تخلفات گسترده در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز

توسعه فضای آموزشی با کانکس، به کارگیری مدرسان فاقد صلاحیت، تعریف پست مدیریتی پنج برابر چارت استاندارد و چاپ کتاب بدون مجوز، بخشی از مشکلات و تخلفات مطرح شده دوره مدیریت قبلی مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز بود که در نشست رسمی شورای اسلامی شهر اهواز مطرح شد.سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز روز دوشنبه […]

توسعه فضای آموزشی با کانکس، به کارگیری مدرسان فاقد صلاحیت، تعریف پست مدیریتی پنج برابر چارت استاندارد و چاپ کتاب بدون مجوز، بخشی از مشکلات و تخلفات مطرح شده دوره مدیریت قبلی مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز بود که در نشست رسمی شورای اسلامی شهر اهواز مطرح شد.سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز روز دوشنبه در پنجاه و نهمین جلسه رسمی شورا در صحن علنی این شورا، با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای یک هزار و ۵۰ مرکز آموزش عالی در کشور است گفت: ۶۰۱ مرکز علمی کاربردی و ۲۹ مرکز علمی کابردی شهرداری در کشور وجود دارد که از این تعداد سه شهرداری اهواز، اندیمشک و هفتگل دارای مرکز علمی کابردی است.

سید فرج موسوی ادامه داد: مرکز علمی کاربردی شهرداری با درخواست شهرداری و با ۱۴ رای موافق در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اهواز تاسیس و با موافقت شورای گسترش علوم با جذب ۱۲۰ دانشجو در مهر ۱۳۹۳ شروع به فعالیت کرد.وی گفت: زمانی که این مراکز تاسیس شد، تمام نظارت آنها از نظر مالی و اداری زیر نظر موسسه هایی وابسته به وزارت کشور بود که در سال ۹۷ این موسسه ها منحل و از آن به پس به طور کامل این مرکز زیر نظر شهرداری ها قرار گرفت.سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز با بیان اینکه این مرکز در تمام شاخص ها با استانداردها فاصله دارد، افزود: این مرکز هم اکنون دارای ۴۵۰ مترمکعب فضای آموزشی و ۵۰ متر مکعب فضای کارگاهی است و این در حالی است که سرانه استاندارد ۷۵۰ مترمکعب فضای آموزشی و ۶۵۰ مترمکعب فضای کارگاهی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ رشته کاردانی و ۱۰ رشته کارشناسی در این مرکز علمی کاربردی وجود دارد گفت: در چند ماه اخیر مجوز هفت رشته جدید اخذ شده است ضمن اینکه ۸۰۰ نفر برای مهر سال آینده تحصیلی در این مرکز پیش ثبت نام کرده‌اند.

استفاده از ۴۵ مدرس فاقد صلاحیت

موسوی با بیان اینکه یک هزار و ۱۴۵ دانشجو در رشته های مختلف در این مرکز مشغول تحصیل هستند، ادامه داد: ۱۹۰ استاد با این مرکز همکاری داشتند که از این تعداد ۴۵ مدرس بدون کد و فاقد صلاحیت علمی بود که از ادامه فعالیت این مدرسان در این مرکز علمی کاربردی جلوگیری شد.سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز گفت: ۲ هزار و ۲۹۴ دانشجو در رشته های مختلف این مرکز دانش‌آموخته شده‌اند که حدود یک هزار و ۲۹۰ نفر در مقطع کاردانی و حدود یک هزار نفر نیز در مقطع کارشناسی در این مرکز تحصیل کرده‌اند که بخش زیادی از این دانشجویان از کارکنان شهرداری هستند.موسوی با برشمردن مشکلات عدیده این مرکز علمی کاربردی افزود: نامناسب بودن توزیع نیروی انسانی، نبود مدیرگروه‌های آموزشی، استفاده از اساتید فاقد صلاحیت علمی با مدرک کارشناسی، استفاده از اساتید در رشته‌های غیرمرتبط و غیرتخصصی، و چاپ کتاب بدون اخذ مجوز تنها بخشی از مشکل این دانشگاه در دوره مدیریت قبلی بود.وی گفت: از دیگر مشکلات این مرکز در دوره مدیریت قبلی این مرکز، جذب و استخدام کارکنان بدون ضابطه و بیش از حد استاندارد، وجود پست های غیرمرتبط و غیرضروری، به کارگیری نیروهای دوشغله، حضور نداشتن کارکنان در ساعات اداری، تحصیل همزمان پنج نفر از کارکنان دانشگاه در خود دانشگاه که تخلف قطعی است.

پرداخت هزینه‌های دانشگاه همچنان با امضای مدیر قبل

سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز ادامه داد: دارایی های این مرکز فاقد برچسب اموال بود؛ مرکز دارای ۱۱ شماره حساب مختلف است، ضمن اینکه برخی طرح های عمرانی تعریف شده برای توسعه فاقد کاربرد برای این مرکز بوده است.وی گفت: نبود حسابرسی از مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز از زمان تاسیس تاکنون، وجود نداشتن سیستم برنامه و بودجه، رعایت نشدن صرفه و صلاح در مخارج، و تعیین تکلیف نشدن اموال از دیگر چالش هایی بود که این مرکز با آن دست به گریبان بود.وی با بیان اینکه با وجود گذشت پنج ماه از تغییر مدیریت مرکز علمی کربردی، به دلیل نداشتن شناسه ملی و کد اقتصادی تمام هزینه‌ها به امضای مدیر سابق امضا می شود افزود: مشخص نبودن ماهیت حقوقی مرکز، نداشتن شناسه ملی و کد ملی و نبود امکان برداشت از حساب مرکز به دلیل اجرای سامانه چک صیاد موضوعاتی است که همچنان برطرف نشده‌اند.موسوی گفت: ساماندهی امتحانات پایان ترم، حذف برگزاری آزمون مجدد، حدف اساتید غیرمرتبط، حذف اساتید فاقد کد مدرسی، ساماندهی بایگانی آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی از جمله اقدام های انجام شده در این مرکز آموزشی در ماه های اخیر است.

جلوگیری از یک هزار و ۲۰۰ پرونده مدرسی

موسوی ادامه داد: در مدیریت سابق دانشگاه، برای یک هزار و ۲۰۰ نفر پرونده مدرسی تشکیل شده تا از طریق مرکز جامع علمی کاربردی برای آنها کد مدرسی گرفته شود که تمام این پرونده ها امحا شد.وی گفت: تشکیل دفتر کارآفرینی، اخذ مجوز هفت رشته جدید کاردانی و کارشناسی، ساماندهی مرخصی ها، ساماندهی دبیرخانه، تهیه فهرست اموال مرکز، کنترل و کاهش هزینه های اضافه، امضای تفاهم نامه با آموزشگاه علوی برای توسعه فضای آموزشی و تدوین برنامه چهار ساله مرکز از دیگر اقدام ها در مدیریت جدید است.سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز ادامه داد: بازنگری رشته ها، ارتقای زیرساخت های آموزشی مرکز، تدوین و طراحی رشته های جدید، جذب مدرسان متخصص و مرتبط با ماموریت مرکز، ارتقای کمی و کیفی آموزشی، تشکیل ستاد برنامه ریزی و جذب دانشجو، برگزاری رویداد شتاب، حمایت از مقاله ها و کتاب های علمی از جمله اولویت های تعریف شده برنامه چهار ساله مرکز است.وی گفت: مرکز علمی کاربردی شهرداری از زمان تاسیس حسابرسی نشده است که تامین اعتبار برای حسابرسی مرکز از جمله اولویت هایی است که باید در دستور کار مدیریت شهری باشد.

تعریف جایگاه مدیریت پنج برابر استاندارد

موسوی، تعیین تکلیف نیروی انسانی مازاد در این دانشگاه را ضروری دانست و ادامه داد: از ۵۳ نفر کارکنان کنونی مرکز تنها سه نفر کیفی هستند که ضروری است این وضعیت ساماندهی شود.وی گفت: دانشگاه دارای ۶۱ نفر کارمند بود که هفت نفر از اینها بدون حضور در دانشگاه حقوق دریافت می‌کردند که پایان کار آنها را مرکز علمی کاربردی اعلام شد ضمن اینکه همچنان ۴۴ نیروی مازاد در این دانشگاه وجود دارد.موسوی ادامه داد: این مرکز دارای ۱۳ مدیر بود و این در حالی است که در چارت استاندارد تنها ۲ مدیر تعریف شده است. حق الزحمه اساتید این مرکز چهار ترم است که پرداخت نشده است.

مشکلات مرکز علمی کاربردی زیاد است

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست گفت: نبود آموزش کارکنان شهرداری در حوزه های تخصصی آنها باعث هدر رفت منابع مالی و زمانی شهرداری شده است که این موضوع در اجرای اشتباه طرح ها و وارد کردن خسارت ها به شهر نمود پیدا می کند.سید ناصر مهداوی با بیان اینکه این دانشگاه سال هاست که فعالیت می کند و اتفاقاتی نیز در این دانشگاه افتاده است که جای بررسی دارد، افزود: فلسفه تاسیس این مرکز تربیت و آموزش کارکنان شهرداری در حوزه های مختلف مورد نیاز شهری است و این در حالی است که به طور مثل حتی یک نفر از کارکنان فعلی شهرداری در بخش ترافیک آموزش لازم را در این زمینه ندیده است.وی ادامه داد: کارمندی که اطلاعاتی از وضعیت ترافیکی ندارد و آموزش لازم را ندیده است چگونه در موضوع ترافیک در شهرداری مسوولیت گرفته است.مهداوی گفت: مشکلات کنونی این دانشگاه به حدی است که به نظر می رسد باید این دانشگاه را به دانشگاه علمی کاربردی استان تحویل دهیم و بگوییم که این دانشگاه را نمی خواهیم.

هیچ مدیری شجاعت اخراج نیروهای مازاد شهرداری را نداشت

رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه های علمی کاربردی دانشگاه های مهارتی هستند که آموزش های نیازمحور را به عهده دارد، گفت: شکاف میان علم و عمل در کشور مشکلات کنونی را رقم زده است و دانشگاه های علمی کاربردی برای پر کردن این خلا ایجاد شده‌اند.محمد مهدی مطیعی افزود: مازاد نیروی انسانی از جمله چالش های شهرداری اهواز است ولی تاکنون هیچ مدیری شجاعت لازم برای اخراج نیروهای مازاد را نداشته است و این در حالی است که برای اولین بار این اتفاق در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز با مدیریت جدید اتفاق افتاده است که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز با تغییر ریل در حال حرکت به سمت استانداردسازی و چشم اندازهای صحیح است گفت: ایجاد ۵۲۸ سکشن در دانشگاه در دوره مدیریت قبلی با نگاه سیاسی برای جذب افراد مختلف به عنوان مدرس بوده است که کاهش چشمگیر این موضوع در مدیریت جدید از دیگر نکات قابل توجه است.مطیعی با تاکید بر اینکه تعریف از مدیریت کنونی مرکز علمی کاربردی شهرداری به معنای تخریب و یا نادیده گرفتن عملکرد مدیر سابق این مرکز نیست، گفت: اقدام های صورت گرفته در مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری اهواز در پنج ماه اخیر پس از تغییر مدیریت این مرکز شبیه جراحی در این دانشگاه است که قابل تقدیر است.

بررسی نیاز شهرداری اهواز به مرکز علمی کاربری

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری و توسعه شهری شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست با انتقاد از کندی در تصمیم گیری در مدیریت شهری گفت: این سرعت پایین در تصمیم گیری موجب شده تا بسیاری از مشکلات مرکز علمی کاربردی با وجود گذشت چند ماه از تغییر مدیریت همچنان برطرف نشده است که برخی از این مشکلات بسیار ساده است.سید محمد علی پورموسوی افزود: با توجه به وضعیت کنونی مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز و مشکلات عدیده این مرکز ضروری است وضعیت این دانشگاه تعیین تکلیف شود که آیا نیاز به این دانشگاه در اهواز هست یا نه.وی ادامه داد: بازتعریف رشته های مرکز علمی کاربردی و بهره گیری مناسب از ظرفیت این مرکز باید به منظور ارتقای سطح مهارتی مبتنی بر درخواست های شهرداری استفاده شود.

ضرورت تغییر اساسی نگاه مدیریتی به مرکز علمی کاربردی اهواز

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی امور ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست با انتقاد از نگاه مدیریتی پیشین این مرکز علمی کاربردی گفت: این مرکز علمی کاربردی می‌توانست ظرفیت خوبی برای اهواز ایجاد کند، که به دلیل مدیریت نامناسب، این ظرفیت از بین رفت.محمد حسین ملایی زمانی با تاکید بر اینکه باید تفکر مدیریتی نسبت به این مرکز از اساس تغییر کند، افزود: حجم تخلفات و مشکلات مرکز علمی کاربردی بسیار زیاد است و باید در مورد برخورد با این تخلف به درستی اقدام شود.

افراد زیادی به اسامی مختلف در مرکز علمی کاربردی شهرداری به عنوان کارمند جذب شد

نایب رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست، با انتقاد از آنچه که وضعیت نابسامان نیروی انسانی در این مرکز نامید گفت: استاندارد نیروی انسانی برای مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز ۱۷ نفر است و این در حالی است که اکنون چند برابر این آمار به اسم های مختلف به کادر این مرکز جذب شده است.حجت اله زارع زاده ادامه داد: تنها ۳۱ نفر از کارکنان جدیدی که به این مرکز جذب شده است مربوط به ماه‌های اخیر و قبل از روی کار آمدن دوره ششم شورای اسلامی شهر اهواز است.وی گفت: برخی که معلوم نیست کجا صلاحیت سنجی شده اند، با هر عنوان وارد این مرکز علمی کاربردی شده اند و اگر شهرداری الحاق این مرکز را بپذیرد در واقع پذیرفته که نیروهای جدید را وارد بدنه شهرداری کند.نایب رییس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: بهره گیری از کانکس‌های ۲۰ متری برای توسعه فضای اداری این دانشگاه در شان یک مرکز علمی نیست و این در حالی است که در مدیریت قبلی این مرکز از کانکس برای توسعه این مرکز استفاده شد.

با سیاه نمایی وضعیت مرکز علمی کاربردی شهرداری مخالفم

عضو دیگر شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست با اعلام مخالفت نسبت به آنچه که وی سیاه نمایی از وضعیت مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز خواند گفت: این مرکز از صفر آغاز به کار کرد و در طول فعالیت مدیریت سابق هر آنچه از مسوولان علمی کاربردی خوزستان پیرامون این مرکز شنیده می‌شد چیزی جز تعریف و تمجید نبود.سید محسن موسوی زاده با بیان اینکه متولی مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز، پیش از این به عهده دانشگاه علمی کاربردی خوزستان بوده است، افزود: اگر نسبت به عملکرد این مرکز از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری وقت انتقاد نشده است، به دلیل این بوده است که این مرکز از اساس ذیل شهرداری نبوده است.وی گفت: قرارگرفتن این مرکز علمی کاربردی ذیل شهرداری اهواز از یک سال پیشه مطرح و در جلسه های متعدد مورد بررسی قرار گرفت که معاونت مالی شهرداری به دنبال حسابرسی کامل از مرکز از زمان تاسیس تا امروز پیش از الحاق به شهرداری است و این در حالی است که این مرکز پیش از این ذیل شهرداری نبوده که به حسابرسی از فعالیت گذشته آن نیاز باشد.این عضو شورای اسلامی شهر اهواز تادامه داد:تکلیف این مرکز باید مشخص شود و اگر قرار است زیر نظر شهرداری بیاید، به سرعت تصمیم گیری لازم صورت گیرد چرا که شرایط کنونی موجب نگرانی جدی کارکنان این دانشگاه شده است.

مرکز علمی کاربردی پیش از الحاق به شهرداری به صورت ویژه حسابرسی شود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه هر موسسه‌ای حتی موسسه های کوچک هم نیاز به حسابرسی دارند گفت: اینکه طرح شود این مرکز ذیل شهرداری نبوده پس نیاز به حسابرسی ندارد را قبول ندارم چرا که این مرکز با تصویب شورای شهر دوره چهارم تاسیس شده است.علی مدد هاشم پور افزود: چون این مرکز از بدو تاسیس حسابرسی نشده است، حسابرسی از زمان تاسیس تاکنون نیازمند بهره گیری از حسابرس ویژه است که باید در این زمینه شورای شهر ورود جدی داشته باشد.وی ادامه داد: بر اساس گزارش ارایه شده در این شورا، جمع درآمدهای این مرکز علمی کاربردی از ابتدای تاسیس تاکنون ۱۷۶ میلیارد ریال و هزینه‌ها نیز حدود ۱۲۷ میلیارد ریال است که بر این اساس این مرکز در دوره فعالبت خود ۴۰ میلیارد ریال سود داشته است بنابراین در پرداخت بدهی‌های کنونی مشکلی ندارد.هاشم پور، افزود: گزارش ها از عملکرد مدیر سابق این دانشگاه باید منصفانه باشد و مطالبی مطرح نشود که موجب سیاه نمایی و خارج از انصاف باشد.

مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز در یک ماه تعیین تکلیف شود

رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز در یک ماه آینده گفت: اگر پس از بررسی ها به این نتیجه رسیده شد که فعالیت این مرکز ذیل شهرداری اهواز ادامه داشته باشد باید برنامه های آموزشی این مرکز متناسب با نیازهای شهر تغییر کند.سیاوش محمودی ادامه داد: شهرداری اهواز از نظر آموزشی به شدت مشکل دارد به همین دلیل یکی از مسایل اساسی این شهرداری توجه به آموزش و ارتقای سطح فنی و علمی کارکنان خود است و انتظار می رود برنامه جامع آموزشی در این زمینه تدوین شود.وی با تاکید بر اهمیت حسابرسی از وضعیت مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز پیش از الحاق به این شهرداری استفاده از حسابرس ویژه برای بررسی این وضعیت را مورد تاکید قرار داد.

شجاعت اخراج نیروهایی که در شهرداری حاضر نیستند و حقوق می گیرند وجود ندارد

محمودی افزود: شجاعت و ایستادگی سرپرست مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز در دوره پنج ماهه خدمت در این مسوولیت برای برخورد و اخراج نیروهای دوشغله و افرادی که بدون حضور در مرکز حقوق دریافت می‌کردند قابل تقدیر است.وی گفت: هفت نفر از حقوق بگیران مرکز علمی کاربردی شهرداری دو شغله بودند و یا از اساس در محل کار حاضر نبودند و سالها حقوق دریافت می‌کردند که برخورد با این افراد نشان از شجاعت مدیر جوان این مجموعه است.رییس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: در مناطق شهرداری اهواز افراد زیادی وجود دارد که در محل حاضر نیستند ولی مدیران، شجاعت اخراج این افراد را ندارند ضمن اینکه همچنان افرادی وجود دارند که برخلاف قانون کار با وجود سن ۷۰ تا ۸۰ سال سن همچنان از شهرداری حقوق دریافت می‌کنند.

تعیین تکلیف مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز در یک ماه آینده، انتخاب حسابرس وِیژه برای حسابرسی از این مرکز و همچنین تدوین برنامه جامع آموزشی از جمله مصوبه‌های جلسه امروز شورای شهر اهواز بود.شهرداری اهواز در سال ۱۳۹۲ مجوز دانشگاه علمی کاربردی را اخذ کرد.این دانشگاه برای ادامه تحصیل کلیه کارکنان شهرداری‌های خوزستان تاسیس شده است و ظرفیت پذیرش ۴۵۰ دانشجو را در هر ترم دارد.دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری اهواز در چهار رشته کاردانی و ۲ رشته کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. رشته‌های کاردانی شامل کاردانی برق مترو، شهرسازی، فنی معماری شهری، برنامه‌سازی رایانه و رشته‌های کارشناسی شامل مهندسی فناوری معماری طراحی و نوسازی بافت‌های فرسوده و مهندسی فناوری اطلاعات خدمات رایانه‌ای در شهرداری است.