انتخابات از پنجره مجازی ؛کنش ها و واکنش های پسا انتخاباتی!

شبکه های مجازی افزون بر بازتاب اطلاعیه ها و پیام های تشکر مقام ها و بزرگان سیاسی از مشارکت مردم، همچنان دارای فضای رقابتی است و واکنش جریان های سیاسی به نتایج انتخابات هنوز یکی از مهمترین کانون های توجه رسانه های اجتماعی به شمار می رود. پرونده انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با […]

شبکه های مجازی افزون بر بازتاب اطلاعیه ها و پیام های تشکر مقام ها و بزرگان سیاسی از مشارکت مردم، همچنان دارای فضای رقابتی است و واکنش جریان های سیاسی به نتایج انتخابات هنوز یکی از مهمترین کانون های توجه رسانه های اجتماعی به شمار می رود. پرونده انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با پایان شمارش رای ها بسته شد. با وجود اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه ها به دور دوم کشیده شد، دیروز پایتخت به صورت رسمی منتخبان خود را شناخت. با انتشار نتیجه های نهایی، بسیاری از چهره های سیاسی در پیام های خود از حضور حداکثری مردم قدردانی کردند. کانال های تلگرامی همچنین بازتاب دهنده واکنش سیاسی چهره ها و جریان های گوناگون به نتایج انتخابات بودند.

81986058-70561744

*** قدردانی سران نظام از مشارکت بالای مردم

پس از مشارکت حداکثری ایرانیان در انتخابات هفتم اسفند، بسیاری از بزرگان نظام و چهره های سیاسی با انتشار اطلاعیه ها و ارسال پیام هایی، به قدردانی و تشکر از حضور مردم پای صندوق های رای پرداختند.این پیوند، کانال خبری «ایسنا» در انتشار متن پیام رهبر انقلاب نوشت: خداوند دانا و توانا را سپاس که در آزمون بزرگی دیگر، ملت آگاه و مصمم ایران را به پیروزی رسانید. آنان توانستند برای سی و ششمین بار از آغاز انقلاب اسلامی، در انتخاباتی سراسری، با عزم راسخ و شور و نشاط به یادماندنی، حضور یابند و سرنوشت کشور را در مقطع قانونی، رقم زنند. نمایندگان خود را برای تشکیل دو مجلس پر قدرت و پر اهمیت برگزینند و بار دیگر مردمسالاری دینی را در چهره ی درخشان و پر اقتدار خود به جهانیان نشان دهند. اینجانب وظیفه خود می دانم که از این لبیک عمومی به فراخوان نظام اسلامی سپاسگزاری کنم و پاداش و هدایت الهی برای مردمی که این جمعه پر کار و پر شکوه را آفریدند مسالت نمایم. «حسن روحانی» رییس جمهوری نیز ضمن تشکر از مردم در سخنرانی های خود، در تازه ترین پیام توییتری با انتشار تصویری از حضور مردم در حوزه های رای گیری نوشت: هنرمندانه با رای خود فضای جدیدی خلق کردید. در برابر شما ملت بزرگ که افتخار تاریخ ایران زمین هستید به احترام می ایستم. همچنین آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه این هفته مجمع، شکوه حضور مردم را در انتخابات تحسین کرد.

کانال تلگرامی «هاشمی صدای من است» در انتشار این پیام نوشت: در شرایط بسیار حساس منطقه که ناامنی چندین کشور را فرا گرفته، برگزاری پرشور انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در فضای کاملاً آرام و منظم، می تواند الگویی از مردم سالاری برای ملت ها باشد. کانال «خبر آنلاین» به نقل از «علی لاریجانی» رییس مجلس نوشت: هفتم اسفندماه با انتخابات مجلس و مجلس خبرگان و حضور چشمگیر ملت عزیز صفحه جدیدی برای کشور گشوده شد که از جهات مختلف حائز اهمیت است. در صحنه بین الملل نوع مواجهه مردم ایران با موضوع انتخابات، سنجش جدیدی برای مراودات با ایران ایجاد نمود. با توجه به بحران های امنیتی فراگیر در منطقه و به هم ریختگی شگفت آور در این کشورها و ماجراجویی های تروریستی بی تردید نقش آفرینی های مبتکرانه ملت عزیز در انتخابات نشانگر ثبات و امنیت در ایران و بالا رفتن ضریب امنیتی ایران شده است.

کانال تلگرامی «ایلنا» هم بخش هایی از بیانیه رییس قوه قضاییه را به این مناسبت منتشر کرد: آیت الله «صادق آملی لاریجانی» با صدور پیامی از حضور باصلابت و مسوولانه مردم در انتخابات تقدیر و بر مسوولیت مضاعف منتخبان در خدمتگزاری بیشتر به مردم تاکید کرد. در این پیام آمده است: در طول قریب به دو ماه رسانه های متعلق به دولت آمریکا و انگلیس و خصوصا رسانه های متعلق به سازمان های جاسوسی آنان و نیز ضد انقلابیون فراری از کشور و اصحاب خارج نشین فتنه 88 که از کشورهای غربی ارتزاق می کنند، تلاش بی وقفه نمودند تا برخی مسئولین عالی رتبه نظام را از مجلس خبرگان رهبری حذف کنند و به خیال واهی خود به مطامع شان نزدیک شوند و با کمال تاسف، اصلاح طلبان داخلی و حتی برخی کسانی که علی القاعده باید در تشخیص مصالح نظام از دیگران پیشی بگیرند، در حرکتی کاملا هماهنگ با رسانه های آمریکا و انگلیس و اذناب آنان همچون رسانه های وهابیت تکفیری عربستان و داعشی ها، سعی کردند در برخی از استانها خادمان ملت را از راهیابی به مجلس خبرگان مانع شوند.

واقعا اینگونه همنوایی با اجانب برای حذف چهره های خدوم از حضور در مجلس خبرگان، جزو مصالح نظام است؟! شورای نگهبان نیز در اطلاعیه ای حماسه هفتم اسفند را به رهبر انقلاب و ملت تبریک گفت. به گزارش کانال خبری ایلنا، در اطلاعیه شورای نگهبان آمده است: این شورا در مرحله بررسی صحت برگزاری انتخابات، از حقوق ملت صیانت و پاسداری می کند. امید است کاندیداهای منتخب مردم نیز با عمل به وعده های انتخاباتی خود در رفع مشکلات مردم و ارتقای جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی نهایت تلاش خود را به کار گیرند. به گزارش کانال تلگرامی «تسنیم»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با ارسال پیام تشکر از مشارکت مردم در انتخابات، عنوان کرد: حماسه حضور گسترده، پرشور و حداکثری ملت ایران در انتخابات بار دیگر پای بندی آحاد ایرانیان به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و «بیعت» ناگسستنی آنان با رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نمایش گذارد. با تبریک صمیمانه به منتخبین ملت، حماسه بزرگ هفتم اسفندماه حاصل لبیک ملت ایران به دعوت مقام معظم رهبری و درک عمیق آنان از حساسیت شرایط فراروی کشور و نظام است.

*** واکنش های راه یافتگان و بازماندگانِ مجلس دهم

چهره های راه یافته به مجلس دهم به ویژه افراد شاخص در فهرست منتخبان تهران، با انتشار پیام های گوناگون از حضور و اعتماد مردم تشکر کردند. در این پیوند، کانال تلگرامی «گام دوم» پیام های تشکر «سیدفرید موسوی»، «فاطمه سعیدی»، «محمدرضا بادامچی» و «پروانه مافی» را منتشر کرد. این کانال پیام قدردانی «محمدرضا عارف» رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و منتخب اول مردم در تهران را مورد توجه قرار داد. عارف در این پیام نوشت: ملت بزرگ ایران اسلامی، روز دیگری از تقویم را تبدیل به حماسه کردند. از 7 اسفند 1394 در تاریخ سیاسی این سرزمین به نام حماسه حضور و «بلوغ سیاسی» ملت یاد خواهد شد.

حماسه شور و شعور مردم و تبلور مجدد اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران. از تمام کسانی که زمینه ساز این حضور حماسه ساز و چشمگیر شدند قدردانی کنم. پیام انتخاباتی «فاطمه راکعی» فعال سیاسی اصلاح طلب هم که در کانال «ایران تایمز» منتشر شد از این قرار است: رعایت اخلاق در هر شرایط و هم چنین اخلاق سیاسی هم در شرایط شکست و هم در شرایط پیروزی بر همه واجب است. در صفحه اینستاگرام «مسعود پزشکیان» نماینده منتخب مردم تبریز می خوانیم: از مردم ایران به خصوص مردم تبریز تشکر می کنم. متاسفم که تعدادی از برادران ما نتوانستند به خاطر رد صلاحیت ها در انتخابات شرکت کنند. منصفانه نیست آدم را محکوم کنند اما توضیح ندهند که چرا. هیچ حکمی در هیچ محکمه ای علیه این افراد صادر نشده اما رد صلاحیت شدند . اعلان نتایج رسمی انتخابات، واکنش هایی متفاوت با آنچه گفته شد نیز در کانال ها و صفحه های مجازی به دنبال داشت. برخی مدعی شائبه در نتیجه ها شدند و عده ای دیگر به حاشیه سازی روی آوردند. با این حال، بسیاری از بازماندگان از مجلس دهم واکنشی تحسین آمیز از خود نشان دادند. در این میان، یکی از چهره های شاخص اصولگرای بازمانده از مجلس دهم، نسبت به متن های طنز منتشر شده درباره وی در صفحه های مجازی واکنشی جالب نشان داد.

کانال تلگرامی «صدای ملت» نظر «غلامعلی حدادعادل» سرلیست فهرست اصولگرایان تهران را در واکنش به نتیجه انتخابات منتشر کرد. وی در این مورد گفته است: حُسن انتخابات در ایران به این است که قابل پیش بینی نیست، چون مردم تصمیم می گیرند و انتخابات به دلیل اینکه به رای مردم تکیه دارد، پیش بینی آن قابل تصور نیست. همچنین این نماینده کنونی مجلس، به برخی طنزهای انتخاباتی واکنش نشان داد و در صفحه توییتری خود نوشت: ظرف چند روز گذشته در فضای مجازی مطالب جالب و قابل توجهی درباره خودم خواندم. از ذوق و خوشحالی همشهریان طرفدار جریان رقیب خرسندم. از اینکه بخش قابل توجهی از شوخی های شما به شخصیت و خانواده من نمی پردازد ممنونم. در این میان، نوع ادبیات حدادعادل مورد توجه کانال تلگرامی «عصر ایران» قرار گرفت. به نوشته این کانال، این واکنش ها از آقای حدادعادل تحسین آمیز و شایسته قدردانی است.

اگر این رفتار – و نه ادبیات خشنِ وارونه سازی نتیجه و پیام انتخابات- الگوی جناح مخالف دولت باشد وضع همه ی ما – با هر گرایشی- با آنچه امروز هست متفاوت خواهد بود. با این حال، کانال تلگرامی «نامه نیوز» به نقل از «اسماعیل کوثری» نماینده کنونی تهران در مجلس نوشت: این موضوع که آقای حدادعادل از رتبه سوم یا هفتم به یکباره به رتبه 31 نزول می کند جای تعجب و پیگیری دارد. بر همین اساس در حال تنظیم نامه ای برای ارسال به ستاد انتخابات هستیم و در این نامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد که اگر تخلفی صورت گرفته است باید پیگیری و به صورت مستند پاسخ داده شود. کانال تلگرامی «فارس» نیز در انتشار واکنش سایر چهره های اصولگرا نسبت به نتیجه های انتخابات، به نقل از «علیرضا زاکانی» نماینده اصولگرای مجلس نوشت: اصولگرایان رای مردم را به خوب و بد تقسیم نمی کنند. نتیجه انتخابات هر چه باشد باید مورد احترام واقع شود. در پیام «زهره طبیب زاده» نماینده اصولگرای مجلس نهم می خوانیم: نمایندگان منتخب با بازی های سیاسی فرصت خدمت را از دست ندهند. به انتخاب شوندگان با تشخیص درست مردم تبریک می گویم. کانال تلگرامی «مرصاد نیوز» هم در واکنش به سخنان «حسین مرعشی» از اعضای مرکزی حزب کارگزاران آورد: اهانت های اصلاح طلبان به رای مردم شروع شد. تهران توسعه یافته و شهرستانها عقب افتاده هستند!

سخنگوی حزب کارگزاران با اهانت به تشخیص و رای مردم شهرستانهای کشور بعد از شکست اصلاح طلبان در تصاحب مجلسین، گفت که اکنون می توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان ها 50 و در شهرستان ها 30 در نظر گرفت. این اهانت مرعشی به مردم شهرستانی کشور در واقع توهین به 60 درصد نمایندگان منتخب مردم است. کانال خبری مرصادنیوز به نقل از «نصرالله پژمانفر» منتخب مردم مشهد، عنوان کرد: رای مردم در انتخابات به منتقدان دولت بود. اکثریت قاطع کسانی که در انتخابات مجلس دهم رای آوردند همسو با دولت نیستند و چه اصولگرایان و چه حتی اصلاح طلبانی که به مجلس راه پیدا کرده اند منتقد دولت هستند. کانال تلگرامی «مشرق» تذکر شفاهی «حمید رسایی» نماینده کنونی مجلس در صحن علنی را بازتاب داد. به گفته رسایی، برخی نامزدها که در تهران رای آورده اند اعلام کرده اند که ما می خواهیم مجلسی تشکیل دهیم که نه از دولت سؤال بپرسد و نه وزیری را استیضاح کند.

** کشمکش های سیاسی در فضای مجازی

همچنان که اشاره شد، اعلان نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی، واکنش های تند برخی چهره های سیاسی را در شبکه های مجازی و رسانه ها به همراه داشت. در برابر، رقیبان سیاسی آنان کوشیدند تا به این فضاسازی ها پاسخ دهند. در این پیوند، برخی رسانه های اجتماعی سخنانی شگفت آور را از یکی از چهره های سیاسی نقل کردند و به آن پاسخ دادند. کانال تلگرامی «مجمع اصلاح طلبان» واکنش حجت الاسلام «جعفرشجونی» عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در برابر پیروزی لیست تهران را منتشر کرد و نوشت: اصولگرایان در کل کشور پیروزی حداکثری به دست آوردند!

تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و رای آوری این افراد نیز نشان دهنده همین مساله است! کانال خبری «اصلاحات نیوز» هم در واکنش به سخنان شجونی عنوان کرد: رای دهندگان تهران همان هایی هستند که در روزهای 22 بهمن، 13 آبان، 9 دی و روز قدس از آنها به عنوان ملت انقلابی، مسلمان و همیشه در صحنه و بیعت کنندگان با امام و انقلاب یاد می کنید. پس چه شد، چون مخالف خواست شما رای داده اند، شدند پایگاه ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه ؟؟؟؟ کانال تلگرامی «تله خبر» نیز آورد: شبکه خبر در گزارشی ٥٠ درصد نامزدهای پیروز انتخابات را اصولگرا معرفی کرد! تعداد کاندیداهای مستقل در این گزارش ٦٪ اعلام شد. این در حالی است که بخش زیادی از نامزدهای پیروز در هیچ یک از لیست های اصولگرایان و اصلاح طلبان نبودند. به نظر می رسد نتایج انتخابات هم نتوانست باعث تغییر رویه رسانه ای شود که در دوره تبلیغات هم از یک جناح حمایت می کرد. کانال خبری «اصلاح طلبان نیوز» هم با انتشار تصویر صفحه نخست روزنامه منتسب به جریان پایداری نوشته است: اصولگرایان، شهرستانی ها را علیه تهرانی ها تحریک می کنند و به دنبال استفاده از دوگانه تهرانی- شهرستانی برای ایجاد شکاف در صفوف ملت هستند.

ایرنا