مردم چه کار کنند که لایق ساحت قدسی مسئولان شوند! / لفته منصوری

«دزده بگیریدش!»این صدای مظلومانه نوجوانی است که دیشب ساعت 23/40 در فلکه بزرگ و نیمه تاریک فرهنگیان توسط چند نفر با پیکان محاصره شده و کیف دستی اش را از او ربودند! من و دوستم در فاصله ای قرار داشتیم که نمی توانستیم کاری بکنیم. چنان سریع کیف را قاپیدن و رفتن که امکان کمک […]

«دزده بگیریدش!»این صدای مظلومانه نوجوانی است که دیشب ساعت 23/40 در فلکه بزرگ و نیمه تاریک فرهنگیان توسط چند نفر با پیکان محاصره شده و کیف دستی اش را از او ربودند! من و دوستم در فاصله ای قرار داشتیم که نمی توانستیم کاری بکنیم. چنان سریع کیف را قاپیدن و رفتن که امکان کمک نداشتیم. ما به نرمش خود ادامه دادیم و این نوجوان در غم خود می سوخت!

بعد از چند دقیقه خانم حامله ای به همراه خانواده اش از ماشین پیاده شد و دور فلکه به راه پیمایی پرداختند. ما دوتا با خود فکر کردیم که اگر این کیف قاپ ها به این خانواده هجوم می آوردند چه ضایعه ی بزرگ و دردناکی ایجاد می شد! مدتی پیش دعوتنامه ای به شرح زیر برای دوستان خود ارسال کردم. گرچه تیم ما همان دو نفر باقی ماند و کسی به ما نه پیوست! کوتاه آمدیم و برنامه را در روزهای زوج از ساعت 22 تا 23 تغییر دادیم. باز هم تا دیشب همان دو نفر هستیم! اما هرگز مأیوس نشدیم: برادر ارجمند جناب آقای … با سلام و دعای خیر و آرزوی سلامت، نشاط و شادابی برای آن وجود عزیز و نازنین. برنامه تیم نرمش شبانه فرهنگیان با اینجانب و آقای عباس حسین زاده آغاز شده است.

این برنامه هر شب به جزء شبهای جمعه و تعطیلات خاص ساعت 20 هر شب و به مدت یک ساعت در میدان بزرگ فرهنگیان انجام می شود. از جنابعالی در صورت تمایل برای پیوستن به این گروه دعوت می کنم. هدف اصلی و کلی ما اول: نرمش و ورزش تنها نیست، بلکه ایجاد یک جریان فرهنگی سازنده روح و جسم خودمان است. دوم: تاثیرگذاری عملی و غیر گفتاری بر اطرافیان و همسایه ها و اهالی محله است. شرایط عضویت در این تیم رعایت چهار اصل است.

1) یک تست کامل پزشکی از خود در آغاز برنامه بگیرید و هر شش ماه یکبار آن را تکرار کنید.هدف جزئی: آگاهی از آخرین وضعیت تنظیمات بدن و نحوه کنترل طبیعی آن با ورزش.

2) خرید لباس و کفش ورزشی و حرکت از منزل تا میدان فرهنگیان و بلعکس با هیئت و شکل ورزشی. هدف جزئی: تاثیرگذاری بر دیگران برای جذب به سمت تحرک بدنی و نرمش.

3) آغاز فراگیری زبان انگلیسی یا یک زبان خارجی به هر صورتی که اقتضای شرایط شما را داشته باشد اعم از ثبت نام در زبانکده ها، فراگیری در منزل، استفاده از آموزشهای دور، گوشی های همراه و موارد دیگر.هدف جزئی: باز کردن پنجره ی فرهنگهای بین المللی و شناخت و تاثیر و تاثر صحیح و واقع بینانه از آنها و برآنها.

4) ماهیانه مطالعه یک کتاب به انتخاب خودتان. مشروط به اینکه در بین هر 10 صفحه از کتاب نظری، نکته ای، توضیحی، تفسیری، نقدی، تاییدی، مثالی. با مداد بر حاشیه کتاب بنویسید، شما سالی 12 کتاب را خوانده و اگر مثلا کتاب 100 صفحه ای باشد، حداقل 10 نظریه از خودتان را در مصاف با نظر نویسنده کتاب نوشتید.

هدف جزئی: مطالعه فعال است. همانطور که می دانید مطالعه بر وزن مفاعله است. و صیغه مفاعله یعنی حضور حداقل دو نفر مثل مسابقه، مبارزه، مجادله، مذاکره، مشاعره. دو نفر در مطالعه سهیم هستند، شما و نویسنده کتاب! وقتی نظرتان را در هر 10 صفحه بر حاشیه کتاب می نویسید یعنی نظر شما و نظر نویسنده درگیر شده و موضوع کتاب را به پیش می برد. مطالعه از حالت انفعال خارج شده و فعال گردیده است. در این برنامه هیچ کنترل بیرونی نیست. این انگیزه، تعهد و وجدان درونی هر کدام از ماست که ضامن تداوم برنامه با شرایط چهارگانه است.

ما دو نفر هر شب از ساعت 20 دور میدان بزرگ فرهنگیان نرمش و ورزش را آغاز کردیم. هر عزیزی به ما بپیوندد به وجود او افتخار کرده و مطمئن هستیم به جریان فرهنگی – ورزشی که شروع کردیم استمرار و تداوم خواهد داد. ارادتمند شما صبح ها و شب ها میدان بزرگ فرهنگیان محل تجمع خانواده ها برای پیاده روی و نرمش است. نیمه تاریک بودن این میدان عامل اصلی اینگونه تخلفات و ناهنجاری های اجتماعی است. اینجانب از طریق یکی از شهرداران استان از شهردار اهواز تقاضا کردم که وضعیت روشنایی این میدان را اصلاح کند و ایشان به شهردار منطقه دستور لازم را داده است. اما … براستی مردم چه کنند که لایق قدسیت مسئولان گردند؟!

اهواز – لفته منصوری