گروه ملی باید فیزیوتراپی شود!

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال ۱۳۴۶ در اهواز متولد شد؛ مانند همه نوجوانان ایرانی که شناسنامه شان را دست‌کاری می کردند تا به جبهه بروند. گروه ملی هم در آغاز جنگ، ۱۲ سال بیشتر نداشت از خانه خودش تکان نخورد و مستقیماً در تیررس خمسه‌خمسه دشمن بعثی قرار گرفت. آن زمان که حتی […]

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال ۱۳۴۶ در اهواز متولد شد؛ مانند همه نوجوانان ایرانی که شناسنامه شان را دست‌کاری می کردند تا به جبهه بروند. گروه ملی هم در آغاز جنگ، ۱۲ سال بیشتر نداشت از خانه خودش تکان نخورد و مستقیماً در تیررس خمسه‌خمسه دشمن بعثی قرار گرفت. آن زمان که حتی ایران را از واردکردن سیم خاردار محروم کرده بودند؛ این کارخانه ۱۲ ساله زیر بمباران دشمن، سیم خاردار تولید می کرد.

 

در هنگامه ای که جوانان برومند این سرزمین پرگُهر قطعه ای و سازه ای برای جنگ نیاز داشتند کارخانه ماشین سازی گروه ملی برای آن‌ها قطعه می ساخت. کارگرانش هم در دو جبهه می‌جنگیدند در داخل کارخانه برای تولید که کلاً در خدمت جنگ بود و در خط اول که از دین و ناموس این کشور دفاع می‌کردند. ۱۹۵۰ رزمنده، ۷۳۲ جانباز، ۲۴۲ آزاده، ۵۷ شهید و ۲۶ راوی دفاع مقدس حاصل این تاریخ بلند، پرافتخار و مشعشع است.تا سال ۱۳۸۰ گروه ملی ۵۴ درصد سهم بازار آهن کشور را در دست داشت. آن‌وقت مگر چند سال داشت؟ ۳۴ ساله بود! محصولات گروه ملی به ۱۵ کشور خارجی صادر می‌شد. دوستان عزیز دقت کنید که این اعداد شوخی نیستند. امروز کارخانه‌ای در ایران وجود ندارد که همچون ادعای بزرگی بکند!

به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی در اواخر دهه ۱۳۸۰ گروه ملی به بخش خصوصی واگذار شد. حادثه ناگوار فساد کلان اقتصادی اتفاق افتاد. پرونده ای تشکیل و مالک جدید گروه ملی اعدام شد، تعدادی به زندان افتادند و تعدادی دیگر تبرئه شدند، کمر گروه ملی شکست! از اوایل دهه ی ۱۳۹۰ گروه ملی تحت نظر دادستانی تهران سرپا نگه‌داشته شد. امّا باحال و روز نزار! و شاید اگر تدابیر مسئولان قضایی نبود گروه ملی حالش وخیم تر می شد. می دانید وقتی کمر کسی در ۴۴ سالگی بشکند چقدر وحشتناک است. باید او را تیمار کرد. باید به او رسیدگی کرد.

۵ سال است که گروه ملی با این وضعیت به حیات خود ادامه داد تا رکود بازار مسکن در سال گذشته آغاز شد و اثر مستقیمش را بر گروه ملی گذاشت؛ و دردش را مضاعف کرد. در ماه های اخیر دیگر گروه ملی رنجورتر از گذشته می نمود. گروه ملی آرزو داشت، مثل همه جوانان و آرزو بر جوانان عیب نیست! گروه ملی می خواست کوره های قدیمی خطوط تیرآهن و میلگردش را به کوره گامی تبدیل کند. گروه ملی تغییر شیوه نورد از سیستم رفت و برگشتی به نورد پیوسته را در سر می‌پروراند. گروه ملی دوست داشت که از سطوح بالاتر اتوماسیون استفاده کند و کابین های اپراتوری متعدد را حذف کند. گروه ملی ویار شمش ۱۵۰×۱۵۰ میلی‌متر پیداکرده بود. گروه ملی تمایل به جانمایی و اصلاح سیستم تاب‌گیری تیرآهن داشت. حتی بالاتر از این‌ها گروه ملی تکمیل فاز ۲ فولادسازی، پروژه احیاء، صنایع جانبی و محصولات جدید برای سال های آینده در مخیله‌ی خود داشت.

امّا گروه ملی چند سال است که مالک نداشت، شناسنامه و هویتش در پرونده قضایی ضبط‌شده بود. نه می توانست وام بگیرد، نه اعتبار اسناد داخلی و خارجی گشایش کند، نه ضمانت نامه بانکی داشته باشد نه فروش اعتباری بکند.حال که بانک ملی ایران بابت مطالباتش از مالک قبلی صاحب گروه ملی شد، همه خوشحال شدند. زن کارگری که سفره رقیه برافراشته و آن دیگری که نذر کرده یا دعا می‌کند و… صحنه ای غریبی از هم‌افزایی عاطفه ها، راز و نیازها، معنویت، اقتصاد، کار و آینده‌نگری که درهم‌تنیده شده است، غوغایی است که باید ببینی!

اما یادمان نرود گروه ملی کمرش شکسته است و نیاز به چندین ماه فیزیوتراپی دارد. استخوان های شکسته، عضلات منقبض، مفاصلِ منفصل ناشی از شرایط دردآوری که پشت سر گذاشته، رمقش را گرفته و حالش را رنجور کرده است. اجازه بدهیم مدیران دامنه حرکتی و قدرت عضلات و مفاصل و تعادل اندام‌های گروه ملی را به وضعیت قبل از بیماری برگردانند.ای آب، ای برق، ای گاز، ای مالیات، ای بیمه، ای شهرداری، ای طلبکاران محترم و بزرگوار اجازه بدهید گروه ملی کمر راست کند. اجازه بدهید عضلات و مفاصل آن قوت دوباره پیدا کنند. گروه ملی در ۱۲ سالگی مردانه جنگید. امروز که ۴۹ سالش شده همچون گذشته می جنگد تا دینی از بابت مطالبات شما برگردنش نماند. گروه ملی مردِ روزهای سخت بوده و هست، گروه ملی جز افتخار برای خوزستان و ایران نیافریده است. به او فرصت دهید تا خود را بازیابد.

این یادداشت را به همه کارگران، کارمندان، کارشناسان و مدیران شریف گروه ملی تقدیم می کنم. مردان وزنانی که هویت و ناموس گروه ملی هستند. صابرانی که سخت ترین روزها را به جان خریدند. سخت‌کوشانی که چند ماه حقوق معوقه داشتند، امّا دست از کار نکشیدند. کارگرانی که دست‌خالی خود را خجلت زده نزد زن و فرزندانشان گشودند! و سفرهای خالی خانواده هایی که تا مرز ازهم‌پاشیدگی رفتند!

همه باهم گروه ملی را خواهیم ساخت و به دوران عزت و شکوهش بازخواهیم گرداند. فردای سعادت و امید را با اندیشه و دست هایمان ایجاد خواهیم کرد. وحدت و انسجام خود را حفظ کرده و مسئولان را در راهبری این دوره ی حساس یاری‌خواهیم کرد.سلام‌وصلوات خدا و پیامبران و امامانش بر شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دو جبهه‌ی جنگ و تولید گروه ملی باد.

اهواز- لفته منصوری