متروپل و مته ی صدا و سیما بر اعصاب مردم

حسن نسیمی : متاسفانه چند روزی است اتفاقی ناگوار و تلخ چهره شهر آبادان را عزادار کرده است.حادثه فرو ریختن برج متروپل آبادان که منجر به جانباختن تعداد زیادی از هموطنان شریف آبادانی شد. سوای اتفاقات پشت پرده این سازه و بند و بست های مالک، آنچه که تلخی این ماجرا را صدچندان کرده نوع […]

حسن نسیمی : متاسفانه چند روزی است اتفاقی ناگوار و تلخ چهره شهر آبادان را عزادار کرده است.حادثه فرو ریختن برج متروپل آبادان که منجر به جانباختن تعداد زیادی از هموطنان شریف آبادانی شد.
سوای اتفاقات پشت پرده این سازه و بند و بست های مالک، آنچه که تلخی این ماجرا را صدچندان کرده نوع پوشش اخبار این حادثه است. اخبار ضد و نقیض فراوان حول و حوش این ماجرا.و شاید اگر پای شهروند خبرنگاران در میان نبود همین چند خبر دست و پا شکسته هم وجود نداشت.

طی این‌ چند روز مسئولین، مکررا یادآور می شنوند که مردم اخبار مربوط به حادثه متروپل را از مبادی رسمی پیگیر شده و توجهی به خبرهای منتشر شده در فضای مجازی نکنند.
قطعا یکی از این مبادی رسمی مورد اشاره، صدا و سیما است که با مرور اخبار این چند روزه متوجه می شویم اتفاقا خود صدا و سیما، یکی از بزرگترین عاملین تنش و نگرانی افکار عمومی شده است. از قهرمان سازی پوشالی شهروندی که به دروغ یا اشتباه او را نجات یافته عنوان کرد و این خبر در باکس خبری شبکه خبر نیز قرار گرفت‌.
و یا تیتر خبر یکی از خبرگزاری های رسمی کشور که در لحظات اولیه حادثه با تیتر دستگیری مالک به حواشی بعد از آن دامن زد.به گونه ای که همین خبر شکاف عمیق از بی اعتمادی ایجاد نمود.

قطع به یقین می‌توان گفت در حوادث و بحران‌های مختلف، صدا و سیما به عنوان مرجع و منبع اصلی خبررسانی دقیق و سریع به مردم متاسفانه نه تنها عملکرد مناسبی ندارد بلکه بر موج احساسات مردمی که برگرفته از خبرهای فیک مجازی نیز هست سوار می شود.

متاسفانه یکی از گاف ها و سوتی های صدا و سیما باز می‌گردد به ماجرای نجات یافته دروغین حادثه که در نهایت با سناریوهایی که باز هم شتابزده بر روی میز تهیه کنندگان خبر قرار می‌گیرد توپ تقصیر به زمین مرد بینوای آبادانی انداخته می شود.

غائله شخص امدادگری که از سوی صدا و سیما به اشتباه یک نجات یافته قلمداد می شود و روز بعد در بخش های خبری به عنوان دروغگوی بزرگ، یکی از همین گاف های بزرگ بود که البته صدا و سیما برای سرپوش گذاشتن روی خطای خود و به قول عام برای ماستمالی کردن موضوع با تهیه چند گزارش، قصد داشت توپ این سوتی را در زمین آن بنده خدا بیندازد.

*اصل ماجرا:* شخصی که از امدادگران‌ مردمی بود وارد حفره ای در زیر آوار می شود. در آن حفره گیر کرده بسیار ترسیده و طلب امداد می کند. امدادرسانان او را نجات داده و با آمبولانسی که در همان نزدیکی است او راهی بیمارستان می‌کنند.

ماجرا از اینجا آغاز می شود که گزارشگر صدا و سیما خود را به بیمارستان رسانده و قبل از مصاحبه با این شخص، پلاتوی کوتاهی ( توضیح) می رود. در این پلاتو گزارشگر از نجات فردی که ۳۰ ساعت زیر آوار بود صحبت می‌کند و سپس بالای سر این شخص می آید و می پرسد شما چطور نجات یافتید؟

در مصاحبه کاملا مشخص است که این فرد به هیچ عنوان خود اذعان‌ نمی‌کند که ۳۰ ساعت زیر آوار بوده و صرفا به طور ضمنی بر صحبت‌های گزارشگر صحه می‌گذارد. که البته در کلیپ عذرخواهی این شخص که در فضای مجازی نیز به طور گسترده وایرال شده نیز به همین نکته اشاره می‌کند. او می‌گوید نمیخواستم صحبت‌های گزارشگر دوتا شود. به همین سادگی

نکته کلیدی این سوتی در همین است. تنها خطای او این بود که صرفا صحبت‌های گزارشگر صدا و سیما را تایید کرد.حال پس از چند روز از این واقعه صدا و سیما برای تبرئه خود، چند گزارش حاشیه ای از این موضوع در دستور کار خود قرار می دهد و در فراری رو به جلو به جای عذر خواهی از مردم، او را فردی دروغگو معرفی می‌کند. و اکنون او مرد بد داستان متروپل آبادان شده است.