سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت تداوم تدابیر کنترلی کرونا تاکید کرد

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر ضرورت تدابیر کنترلی بیشتر از سوی کشورها همزمان با افزایش بازگشایی ها تاکید کرد و هشدار داد که «هیچ کشوری نمی تواند صرفا وانمود کند که همه گیری ناشی از شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است». شبکه خبری سی ان بی سی نوشت: دبیرکل گفت هر […]

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر ضرورت تدابیر کنترلی بیشتر از سوی کشورها همزمان با افزایش بازگشایی ها تاکید کرد و هشدار داد که «هیچ کشوری نمی تواند صرفا وانمود کند که همه گیری ناشی از شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است». شبکه خبری سی ان بی سی نوشت: دبیرکل گفت هر چقدر کشورها بیشتر ویروس را کنترل کنند، آنها بیشتر می توانند بازگشایی ها را انجام دهند. بازگشایی بدون کنترل مشکل آفرین است.

این رسانه افزود: سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه از کشورها خواست تدابیر امنیتی لازم را برای کنترل شیوع ویروس کرونا همچنان اجرا کنند؛ تدابیری که شامل محدود کردن گردهمایی ها، مراقبت از افراد آسیب پذیر، همزمان با تلاش برای بازگشایی فعالیت های تجاری و خدماتی است.آدهانوم در نشست خبری که به صورت مجازی از مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو برگزار می شد «چهار موضوع اصلی که همه کشورها، اجتماعات و افراد باید رعایت کنند تا ویروس تحت کنترل در آیند تشریح کرد. وی اظهار داشت کشورها از «برگزاری گردهمایی بزرگ در استادیوم ها، باشگاه های شبانه و اماکن عبادی» جلوگیری کنند و افراد راههای خلاقانه را برای معاشرت با یکدیگر پیدا کنند.

کشورهای باید از با حفاظت از افراد آسیب پذیر از جمله افراد مسن تر، کسانی که دچار بیماری زمینه ای هستند یا پرسنلی که مجبور به کار هستند مانع مرگ و میر شوند. این شیوه می تواند به نجات جان افراد و کاهش فشار بر کادر درمان و بهداشت کمک کند.آدهانوم گفت: افراد باید با استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مداوم دست ها نقش خود را در کنترل این ویروس ایفا کند. دولت ها می توانند از دستور ماندن در خانه از طریق اجرای پاسخ هدفمند به شیوع از طریق آزمایش، شناسایی و ایزوله کردن افراد مبتلا جلوگیری کنند.وی افزود: اگر کشورها درباره بازگشایی ها جدی هستند باید همچنین در مقابل جلوگیری از انتقال ویروس و نجات جان افراد نیز جدی باشند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت سازمان متبوعش به تازگی دستورالعمل چگونگی از سرگیری امن فعالیت هتل ها، کشتی های باری و کشتی های ماهیگیری را به عنوان بخشی از تعهد این سازمان در قبال بازگشایی امن در حد امکان، منتشر کرده است.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که بسیاری از تولیدکنندگان واکسن کرونا، مرحله آزمایشی واکسن را آغاز کرده اند و دستکم دو شرکت مرحله سوم تست واکسن را آغاز کرده اند.

کووید-۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.