فرید الهامی با کسب اجازه از استاد شهرام ناظری به اجرای موسیقی «افسانه شرق» پرداخت

منصور جهانی ـ فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده ساز تنبور، با کسب اجازه از استاد شهرام ناظری شوالیه آواز ایران، گروه «افسانه شرق» را با تلفیقی از موسیقی آیینی ملیت‌های مختلف تشکیل داد و همچنین به جرگه خوانندگان کُرد موسیقی مقامی تنبور پیوست. فرید الهامی بیش از ۱۵ سال است که به عنوان […]

منصور جهانی ـ فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده ساز تنبور، با کسب اجازه از استاد شهرام ناظری شوالیه آواز ایران، گروه «افسانه شرق» را با تلفیقی از موسیقی آیینی ملیت‌های مختلف تشکیل داد و همچنین به جرگه خوانندگان کُرد موسیقی مقامی تنبور پیوست.

فرید الهامی بیش از ۱۵ سال است که به عنوان آهنگساز و نوازنده تنبور در محضر استاد شهرام ناظری تلمذ می‌کند و به همراه شوالیه آواز ایران در کنسرت‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور به اجرای برنامه پرداخته است؛ ولی اجرای گروه موسیقی «ئه‌فسانه‌ی روژهه‌لات» (افسانه شرق) mystical music of East در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در تالار هنر در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگی و هنری اقلیم کردستان عراق، نخستین اجرایی بود که فرید الهامی در حضور استاد شهرام ناظری به‌عنوان مخاطب و مهمان ویژه، به اجرای خوانندگی می‌پرداخت.

به همین دلیل، به رسم قدمای تنبور، قبل از این کنسرت، به خدمت استاد رفته و با بوسیدن دستان پهلوان موسیقی ایران، از ایشان کسب اجازه کرد و به جرگه خوانندگان کُرد موسیقی مقامی تنبور پیوست.

نخستین بار بود که استاد ناظری از نزدیک اجرای من را می‌دید

فرید الهامی در مورد کسب اجازه از استاد شهرام ناظری گفت: تجربه عجیب و سختی بود. این برای نخستین بار بود که استاد، به عنوان تماشاگر و نه خواننده گروه موسیقی «فردوسی» اجرای من را می‌دید. من خودم را حاصل زحمات همه اساتیدم و بخصوص استاد شهرام ناظری می‌دانم. ۱۵ سال در زمینه تلفیق شعر و موسیقی و شیوه درست آوازخواندن را خدمت ایشان آموختم و به‌عنوان آهنگساز و خواننده کُرد مقامی؛ قدردان تمام زحمات استاد بزرگوارم هستم.

۱۵ سال پژوهش در مورد ساز تنبور

وی همچنین گفت: مدت ۱۵ سال است که در مورد ساز تنبور، پژوهش می‌کنم و حاصل این پژوهش‌ها تا این لحظه منتشر نشده است. دو شاهنامه کُردی از آن جمله هستند؛ «آواز اساطیر ۲» با صدای جاودانه استاد شهرام ناظری و کتاب «هزاره تنبور» که بررسی ریشه و روایت تمام مقامات تنبور در آن گردآوری شده است. همچنین ساخت چندین فیلم مستند که دایره‌المعارف کامل ساز تنبور را شامل می‌شود از اساتید و راویانی که متأسفانه دیگر در قید حیات نیستند. چون با کمال تأسف، در طی سال‌های اخیر، تمام راویان صادق مقام‌های تنبور از این جهان، رخت بربستند و برای ثبت و ضبط در تاریخ موسیقی ما، من از همه این بزرگواران در حوزه‌های مختلف تنبور، فیلم مستند تهیه کرده‌ام.

اجرای گروه موسیقی «افسانه شرق»

گروه موسیقی «ئه‌فسانه‌ی روژهه‌لات» (افسانه شرق) به سرپرستی «فرید الهامی» آهنگساز و نوازنده تنبور از ایران به همراه «محمد علی محمدحسنی» (دلنواز) نوازنده بنجو از بلوچستان، «مینا دریس» خواننده عرب‌زبان اهوازی، «زینوی حسن راوی» خواننده از اقلیم کردستان، «غزاله شیرازی» نوازنده ویلنسل و «امین حیدری» نوازنده عود از ایران، «نبیل یوسف شریداوی: نوازنده دف‌نواز عرب، «ده‌رشن جوت سینک آنند» از هندوستان، و «هه‌ژار زه‌هاوی» نوازنده دف از اقلیم کردستان در سالگرد نقره‌ای جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» قطعاتی از موسیقی مقامی تنبور، موسیقی سیک‌های هندوستان، موسیقی طریقت چشتیه بلوچستان، موسیقی صوفی عرب و همچنین اشعاری از حضرت مولانا جلال‌الدین را اجرا کردند.

آخرین اجرای فرید الهامی با استاد شهرام ناظری

آخرین اجرای فرید الهامی با نوازندگی ساز تنبور به همراه استاد شهرام ناظری اسطوره موسیقی ایران، به همراه صابر نظرگاهی با ساز دیوان، به سالگرد نقره‌ای جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در شهر سلیمانیه برمی‌گردد که در آن مقام «ساروخانی» (از مقامات باستانی تنبور) را با شعری از سید «یعقوب ماهیدشتی» اجرا کردند.

نزدیک به ۱۴ سال پیش، استاد شهرام ناظری و فرید الهامی آلبومی با نام «شاهنامه کُردی» آماده انتشار دارند که به دلایل مختلف و همچنین عدم شرایط انتشار، این اثر موسیقایی تا کنون منتشر نشده است و امیدوارند در قالب پروژه‌های خانه تنبور «ایاز» در اقلیم کردستان مورد حمایت قرار گیرد.شاهنامه خوانی کُردی از جمله آواهای فراموش شده و اصیل در موسیقی کُردی است که قدمتی به درازای چند قرن دارد.

عکس‌ها: منصور جهانی