معاون وزیر کشور : ابر بحران کشور ما ورود ریزگردهاست/ دولت لایحه پشتیانی از مناطق نفت خیز را به مجلس ارائه می دهد

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ریزگردها به عنوان ابربحران نام برد و گفت: مقابله با ورود ریزگردها کار مشکلی است چرا که آنها بطور مستمر درحال وقوع هستند و بعضا ارتفاع آنها به 8 تا 10 کیلومتر نیز می رسد بنابراین به آسانی نمی توان با ورود آنها مقابله کرد. اسماعیل […]

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ریزگردها به عنوان ابربحران نام برد و گفت: مقابله با ورود ریزگردها کار مشکلی است چرا که آنها بطور مستمر درحال وقوع هستند و بعضا ارتفاع آنها به 8 تا 10 کیلومتر نیز می رسد بنابراین به آسانی نمی توان با ورود آنها مقابله کرد. اسماعیل نجار روز یکشنبه در نخستین شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در سال جاری در جمع خبرنگاران افزود: موضوع مقابله با ریزگردها در دستور کار دولت قرار دارد و با تشکیل کارگروه های ویژه در این زمینه همچنان دنبال می شود.

82143110-70853286

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 21 استان کشور درگیر ریزگردها است و دراین زمینه کارگروههایی نیز تشکیل شده وهمه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان مراتع ،‌محیط زیست وزارت کشور در حال اقدامات لازم هستند. نجار منشاء 80 درصد ورود ریزگردها را خارجی ذکر کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا مجامع بین المللی بپذیرند که با وجود ریزگردها بحران اساسی درمنطقه وجود دارد و در زمینه کاهش آن به کشورهای درگیر کمک کنند که امیدواریم اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد. وی افزود: منشااصلی این ریزگردها سوریه عراق وعربستان است که البته از آنجا که بخش هایی از سوریه و عراق دراختیار داعش است این کشورها موضوع ریزگردها را دنبال نمی کنند چرا که ایجاد امنیت در کشور برای آنها در الویت اول قرار دارد.

وی با اشاره به احداث سدهایی پشت رود دجله و فرات نیز افزود: ایجاد این سدها سبب انباشت 48 میلیارد مترمکعب آب پشت این سدها شده است که این موضوع مشکلاتی را در زمینه تغییر اقلیم برای کشور بوجود آورده است. وی از ایجاد تفاهمنامه در زمینه کاشت نهال برای مقابله با ریزگردها خبر داد و گفت: برای مقابله با ریزگردها و آسیب به کشور نیازمند کاشت نهال و توسعه پوشش گیاهی در کشور هستیم. وی ادامه داد: کاشت نهال از مرحله بذر تا کاشت و نگهداری شامل 21 مرحله می شود که همه این مراحل نیازمند آبرسانی است تا ریشه به سطح زیرین زمین برسد بنابراین کارگروهی با حضور همه دستگاههای متولی اجرایی تشکیل شده تا این موضوع به مرحله اقدام برسد. نجار با تاکید براینکه دولت به رفع مشکل ریزگردها اهتمام دارد و خواهان آرامش مردم است، گفت: دولت سال گذشته اعتباری بالغ بر340 میلیارد تومان را به مقابله با ریزگردها اختصاص داده است که البته بدلیل وجود مشکلات اقتصادی هنوز تخصیص نیافته است که البته این رقم بسیار ناچیز است و پاسخگو نیازهای ما نخواهد بود.

* ما هماهنگ کننده اطفای حریق ماهشهر بودیم

نجار با تاکید براینکه مدیریت بحران مسئولتی در اطفای حریق ماهشهر نداشته است افزود: پتروشیمی امکانات خوبی در اختیار دارد و خود مسئولیت کارگروههای را دراطفای حریق برعهده داشتند و البته ما به کمک آنها شتافتیم و با حضور در محل و ایجاد هماهنگی های لازم و فراهم کردن امکانات هوایی همچون بالگرد و نیز استقرار هواپیما و امکانات کشتیرانی شاهد همه تلاش ها در این زمینه بودیم.

وی ادامه داد: به هر حال نادیده گرفتن آن حجم آتش و انجام اقداماتی در زمینه خنک نگه داشتن مخزن های اطراف مخزن آتش گرفته و یا تخلیه حجم باقی مانده مواد در حال سوخت کارآسانی نبود که با تلاش نیروهای آتش نشانی و عوامل پتروشیمی بخوبی انجام شد. وی افزود: وزیر کشور و دیگر مسئولین نیز پیگیر این موضوع بودند و کار را لحظه به لحظه دنبال کردند. نجار گفت: ضرورت دارد در همه مناطق نفت خیر کشور، امکانات لازم هوایی، زمینی، موادی و نیز تجهیزانی به عنوان تسلیحات منسجم فراهم شود تا درزمان وقوع حادثه وآتش سوزی،‌ دستگاه پتروشیمی بدون نیاز از کمک دیگران مسئولان ذیربط بتواند در اطفای حادثه اقدام کنند.

** لایحه ای درباره پشتیبانی از مناطق نفت خیز تقدیم مجلس می شود

وی افزود: قرار است لایحه ای درباره پشتبانی از مناطق نفت خیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شود که امید است پتشیبانی های لازم در این زمینه صورت گیرد. در ادامه رئیس سازمان مدریت بحران کشور درباره نتایج مصوبات جلسه امروز شورای هماهنگی مدیریت بحران نیز گفت: با تشکیل کارگروههایی دراستان های معین قرار شد تا دستورالعمل های لازم در خصوص مقابله با بحران های طبیعی داده شود تا در صورت نیاز و وقوع حادثه آن استانها خود اقدام کنند. وی افزود: همچنین با درخواست عضویت برخی دستگاههای اجرایی همچون کمیته امداد و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در کارگروه مدیریت بحران نیز موافقت شد و قرار شد تا آنها دربرخی از کارگروهها حضور داشته باشند. نجارهمچنین اظهارکرد: سازمان میراث فرهنگی درخواست کرده بود تا کارگروهی تخصصی مدیریت بحران میراث فرهنگی کشور تشکیل شود که با این درخواست نیز موافقت شد.