سارکوزی: غرب، کریمه را به‌عنوان بخشی از روسیه به رسمیت بشناسد

«نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفت دیپلماسی تنها روش حل‌وفصل درگیری در اوکراین است و این کشور باید «خنثی» و همچون «پلی میان روسیه و اتحادیه اروپا» باشد.سارکوزی ۶۸ ساله طی مصاحبه‌ای با روزنامه «فیگارو» به کتابی که اخیرا درباره دوران ریاست‌جمهوری‌اش نوشته و بزودی تحت عنوان «دوران نبردها» منتشر می‌شود، پرداخت و گفت: «ما […]

«نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفت دیپلماسی تنها روش حل‌وفصل درگیری در اوکراین است و این کشور باید «خنثی» و همچون «پلی میان روسیه و اتحادیه اروپا» باشد.سارکوزی ۶۸ ساله طی مصاحبه‌ای با روزنامه «فیگارو» به کتابی که اخیرا درباره دوران ریاست‌جمهوری‌اش نوشته و بزودی تحت عنوان «دوران نبردها» منتشر می‌شود، پرداخت و گفت: «ما به روس‌ها احتیاج داریم و آن‌ها به ما.»سارکوزی در ادامه این مصاحبه ادعا کرد که اقدام «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه جهت حمله به اوکراین «اشتباه» بوده و در اهدافش «شکست خورده است» اما سپس استدلال کرد که پوتین شخص «غیرمنطقی نیست» و باید به دیپلماسی نزدیک شود.

وی با اشاره به وضعیت موجود درگیری میان روسیه-اوکراین تصریح کرد: «روسیه همسایه اروپاست و خواهد ماند. بنابراین اتحادیه اروپا باید از این وضعیت خلاص شود زیرا در این صورت منافع اروپا با آمریکا همسو نمی‌شود. به نظرم هرگونه توافق و مصالحه باید شامل این مسئله باشد که غرب، کریمه را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت بشناسد زیرا وقتی صحبت از سرزمین‌ها می‌شود، هرگونه عقب‌نشینی، خیالی و واهی به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، باید یک رفراندوم تحت کنترل و نظارت جامعه جهانی جهت تایید وضعیت کنونی برگزار شود. اقدام مشابهی نیز باید برای سرزمین‌های مورد مناقشه شرق و جنوب اوکراین نیز انجام شود».

این رئیس‌جمهور اسبق فرانسه چنین استدلال کرد: «اگر اوکراینی‌ها نتوانند تماما این موقعیت را کنترل کنند و سرزمین‌ها را بازگردانند، این درگیری موجود با یک جنگ منجمد مواجه خواهد شد که بعدا درگیری سخت‌تری در پیش خواهد داشت. اوکراین باید مثل یک پلی میان اروپا و روسیه باقی بماند و اجبار این کشور (اوکراین) در انتخاب میان شرق و غرب به نظرم با تاریخ و جغرافیای این منطقه پیچیده در تضاد است».نیکولا سارکوزی در پایان با اشاره به چشم‌انداز عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو بیان کرد: «ما وعده‌های غلطی می‌دهیم که محقق نخواهند شد. البته نه به خاطر اینکه اوکراین موارد مورد نیاز را نمی‌تواند برآورده کند بلکه این کشور باید کشوری خنثی بماند. این خنثی بودن، توهین نیست و باید توسط تضمین‌های امنیتی سخت غرب ضمانت شود».