دکتر حسین زاده : با ابلاغ بخشنامه سراسري نميتوان اوضاع آموزش و پرورش خوزستان را بهبود بخشید
یک پژوهشگر اجتماعی گفت: بايد یک تيم كارشناسي بهصورت علمي بررسي كند كه چرا آموزش و پرورش خوزستان در يك دهه اخير دچار افت شديد شدهاست.دکتر عليحسين حسينزاده در گفتوگو با ايسنا، با بیان اینکه بيش از 10 سال است كه آموزش و پرورش خوزستان در جايگاه پايينی در کشور قرار دارد، اظهاركرد: لازم است […]
یک پژوهشگر اجتماعی گفت: بايد یک تيم كارشناسي بهصورت علمي بررسي كند كه چرا آموزش و پرورش خوزستان در يك دهه اخير دچار افت شديد شدهاست.دکتر عليحسين حسينزاده در گفتوگو با ايسنا، با بیان اینکه بيش از 10 سال است كه آموزش و پرورش خوزستان در جايگاه پايينی در کشور قرار دارد، اظهاركرد: لازم است در این خصوص يك پژوهش جامع با نگاه علمي انجام شود كه تمام شاخصهاي اين كاهش كيفيت را بررسي كند.وي افزود: ممكن است بخشي از مشكلات آموزش و پرورش بيروني باشد يا به ساختار آموزش و پرورش برگردد به همين جهت تمام اين شاخص بايد مورد بررسي قرار بگيرد؛ به نظر ميرسد اداره آموزش و پرورش و استانداري به جهت وظیفه حقوقی باید اين تيم تحقيقاتي را تشكيل دهند.
عضو هيأتعلمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينكه در برنامه ريزيهاي كلان كشور بايد مسائل استاني لحاظ شود، گفت: با ابلاغ بخشنامه سراسري نميتوان اوضاع آموزش و پرورش را بهبود بخشید. هر استان متأثر از شرايط و ويژگيهاي خود است؛ بهطور مثال نميتوان يك آييننامه ابلاغي را که براي استاني همانند سيستان و بلوچستان تدوین شدهاست، برای خوزستان نیز ارائه داد. بايد ظرفيتسازي مدنظر قرار گیرد و در تصميمگيريها، مسايل استانها نيز لحاظ شود.حسينزاده در مورد چرایی عدم تناسب نتایج دانشآموزان خوزستانی در كنكور به نسبت جمعیت دانشآموزی استان و میزان دخیلبودن شرایط زیستمحیطی منطقه در این موضوع، بيان كرد: در زمان جنگ و شرايط بحرانی آن، آموزش و پرورش خوزستان تا اين ميزان دچار مشكل نبودهاست، بنابراین به نظر میرسد اين افت به علل بسياري مربوط ميشود؛ شايد شاخصهايی مانند آب و هوا و دیگر شرايط خاص استان در این زمینه تأثيرگذار باشد اما این دليل اصلی و اساسي وضع موجود نيست. در مورد كاهش كيفيت و افت تحصيلي برخی شاخصها به وزارت آموزش و پرورش برميگردد و شاخصهايی نیز به بيرون از آن مربوط ميشود.وي با بیان اینكه ارتقاي كيفيت با نظارت دقيق میسر ميشود، گفت: افزايش كيفيت خلقالساعه نيست بلكه حاصل اجرای يك پروسه و روند است كه با تغيير رویکرد حاصل ميشود؛ تنظيم اين پروسه بايد علمي و كارشناسي و اجراي آن همراه با نظارت دقيق باشد.به نظر ميرسد باید اين ضعف در تمام ابعاد و جوانب آن، هم در حوزه آموزش و پرورش و بيرون آن با يك نگاه كارشناسي و دانشگاهي مورد بررسي قرار گيرد.
سلام.مشکلات آموزش و پرورش دیگه فقط خواجه حافظ شیرازی خبر نداره.ایشون بیان از من بپرسن خودم بشون میگم دلیلشو
۱.عدم امکانات رفاهی در مدارس
۲.عدم وجود ظرفیت های مکانی در مدارس
۳.عدم وجود امکانات کمک آموزشی
۴.عدم امکانات سرمایشی گرمایشی مناسب
۵.عدم برنامه ریزی به موقع وزارت برای دانش اموزان