محیط آموزشی،سکوی پرتاب!

جمال بیت سیاح : از مهم‌ترین عوامل در یادگیری و آموزش که نقش بسزایی در آن دارد محیط آموزشی است ، رشد ذهنی کودکان عموما به مردمی که در اطراف آنها زندگی میکنند وابسته است و نگرش ها و اندیشه ها و ارزشهای خود را در تعامل و ارتباط متقابل با دیگران ارتقاء میدهند.در واقع […]

جمال بیت سیاح : از مهم‌ترین عوامل در یادگیری و آموزش که نقش بسزایی در آن دارد محیط آموزشی است ، رشد ذهنی کودکان عموما به مردمی که در اطراف آنها زندگی میکنند وابسته است و نگرش ها و اندیشه ها و ارزشهای خود را در تعامل و ارتباط متقابل با دیگران ارتقاء میدهند.در واقع یافته های کودکان به محیطی که در آن قرار دارند وابسته است و اگر مطالب درسی در محیطی فرهنگی و اجتماعی به کودکان آموزش داده شوند ، رشد ذهنی آنها قطعی خواهد بود.

در یک پژوهش با عنوان (MTO) ، Moving to Opportunity نقش محیط در یافته های کودکان و ارتقاء نگرش ها و اندیشه های آنها را بررسی می‌کند.در این پژوهش که در چند شهر آمریکا صورت گرفته افرادی از مناطق فقیرنشین انتخاب شدند و مقرر گردید به آنها یارانه پرداخت گردد ،البته به تعدادی از آنها یارانه بصورت نقدی پرداخت شد و عده ای دیگر یارانه را به شرط تغییر محل سکونت در منطقه ای بهتر و بصورت کمک هزینه اجاره مسکن و به همان میزان پرداخت گردید.در این پژوهش که ده سال بعد از پرداخت اولین یارانه ها به این افراد صورت گرفت ، مشخص گردید میزان دانشگاه رفتن فرزندان ، میزان ارتکاب جرم ، میزان معتاد شدن ،میزان هنجارهای اجتماعی و … در افرادی که یارانه را به شرط تغییر محل سکونت دریافت کرده اند در مقایسه با افراد دیگر به طرز معنا داری متفاوت بود . در واقع می توان گفت تغییر محیط آموزشی و قرار گرفتن در بین افراد موفق به شدت می تواند در ارتقاء یافته های ذهنی دانش آموزان تاثیر مستقیم بگذارد .

این پژوهش به معنای مهاجرت نیست بلکه نشان میدهد جابجایی از یک محیط به یک محیط بهتر که در آن عوامل زیادی از جمله تعاملات اجتماعی تاثیر مستقیمی در سرنوشت کودکان و دانش آموزان دارد و با عنوان MTO از آن یاد میشود.به نظر میرسد با توجه به آغاز سال تحصیلی و اعلام نتایج کنکور و قبولی بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان مدارس خاص که در یک محیط آموزشی بالاتر از سطح متوسطه جامعه فعالیت میکنند ، لازم است وزارت آموزش وپرورش ساماندهی مدارس عادی را در اولویت خود قرار دهد و همچنان که در سند تحول بنیادین آمده است عدالت آموزشی در تمام مدارس و نقاط کشور گسترش یابد.