عادل حیدری: ثبت جهانی «شوش» بزرگترین دستاورد فرهنگی دولت یازدهم پس از ثبت شهر سوخته است

با نزدیک شدن به طرح پرونده ثبت شهر تاریخی و باستانی شوش ،صاحب نظران ،نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی این شهرستان به تکاپو افتاده تا با بهره جستن از این اتفاق ملی و جهانی نسبت به معرفی شوش و بهره جستن از آن در راستای رونق اقتصاد گردشگری هستند.در همین راستا استاد عادل حیدری […]

با نزدیک شدن به طرح پرونده ثبت شهر تاریخی و باستانی شوش ،صاحب نظران ،نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی این شهرستان به تکاپو افتاده تا با بهره جستن از این اتفاق ملی و جهانی نسبت به معرفی شوش و بهره جستن از آن در راستای رونق اقتصاد گردشگری هستند.در همین راستا استاد عادل حیدری (آل کثیر) رییس نمایندگی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی در عراق و از صاحب نظران و فعالان اجتماعی شهرستان شوش در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: ثبت جهانی شوش در واقع بزرگترین دستاورد فرهنگی دولت یازهم پس از ثبت جهانی شهر سوخته سیستان است و این امر باتوجه به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم ر ق جهانی آثهر اثری در هر کشور به ثهبری به عنوان سال « فرهنگ و اقتصاد” می توان از این فرصت در جهت شکوفایی اقتصاد گردشگری بهره جست.حیدری افزود: اگر شوش به ثبت جهانی برسد از پشتیبانی های مالی و تبلیغاتی بهره مند می شود. مثلا در تمام کتابچه ها و گزارش های سالانه یونسکو معرفی می شود و یونسکو از گردشگران برای بازدید دعوت می کند. که این پروسه به رشد اقتصادی منطقه کمک می کند.

untitledرییس سابق نمایندگی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی در عراق در ادامه اظهار داشت:متاسفانه برخی شهروندان گله دارند که از محوطه تاریخی فقط گرد و خاکش نصیبشان شده. قبول دارم. اینها اتفاقاتی است که تا امروز افتاده اما قرار است همه چیز تغییر کند. محوطه 400 هکتاری شوش سفره ای است که اگر درست به آن توجه و پرداخته شود منطقه را متحول می کند. بیش از یک هزار شغل ایجاد و توجه همه مردم دنیا به این نقطه دورافتاده مهجور مانده و محروم که بعد از جنگ بازسازی نشده جلب می شود و این خود باعث رونق و آبادانی است.به گفته وی، ثبت جهانی شوش برای کل شهر از همه نظر مهم است.  شوش تقریبا آماده است. مردم هم باید خود را آماده کنند. شهروندان باید حتی در نصب تابلوهای شهری و گذاشتن زباله در بیرون منزل رعایت کنند. مثل این است که در تمام فصول سال منتظر مهمان باشند. چرا که از این به بعد قرار است شوش میزبان همه مردم دنیا باشد.

استاد حیدری در پایان با تشکر از پیگیری جناب دکتر مقتدایی استاندار خوزستان و همچنین مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت:خوزستان دو ماه برای آماده کردن شوش فرصت دارد.ان شالله این بار شوش به عنوان یکی از قدیمی ترین و تاثیرگذارترین شهرها در طول تاریخ و خاطره قومی مردم ایران و بین النهرین، با 13 لایه باستان شناسی و 7 هزار سال تاریخ نهفته از میان رقبایش در کشور سربلند بیرون بیاید.