آیت الله کعبی : نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ ، هویت شیعی ، انقلابی و دینی مردم عرب خوزستان را به تصویر کشانده است

در آستانه عید سعید غدیر ،عید امامت و ولایت آیین گشایش رسمی نمایشگاه فرهنگی “اهواز در گذر تاریخ” با حضور جمعی از مدیران کل و روسای ادارات استان و شهرستان ، فرهیختگان ،نویسندگان و فعالان فرهنگی شامگاه امروز چهارشنبه 8 مهرماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.. آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس […]

در آستانه عید سعید غدیر ،عید امامت و ولایت آیین گشایش رسمی نمایشگاه فرهنگی “اهواز در گذر تاریخ” با حضور جمعی از مدیران کل و روسای ادارات استان و شهرستان ، فرهیختگان ،نویسندگان و فعالان فرهنگی شامگاه امروز چهارشنبه 8 مهرماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد..

00000

آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حجاج جان باخته ایرانی در فاجعه دردناک منا و محکومیت بی کفایتی رژیم آل سعود ،همچنین به مناسبت عید غدیر نیز اشاره و این عید را به عموم مسلمانان تبریک گفت.آیت الله کعبی در ادامه سخنان اش به بیان تاریخ تمدنی اهواز و نقش دانشمندان این سرزمین در پاسداری و گسترش مکتب تشیع و اهمیت نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ در جهت بازیابی و احیای این هویت پرداختن و گفت : نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ بدلیل رویکرد علمی و عمق بینش فرهنگی به یک رخداد جهانی طی دو سال اخیر تبدیل شد و مورد استقبال اندیشمندان و فعالان فرهنگی قرار گرفت این نمایشگاه دوستان و علاقمندان را به تاریخ ، هویت و اصالت خود مومن تر ساخت

آیت الله کعبی در ادامه اظهار داشت : میراث فرهنگی نماد عزت و کرامت اقوام و ملت هاست.جوانان ما در این نمایشگاه آینده را با امید و کار مضاعف رقم می زنند .این نمایشگاه ما را به عمق تاریخ می برد و باید انرا به یک موزه دایمی تبدیل و در کشورهای عربی نیز برگزار کرد تا با میراث فرهنگی خوزستان آشنا شوند.این نمایشگاه از تحریف تاریخ جلوگیری می کند و قضاوت ها را منطقی تر کرد.

عضو جامعه مدرسین عضو علمیه قم افزود : فرهنگ مردم عرب خوزستان و میراث تمدنی آنها همزاد تشیع و نشأت یافته از مکتب و تعالیم اهل بیت (ع)  است. تشیع مردم عرب خوزستان از لحاظ تاریخی مربوط به قرن دوم و سوم است این در حالی است که تشیع جبل عامل لبنان به قرن نهم و متاثر از دوره صفویان و پس از مسافرت عالمان این خطه به اصفهان شکل گرفته است.

این استاد دانشگاه به نامه امام صادق (ع) به نجاشی حاکم اهواز اشاره کرد و گفت : نامه امام صادق(ع) به نجاشی حاکم اهواز در دوره منصور دوانیقی یکی از منابع مهم فقه حکومتی است که مشروح آن در کتاب مکاسب شیخ انصاری آمده و سالها طلاب علوم دینی آنرا مورد مطالعه و مباحثه قرار می دهند ،این نامه مفصل تر از عهدنامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در خصوص فقه السطان یا حکومتی است.این نامه نشان می دهد حتی حکام جور مانند بنی العباس مجبور بودند تا والیان اهواز را از میان شیعیان اهل بیت (ع) انتخاب کنند.

آیت الله کعبی در توصیف نقش این نمایشگاه در معرفی این حقیقت تاریخی اظهار داشت :این نمایشگاه هویت شیعی ، انقلابی و دینی مردم عرب خوزستان را در معرض دید قرار می دهد و یکی از عوامل ایجاد قدرت نرم برای با مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است. نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ نقطه عطفی است که فرهنگ این سرزمین را با میراث جهاد و شهادت بویژه 8 سال دفاع مقدس پیوند می زند.این نمایشگاه مانعی در برابر فتنه و تفرقه بود و به عوامل همبستگی و وحدت تبدیل شد.

آیت الله کعبی در پایان با تشکر از برپا کنندگان نمایشگاه گفت  : جا دارد از تلاش های شبانه روزی و همکاری خالصانه آقای دکتر خمیسی در زمینه برگزاری این نمایشگاه تشکر کنم. همچنین حمایت های اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان خصوصا مدیرکل محترم و موفق جناب آقای افشین حیدری در ادامه برگزاری و تقویت این نمایشگاه بسیار موثر است.در پایان باید گفت نقش جناب آقای دکتر مهدی سواری در تدوین و برگزاری نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ برجسته و ستودنی است