اشغال شهر لبنانی عرسال توسط القاعده

با ورود افراد القاعده به شهر لبنانی عرسال در شرق لبنان در پی سقوط شهر یبرود، اکنون همه نگاهها به سوی اجازه دولت لبنان برای ورد ارتش به عرسال است که مدت ها است به نقطه ای برای حملات موشکی و خمپاره ای القاعده به بقیه مناطق شیعه نشین در استان بقاع شمالی در شرق […]

با ورود افراد القاعده به شهر لبنانی عرسال در شرق لبنان در پی سقوط شهر یبرود، اکنون همه نگاهها به سوی اجازه دولت لبنان برای ورد ارتش به عرسال است که مدت ها است به نقطه ای برای حملات موشکی و خمپاره ای القاعده به بقیه مناطق شیعه نشین در استان بقاع شمالی در شرق لبنان تبدیل شده است.

1885049_197

به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،اهل سنت طرفدار سعد حریری، رییس جریان المستقبل با حساسیت خاصی به مساله ورود ارتش لبنان به عرسال نگاه می کنند و ارتش را نیرویی ضد خود می دانند و مدت ها است که بر علیه ارتش لبنان اعلام جنگ کردند. به همین دلیل طی روزهای گذشته شاهد بودیم که اهالی برخی از مناطق طرفدار القاعده در همبستگی با عرسال، راه ارتباطی برخی از مناطق در جنوب و شرق لبنان را قطع کردند.

ورود ارتش لبنان به عرسال با عنوان مبارزه با تروریسم است و می تواند مقدمه ای برای ورود و مبارزه با افراد القاعده در طرابلس در شمال لبنان باشد که سعد حریری درباره حملات تحریک آمیز ضد عرسال و طرابلس هشدار داده است.

مساله از یبرود شروع شد؛ بالاخره پس از ماهها تلاش شهر استراتژیک یبرود در ریف دمشق و نزدیک با مرز لبنان توسط ارتش سوریه و حزب الله از دست جبهه النصره خارج شد و هزاران تروریست مسلح که در میان آنها افراد زخمی وجود داشت ناگزیر به ورود به منطقه مرزی عرسال در شرق لبنان شدند.

معرکه آزادی یبرود که از عصر جمعه گذشته آغاز و تا صبح روز یکشنبه این هفته به طول کشید در مدت زمانی اندکی منجر به سقوط این شهر شد که حسب گزارش های مطبوعات لبنانی با نفوذ گروهی از افراد حزب الله به یبرود آغاز شد که انتشار این خبر بین افراد مسلح مستقر در این منطقه غیر منتظره بود.

همزمان با این خبر، خبر خیانت یک گردان از ارتش آزاد که در منطقه بیمارستان دولتی یبرود مستقر شده بود، موجب رعب و وحشت افراد مسلح جبهه النصره گردید، این خبر همزمان شد با خبر قتل “ابو عزام الکویتی” سخنگوی جبهه النصره در منطقه القلمون و چهار نفر از فرماندهان جببه النصره توسط ارتش آزاد بود.

افراد مسلح جبهه النصره و جیش اسلام و دیگر گروههای هم پیمان آن ، در توجیه شکست خود در جنگ تن به تن با حزب الله در یبرود چنین توجیه می کنند که حزب الله دارای موشک برکان بود که در جنگ تن به تن استفاده و قادر به ویرانی کامل یک ساختمان است و نتوانستیم مکانی امنی برای پناه پیدا کرده و امکان جنگ خیابانی را از ما گرفتند. به دنبال آن درگیری ها، افراد مسلح به منطقه رنکوس و فلیطا در سوریه و عرسال در لبنان فرار کردند. به طور قطع مرحله بعدی در عملیات نظامی ارتش سوریه ضد افراد مسلح در رنکوس و فلیطا خواهد بود.

این بزرگترین پیروزی برای ارتش سوریه پس از آزادی شهر القصیر در ماههای گذشته است که ضربه سنگینی به تروریست ها در سوریه زد و مهمترین برگه آنان در گفت وگو های آینده با دمشق را از دست آنان و هم پیمانان آنها خارج کرد.

به دنبال جشن برخی از اهالی منطقه ضاحیه در جنوب بیروت به دلیل پیروزی ارتش سوریه در شهر یبرود و عقب نشینی افراد مسلح از آن، اشرف ریفی وزیر دادگشتری لبنان و وابسته به جریان سعد حریری نیز با تمسخر این جشن ها و شادی های گفت که بزودی اثبات خواهد شد این جشن ها توهمی بیش نیست و آن را رقص بر روی خون مردم سوریه خواند.

پس از حرف های تمسخر آمیز و همراه با تهدید وزیر دادگستری لبنان، در ساعت ۱۰ شب بود که یک فرد انتحاری خودروی بمب گذاری شده یی را نزدیک یک پمپ بنرین در شهرک النبی عثمان در شرق لبنان منفجر کرد که منجر به مرگ ۴ نفر شد. گروه احرر اهل سنت بعلبک، مسولیت این عملیات را برعهده گرفت و خطاب به ارتش لبنان و حزب الله اعلام کرد که خود را برای معرکه یبرود در داخل لبنان آماده کنید.

این در حالی است که نا آرامی های سوریه اکنون وارد چهارمین سال خود شده است و روز به روز اختلاف های داخل عربی رو به افزایش است و سیاست راهبردی اشتباه عربستان در سوریه و مصر و یمن برای مردم منطقه عربی و اسلامی آشکار تر شده است.

مخالفان خارج نشین دولت سوریه نیز به تدریج دارند اعتماد و اطمینان خود نسبت به آمریکا و عربستان را از دست می دهند که نمونه بارز آن سخنان انتقاد آمیز احمد الجبرا رییس ائتلاف مخالفان دولت سوریه است که آمریکا و اعراب را به درنگ و وقت کشی در مسلح کردن مخالفان به سلاح های با کیفیت عالی متهم کرد.