اژه ای : مشکل تشابه اسمی ٢۶ هزار ممنوع المعامله و ممنوع الخروج اول انقلاب رفع شد

سخنگوی قوه قضاییه با بیان وجود تشابه اسمی برخی ممنوع الخروج و ممنوع المعامله های اول انقلاب با مردم و ایجاد مشکل برای مردم و قوه قضاییه گفت: مشکل تشابه اسمی ٢۶ هزار نَفَر از این افراد با همکاری سازمان ثبت و دادستانی رفع شد.حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در یکصد […]

سخنگوی قوه قضاییه با بیان وجود تشابه اسمی برخی ممنوع الخروج و ممنوع المعامله های اول انقلاب با مردم و ایجاد مشکل برای مردم و قوه قضاییه گفت: مشکل تشابه اسمی ٢۶ هزار نَفَر از این افراد با همکاری سازمان ثبت و دادستانی رفع شد.حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در یکصد و بیست و دومین نشست خبری افزود: تعدادی در اوایل انقلاب ممنوع الخروج و ممنوع المعامله شده بودند که مشخصات کامل آنان ذکر نشده بود که برای مردم و دستگاه قضایی شبهه و مشکل ایجاد کرده بود.

وی افزود: با همکاری ثبت اسناد و دادستانی تلاش کردیم تا ٢٧ هزار نفری که بصورت تشابه اسمی ممنوع المعامله بوده اند، بیش از ٢۶ هزار و ٣۵٩ نفرشان تعیین تکلیف شوند و دیگر از بابت تشابه اسمی مشکلی نخواهیم داشت .وی ادامه داد: از این تعداد هنوز ۵٠٠ نفر باقی مانده اند که باید تعیین تکلیف شوند.

**سرکشی به همه زندان ها

معاون اول قوه قضاییه مطلب دوم را سرکشی به همه زندان ها و برخی تحت نظرگاه های نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: افرادی از دادسرا قرار شد از بازداشتگاه ها و زندان ها سرکشی کرده تا کسانی که ضرورتی برای باقی ماندن در زندان ندارند، علاوه بر انجام کار دادیار ناظر برای این زندانیان، تسهیلاتی هم برایشان ایجاد شود و اگر مشکلات دیگری هم هست حرف هایشان را بشنوند.وی ادامه داد: از همه زندان ها در سال ٩۶ بازرسی انجام شد و در روزهای اخیر ۵٠ نفر توانستند با ١۵٠٠ زندانی بطور مشخص در یک زندان صحبت کنند و این روند همچنان ادامه دارد و تا حدی که وقت و پرونده ها اجازه می دهد، زندانیان تحت نظر و محکوم را ببینند و این می تواند مفید باشد.

**رفع تصرف ٢٨ هزار و ١۴۵ هکتار زمین در هشت ماهه ٩۶

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ٢٨ هزار و ١۴۵ هکتار از اراضی در هشت ماهه ٩۶ رفع تصرف شد، گفت: در این مدت ۶٨ هکتار قلع و قمع هم صورت گرفت.

**کشف ٢۴٨ تن مواد مخدر در هشت ماهه امسال

محسنی اژه ای درباره کشف مواد مخدر گفت: ٢۴٨ تن مواد مخدر در هشت ماهه امسال کشف شد که در چند روز اخیر در جاسک دراثر درگیری مسلحانه ٨ تن مواد مخدر کشف شد که ١٠٠ کیلوی آن هرویین بود.

**دستگیری ۶٣ کارچاق کن، وکیل، قاضی و کارمند متخلف در آذر ماه

محسنی اژه ای با بیان خبر دستگیری ۶٣ کارچاق کن ، وکیل، قاضی و کارمند متخلف در آذر ماه ٩۶ گفت: ٣٨ نفر از این تعداد کارچاق کن با عنوان جعل سند و ارتباط با مسئولان ، ٨ نَفَر وکیل، سه نفر قاضی و بقیه کارمند متخلف بوده اند.

**حدود یک میلیون ارتباط مردمی با قوه قضاییه در هشت ماه و نیم

محسنی اژه ای با بیان اینکه حدود یک میلیون و نیم ارتباط مردمی با قوه قضاییه طی هشت ماه و نیم امسال برقرار شد، گفت: تا آخر آبان حدود ٩١٧ هزار و ٧٠١ مورد ارتباط تلفنی گویا غیر از ارتباطات حضوری انجام شد و برخی پیشنهاداتی هم داشته اند.

** صحبتی با قوه قضاییه برای آزادی زندانیان دو تابعیتی نشده است

معاون اول قوه قضاییه درباره مبادله نازنین زاغری و کمال فروغی و اینکه وزارت خارجه قوه قضاییه را مسئول این امر دانست ،اظهار کرد: صحبتی با قوه قضاییه در این خصوص نشده است و امر قضایی بر عهده قوه قضاییه است.وی ادامه داد: اگر روزی برخی مقررات مانند آزادی مشروط شامل حال این افراد شود، این امر برای آنان هم اعمال می شود. مثلا زندانیان با حبس کمتر از ١٠ سال اگر یکسال حبس را گذرانده اند با توجه به شرایط پیش بینی شده در قانون می توانند از موارد آزادی مشروط برخوردار شوند.

**مردم در ٩ دی توطئه ها را خنثی کردند

سخنگوی قوه قضاییه با گرامیداشت نهم دی، اظهارکرد: مردم با حضورشان در این روز به آسانی توطئه ها را خنثی کردند و از منظر دیگر همدلی ، همراهی و وحدت خود را نشان دادند.وی با بیان ۵ دی روز کاستن از بلایای طبیعی ، ادامه داد: بخشی از مردم سرزمین دچار بلیه طبیعی زلزله شده اندکه برای مصدومان طلب شفا و برای از دست رفتگان طلب آمرزش دارم و امیدوارم مسئولان برای رفع هر مقدار از مشکلات باقیمانده در مناطق زلزله زده با توجه به سرما ، تلاش مضاعف داشته باشند.

** حکمیت یعنی چه؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوْال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیت الله امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران از تشکیل حکمیت با توجه به صحبت های احمدی نژاد داشته اند و آیا این پیشنهاد به قوه قضائیه مطرح شد یا نه و نظر قوه قضاییه در این زمینه چیست، گفت: نه ،به هیچ وجه من الوجوه.وی ادامه داد: آنها مسائلی را طرح کردند که عناوین مجرمانه دارد که در جای خود رسیدگی می شود.محسنی اژه ای تصریح کرد: حکمیت یعنی چه ؟ این مسائلی که مطرح کرده اند حتما جای برخورد دارد و این دروغ پراکنی ها و مسائل حاشیه ای ، مانع از فعالیت قوه قضاییه نمی شود.

** پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

محسنی اژه ای درباره رقم اعلام شده ١٣ هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان ، اظهارکرد: هنوز این پرونده به دادگاه نرفته و رقم هم به میزان کارشناسی ها بستگی دارد؛ تا بحث نهائی نشود نمی توان رقم قطعی را اعلام کرد.وی ادامه داد: تا زمانی که نهائی نشده نمی توان رقم دقیق را گفت اما رقم ، رقم بالایی است و نمی توان گفت که ١٣ هزار یا ٨ هزار میلیارد تومان است؛ البته تحقیق و تفحص مجلس قرار بود گزارش را بفرستد اما یادم رفت جویا شوم که آیا ارسال شد یا نه.

** درباره تاخیر اجرای حکم قصاص قاتل ستایش قریشی

معاون اول قوه قضاییه درباره تاخیر اجرای حکم قصاص قاتل ستایش قریشی کودک افغان و آیا اینکه این حکم اجرا می شود یا نه، گفت: مسئله ای که پیش آمد، رفع شد و طبیعی است که باید برای اجرا برنامه ریزی کنند.وی ادامه داد: نمی دانم آیا زمانی برای اجرای حکم تعیین شد یا نه.

** محافظ برای افرادی مثل من ضرورتی ندارد

معاون اول قوه قضاییه درباره موضوع حفاظت شخصیت ها، اظهارکرد: این امر جزو اختیارات شورای امنیت کشور است و وزارت کشور تصمیم می گیرد برای چه شخصی در چه مقامی و چگونه محافظ در نظر گرفته شود.وی ادامه داد: بسیاری از امثال بنده نیاز به حفاظت نداریم، نه تنها مقداری هزینه برای دولت دارد بلکه دو نکته دیگری هم در این ارتباط مشاهده می شود.محسنی اژه ای افزود: یکی اینکه بطور طبیعی ممکن است فرد با مردم فاصله بگیرد و همچنین اثر منفی روی خانواده فرد داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر با محافظان تندی کنیم که مثلا چرا از خط ویژه رفتی ، ما که عجله نداشتیم و برخورد سخت کنیم ، ناراحت می شویم چون او برای من آمده و اگر او را به حال خود رها کنیم هم نمی شود.سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه مسایل مالی برای ما اصفهانی ها هم مهم است ، اضافه کرد: دو تا ماشین در اختیار گذاشتن و استهلاک و بنزین را هم باید درنظر گرفت ؛ مگر من چقدر برای نظام کار می کنم که محافظ داشته باشم.وی ادامه داد: از سال ٧٨ به من گفتند باید محافظ داشته باشی و مقاومت کردم و در چند مقطع از همان زمان گفتم و نوشتم یا محافظ را بردارید یا تعدادشان را کم کنید و بعد گفتم مسئولیت همه اینها با شماست؛ سه بار بصورت مکتوب نوشتم.

**نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده دکل نفتی امروز برگزار شد

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گفت: نخستین جلسه دادگاه پرونده دکل نفتی امروز برگزار شد.وی ادامه داد: این پرونده با هفت متهم به دادگاه رفته و درحال رسیدگی است.