روابط عمومی و اندیــشه ورزی در کُــرونا

بابک نـوری زاده : روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه در حالی به نام “روز ملی ارتباطات و روابط عمومی” در تقویم رسمی کشور ثبت شده است که امروزه بهره مندی از دانش، انـدیشه، تخصص، مشاوره و مهارت فعالان عرصه روابط عمومی و اطلاع رسانی به یک ضرورت برای رسیدن به موفقیت در فضای مدیریتی […]

بابک نـوری زاده : روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه در حالی به نام “روز ملی ارتباطات و روابط عمومی” در تقویم رسمی کشور ثبت شده است که امروزه بهره مندی از دانش، انـدیشه، تخصص، مشاوره و مهارت فعالان عرصه روابط عمومی و اطلاع رسانی به یک ضرورت برای رسیدن به موفقیت در فضای مدیریتی کشور بدل گشته است.در سالهای اخیر نـهاد روابط عمومی از منظر “کمیت و کیفیت” در تولید اخبار، اینفوگرافی، مدیا و اپلیکیشن های خبری با رشد چشمگیری رو به رو شده است و گستردگی فضــای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز به کارکرد بهتر روابط عمومی ها در مدیریت افکار عمومی و تولید اندیشه، کمک های شایان ذکری کرده است.

حرفه ای شدن، جلب اعتماد عمومی، گسترش ارتباط با فعالان رسانه ای و تلاش برای یافتن شاهراه های بهبود ارتباط بین مردم و مسئولین سبب شده است که روابط عمومی ها در دنیای کنونی که مخاطبان عطش سیری ناپذیری برای کسب اخبار و اطلاعات از خود نشان می دهند، با تسلط بر اطلاعات تخصصی دستگاه و سازمان خود، گوی اطلاع رسانی و نَــشر خبر را از رسانه های مکتوب و مجازی بربایند و به عنوان یک منبع موثق و یک سامانه مشورتی و اندیشه وز در جلب رضایت افکار عمومی اثربخش، مدرن و به روز عمل کنند.

نیاز به یک روابط عمومی “کـارآمد و قوی” در شرایط ایجاد بحران در کشور افزایش می یابد. در این مواقع یک روابط عمومی کــارا، می تواند با جمع آوری اطلاعات محیطی برون سازمانی و تجزیه و تحلیل آنها در تصمیم گیری، تصمیم سازی و برنامه نویسی به مدیران ارشد برای پشت سر گذاشتن آن بحران و عادی سازی شرایط کمک کنند.این نقش در دستگاه عظیمی مثل آموزش و پرورش از منظر گستردگی ارتباطی که با اقشار مختلف جامعه به واسطه “فرآیند تعلیم و تربیت” دارد، حساس تر، مهم تر و سرنوشت ساز تر است. نقش روابط عمومی در تعطیلات ناخواسته ناشی از بحران های محیط زیستی پیش تر تجربه شد و امروز که شیوع ویروس کرونا نظام آموزش و پرورش را با چالشی اساسی درگیر ساخته، برجسته تر، پر رنگ تر و اساسی تر است.

مجموعه روابط عمومی آموزش و پرورش در شرایط اپیدمی بیماری کویید ۱۹، حتی در مواردی خارج از دایره وظایف تعریف شده ای که دارد عمل کرده است و با تولید محتواهای آموزشی از طریق ایجاد استودیو های تخصصی راه تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان یک سند بالادستی و گسترش عدالت آموزشی را در جای جای کشور هموار ساخته است.فعالان روابط عمومی در دستگاهی نظیر آموزش و پرورش در این شرایط با فعالیتی مستمر و شبانه روزی از طریق انتشار اخبار و اطلاعات در پرتال های خبری و شبکه های اجتماعی، زنجیره های قطع شده ارتباطی میان معلمان، دانش آموزان و والدین را با بخش های ستادی آموزش و پرورش ترمیم ساخته اند تا جریان سیال اطلاعاتی میان فرهنگیان به عنوان تعلیم دهندگان و دانش آموزان به عنوان تعلیم پذیرنگان متوقف نشود و این نقشی ماندگار است که برای همیشه در تارک نظام آموزش و پرورش حک می شود.

 

**رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان