نیز در دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برنامه مراقبت و نگهداری از برنامه های درسی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کار دانش، افزود: در این رابطه در سال گذشته تعدادی از کتاب های مربوط به شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش با توجه به تغییرات وسیع در فناوری و استانداردهای حرفه ای مورد بازنگری قرار گرفت.دوراندیش گفت: برنامه های درسی آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش برای نظام جدید آموزشی از دو سال گذشته در دست طراحی است و مراحل پایانی خود را طی می کند.وی تصریح کرد: در طراحی و تدوین برنامه های درسی فنی و حرفه ای اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، سند جامع علمی کشور همچنین استاندارد های بین المللی مرتبط با آموزش های فنی و حرفه ای ملاک عمل قرار می گیرد.وی ادامه داد: حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری از حوزه های یازده گانه تربیت و یادگیری برنامه درسی ملی است که دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش متولی تولید و تدوین برنامه درسی این حوزه یادگیری و مواد آموزشی آن در دوره ها و پایه های متفاوت است.دوراندیش افزود: اهداف کلان حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری، تربیت دانش آموختگانی است که دارای فرهنگ کار و تلاش، شایستگی های فنی دنیای کار، شایستگی های غیر فنی، فرهنگ تولید و فناوری، شایستگی طراحی و تولید، شایستگی کار با فناوری، شایستگی های مرتبط با فناوری های نوین، در طول 12 سال دوره آموزشی است.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش تصریح کرد: سازمان دهی محتوای حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری در برنامه درسی به صورتی است که در دوره اول ابتدایی شایستگی های مربوط به این حوزه از جمله فرهنگ کار و تلاش به صورت تلفیقی با سایر حوزه های تربیت و یادگیری به دانش آموزان ارایه می شود.دوراندیش اضافه کرد: در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه علاوه بر ارایه محتوای تلفیقی در سایر دروس، به صورت درس مستقل شایستگی های مورد نظر این حوزه به دانش آموزان، آموزش داده می شود و این رویه در دوره دوم متوسطه درس کار و فناوری در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش و نظری دنبال می شود.وی افزود: با توجه به اینکه در برنامه درسی ملی در ارتباط با دوره اول متوسطه تاکید شده است که مهارت های فنی به صورت پروژه و بر اساس نیاز، علایق، استعداد و موقعیت های محلی تعریف و به صورت عملی اجرا شود، برنامه ها و کتاب های درسی پایه هفتم و هشتم نیز بر این اساس طراحی و تالیف شده اند.

دوراندیش با اشاره به اینکه از ویژگی های کتاب درسی کار و فناوری، تاکید بر انجام مراحل فرآیند پروژه توسط دانش آموزان در تولید محصولات است، توضیح داد: دانش آموزان پس از نیازسنجی و تعریف و بررسی موضوعات به ایده پردازی و ارایه راه حل های مختلف می پردازند و با توجه به محدودیت هایی که در فرآیند طراحی و تولید محصول مواجه هستند مناسب ترین راه حل را انتخاب و به طراحی و ساخت محصول اقدام می کنند.وی ادامه داد: دانش آموزان سپس با آزمایش و رفع مشکلات طرح ساخته شده و بهبود آن، محصول خود را ثبت و در بازارچه ای که به منظور آموزش مولفه های مربوط به کسب و کار در برنامه درسی در نظر گرفته شده، ارایه می دهند.