دکتر لفته منصوری : نباید از قومیت و ملیت دو قطبی ساخت

نباید از قومیت و ملیت دو قطبی ساخت. نشست تجلیل از خبرنگاران ، نویسندگان ، هنرمندان و شاعران فعال در برگزاری نمایشگاه مستند واقعه جهاد مردم عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس پیش از ظهر سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و مشارکت […]

نباید از قومیت و ملیت دو قطبی ساخت. نشست تجلیل از خبرنگاران ، نویسندگان ، هنرمندان و شاعران فعال در برگزاری نمایشگاه مستند واقعه جهاد مردم عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس پیش از ظهر سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و مشارکت جمعی از فعالان رسانه ای و فرهنگی در سالن کنفرانس اداره کل برگزار شد.دکتر لفته منصوری پژوهشگر و فعال فرهنگی در این نشست ضمن بررسی چندین نمایشگاه جهاد عشایر گفت: این نمایشگاه از سه ضلع مهم یعنی “اسلامیت، دیانت و امور مرتبط با دین اسلام و شیعه”، “ایران و حفاظت از مرزهای ایران” و ” بانیان حرکت” بود.

وی با اشاره به نقش مهم هنرمندان در ارائه محتوا به مخاطبان بیان کرد: که به شکل‌های مختلف در بازدیدکنندگان از این نمایشگاه قرار داده شده بود به یک مشوق مخاطب برای مطالعه آثار بیشتر در خصوص این موضوع بود.

این پژوهشگر، ساخت فیلم، رمان یا احداث موزه از جهاد عشایر عرب را منوط به نشر کتاب‌ها، پژوهش‌ها و منابعی دانستند که پیرامون این موضوع تولید و منتشر می‌شود.

وی با کتابشناسی و مقایسه آثار منتشر شده در خصوص نهضت جنگل، قیام تنگستان و جهاد عشایر عرب گفت: در خصوص نهضت جنگل ۴۴ کتاب، ۱۷ رساله و پایان نامه و ۶۰ مقاله، در قیام تنگستان ۳۴ کتاب، پنج پایان نامه و ۱۲ مقاله و در جهاد عشایر عرب هفت کتاب، پنج رساله و سه مقاله نگارش شده است.

دکتر منصوری با اشاره به آثار مکتوب پیرامون جهاد عشایر عرب توضیح داد: وقتی ادبیات یک موضوع در دسترس نباشد می‌توان انتظار تولید فیلم سینمایی فاخر یا رمان تأثیرگذار داشت.

وی بر توجه به اهمیت و متولیان به برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی تاکید کرد و گفت: غبارهای نشسته بر برخی وقایع باید زدوده شود و آثار ادبی متنوعی در این حوزه باید شود.

این جامعه شناس برجسته استان با بیان اینکه میان و قومیت هیچ دوقطبی وجود ندارد و از دوقطبی قومیت به ملیت باید پرهیز شود توضیح داد: هویت یک موضوع لایه لایه است و باید به سمت ملی تولید هویت فعال خوزستانی حرکت کرد. هویت خوزستانی و هویت ایرانی بالاتر از شهر و قومیت است.

وی جهاد عشایر عرب را خالص‌ترین قیام و جریان حرکت گفتمان حاکم بر نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: مطابق با پیشرفتی است که در جامعه ایجاد شده است به هویتی که ما را به جلو می‌برد تا بتوانیم دنیا را امروز به خوبی درک کنیم.