ایستادگی آیت الله جمی درمقابل بحرانهای سخت دفاع مقدس مثالزدنی بود

نوه امام خمینی گفت: ایستادگی آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان در مقابله با بحرانها و سختی های دوران دفاع مقدس مثال زدنی بود.سید علی خمینی پیش از ظهر امروز در آئین نهمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی امام جمعه شهر آبادان در محل حسینیه ثارالله این شهر افزود: تلاشها و نقش موثر و […]

نوه امام خمینی گفت: ایستادگی آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان در مقابله با بحرانها و سختی های دوران دفاع مقدس مثال زدنی بود.سید علی خمینی پیش از ظهر امروز در آئین نهمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی امام جمعه شهر آبادان در محل حسینیه ثارالله این شهر افزود: تلاشها و نقش موثر و مهم آیت الله جمی در دوران دفاع مقدس، راه را برای افتخار آفرینی مردم آبادان مهیا کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله جمی در راه خدمت به دین و ملت موفق بود، اظهار کرد: نزدیکترین مردم به درجه نبوت کسانی هستند که اهل جهاد و علم هستند. اهالی علم، مردم را با پیام پیامبران آشنا می کند و اهل جهاد با شمشیر و سلاحشان در راه آنچه پیامبران آوردند جهاد می کنند و جمی کسی بود که این دو بال را در خود داشت .

سید علی خمینی تصریح کرد: آبادان و آبادانی هیچگاه تلاشهای این مرد زاهد، مجاهد و نترس را فراموش نمی کند و نباید هم که فراموش کند، جمی می کوشید تا در زمره کسانی نباشد که قول و فعل اش با هم هماهنگ نباشد.نوه امام خمینی با شرح اینکه عالم کسی است که علاوه بر پیشرفت در عرصه علم، رفتار و فعل اش هم بر مردم تاثیر گذار است، گفت: در طول دورانهای مختلف عالمانی داشتیم که موفق نبودند و و از حیث عمل، لنگ می زدند و نمی توانستند الگوی خوبی برای مردم باشند. مردم دینشان را از توضیح المسائل و از کتابهای سخت فقهی و اصول نمی گیرند بله تدین مردم رهن این است که عالمان موفق در میان مردم زندگی کنند و مردم هم در نگاه به آنها خدا را بنگرند.

سید علی خمینی افزود: مقاومت و ایستادگی آیت الله جمی در دوران دفاع مقدس در مقابل سختی ها و بحرانهای موجود سبب شد تا مردم و به خصوص جوان ها در جهت مقابله با دشمن بعثی ترغیب شوند و اجازه ندهند حتی یک وجب از خاک کضور به دست دشمن بعثی بیفتد.وی اظهار کرد: گذشته آیت الله جمی از وی الگویی برای روحانیون ساخت تا با حضور فعال در میان مردم، حرف خدا و پیامبر را به گوش مردم برسانند ضمن آنکه از مقدسات با قول و عمل دفاع کند.

سید علی خمینی تصریح کرد: زندگی آیت الله جمی سرشار از ساده زیستی بود. او چشم طمع به دنیا نداشت و این برای همگان و کسانی که پا در مسیر عمل می گذارند الگو است. هر کسی که در علم رشد کند اما در دنیا به چشم زهد به دنیا نگاه کند هر چه به علمش اضافه شود از خداوند دورتر می شود، وقتی انسان پله های علم را یی می کند دنیا در چشمش کوچک می شود، عالمانی که ملجاء مردم بوده و هستند زندگی به طور کامل ساده ای دارند و جمی ز این قاعده مستثنی نبود.

یادگار امام خمینی گفت: روحانیت ما در طول تاریخ اینگونه بوده اند و این باید در همه ما با هر رتبه و جایگاهی باشد. روحانیون ما در دوران مسئولیت و توانی که داشتند در دفاع مقدس در این منطقه تلاش کردند، اگر کسی نیازی از نیازهای مردم را رفع کند خداوند مشکلات زیادی را از او رفع می کند که نخستین آن بهشت است.سید علی خمینی افزود: فرد باید فکرش مردم و حاجت روایی از آنها باشد گاهی با یک حرف زدن و درد دل همسایه را شنیدن و گاهی با کمک ناچیز و یا اقدامی کوچک حاجات مردم را روا کند، مومن باید از هر فرصتی برای رفع مشکلات مردم استفاده کند، ارزش افراد در دستگاه الهی به میران خلوص و قصد قربت است و جمی این چنین بود و در طول عمرش در صدد خدمت به مردم بود.

جمی دغدغه مردم را داشت

سید علی خمینی افزود: جمی دغدغه خوزستان و مردم را داشت، به طور حقیقی خوزستانی ها خصوصیات بارزی دارند که خونگرمی، صبوری و کم توقعی شان از نمونه های بارز این خصوصیات است. ما که از بیرون مسائل خوزستان را می بینیم و دنبال می کنیم بهتر این خصوصیات را درک و به آن واقفیم، خوزستانی ها دلهای بزرگی دارند.وی تصریح کرد: وقتی جنگ تمام شد مجاهدان به سر زندگی هایشان برگشتند اما مردم، بسیجی ها، سپاهی ها و ارتشی های خوزستان تازه بر سر خرابه ها برگشتند. پس از اتمام جنگ تمام کشور به شرایط عادی برگشت اما خوزستانی ها تازه با مشکلاتی روبرو شدند که در دوران دفاع مقدس آن را درک نکردند، مشکلاتی همچون خرابی و مین که سوغات صدام بود. اینها برای تمام کشور و کشورها درس آموز است.

نوه امام خمینی گفت: به گفته امام راحل این مردم دینشان را به انقلاب و نظام ادا کردند؛ ضمن آنکه دغدغه مقام عظمای رهبری نیز رسیدگی به مناطق جنگ زده بوده و هست و در این باره گفته اند که هر چقدر می توانند کار کنند و یکی از این اقدامات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به مقام معظم رهبری است که با دستان خود خوزستانی ها و کمک دولت انجام می شود.سید علی خمینی با بیان اینکه خوزستانی ها از ملت و دولت توقع آنچنانی نداشته و ندارند و مردمانی اهل گذشت و ایثار، شهادت و جهاد هستند، افزود: اگر ما در سوریه و عراق با داعش روبرو بودیم باز هم این خوزستانی ها بودند که در این عرصه نیز افتخاراتشان بیشتر بود چرا که بیشترین شهید مدافع حرم نیز از این خطه ایثارگر و ولایمتمدار است.

وی اظهار کرد: اگر چه اکنون دیگر صحبت بر سر خاک میهن نیست اما باز هم شما خوزستانیها با روحیه بالای شهادت طلبی و جهاد فی سبیل الله، بیشترین خدمات رسانی را در طول این سالها برای کشور به انجام رسانده اید، از نفت این استان تمام کشور بهره می برد که نشاندهنده بزرگی، عزت و هویت مردم این خطه از کشورمان است که خصوصیات کمی نیست، از بیان ویژگی های مردم خوزستان زبانم قاصر است.وی تصریح کرد: سالها از جنگ تحمیلی گذشته است آیا آنقدر که شان مردم بوده دولتها توانسته اند خدمات رسانی کنند؟ آیا توانسته ایم محرومیت های این استان را برطرف کنیم؟ می گویم نه، این استان مشکلات زیادی دارد و دولت همه تلاش خود را برای رفع آنها بکار گرفته است، اما تمام ملت حرکت های بچه گانه ای را که برای مقابله با نظام و رهبری انجام می شود را به حساب نمی آورند.

یادگار یادگار امام خمینی گفت: مردم استان زرخیز و دلاور پرور خوزستان همگی تابع و همراه نظام جمهوری اسلامی هستند و هر آنچه از دستشان برآید برای آن انجام می دهند، نه اینکه دولتها هیچ تلاشی برای این استان نکنند بلکه تمام دولتها دغدغه شان معیشت خوزستانی ها بوده و هست و الان نیز دولت در این باره دغدغه دارد، در این یکی دو روزی که در استان خوزستان بودم شاهد بودم که اتفاقات خوبی انجام و کارهای خوبی نیز در دست اقدام است که امید می رود هر چه سریعتر به ثمر بنشیند و مردم از آن نفع ببرند.

سید علی خمینی افزود: البته نمی توانیم مشکلات و محرومیت هایی را که در اقصی نقاط استان خوزستان هست را نفی کنیم، چندین سال است که موضوع کارون و احیای آن، پاکسازی اروند رود و مشکلات آب شیرین شهری، برق، زیر ساختهای مختلف، محیط زیست به تمامی در این جا با مشکلاتی همراه بوده و هست، ریز گردهایی که مردم به طور مداوم با آن مواجهند، تالابها و گردشگری نیز در این استان دچار مشکل هستند که نیاز است در جهت رفع آنها تلاشهای بیشتری شود.

بر آتش اختلاف ندمید

وی افزود: این کشور و انقلاب به سادگی به دست نیامده، جمهوری اسلامی حاصل سالها مجاهدت مجاهدان است و وجب به وجب این خاک به خون جوانان این دیار آبیاری شده است، اگر ما به اختلافات دامن بزنیم و از هم بد بگوییم آنگاه مردم نسبت به نظام بدبین می شوند، گاهی وقتی اختلافات زاید شد بایستی سکوت کرد و بر آتش اختلافات ندمید.وی اظهار کرد: امروز دلسوزان واقعی نظام باید بکوشند و اختلافات را به حداقل برسانند و مردم را آینده امیدوار کنند، چه مرضی به جان ما افتاده که همه علیه هم صحبت کنیم و مردم به ما نگاه کنند و این در حالی است که اختلافات ما بسیار جزئی است، ما از اختافات عمیقی که در سایر کشورها هست خبری نداریم و دائم نق می زنیم، به اصطلاح عامه خوشی زیر دلمان زده و قدر دان نیستیم.