حجةالاسلام فیاضی:عدم التزام به دین و نگاه منفعتی و مادی به آن،از عوامل شکل گیری حادثه کربلا است

بسیاری از آیات قرآن با محتوای استفهامی “حس پرسشگری ” انسان را به تحریک وامی دارد تا انسان بدنبال پاسخ باشد.به گزارش خبرنگار عصرما ،در سومین شب از دهه نخست ماه محرم آیین سوگواری و عزاداری “اباعبدالله الحسین” با مشارکت عزادران حسینی و شیفتگان راستین ولایت با سخنرانی “حجت الاسلام و المسلمین فیاضی” از فضلای […]

بسیاری از آیات قرآن با محتوای استفهامی “حس پرسشگری ” انسان را به تحریک وامی دارد تا انسان بدنبال پاسخ باشد.به گزارش خبرنگار عصرما ،در سومین شب از دهه نخست ماه محرم آیین سوگواری و عزاداری “اباعبدالله الحسین” با مشارکت عزادران حسینی و شیفتگان راستین ولایت با سخنرانی “حجت الاسلام و المسلمین فیاضی” از فضلای حوزه علمیه قم در “حسینیه شهدای شمخانی اهواز” برگزار شد.

0

حجت الاسلام فیاضی با تاکید بر لزوم تقویت حس پرسشگری در میان جوانان آنرا لازمه دستیابی به معرفت کامل برشمرد و گفت:قرآن حس پرسشگری انسان را تحریک می کند.بسیاری از آیات قرآن با محتوای استفهامی “حس پرسشگری ” انسان را به تحریک وامی دارد تا انسان بدنبال پاسخ قانع کننده باشد. می توان به نمونه های فراوانی از این پرسش های استفهامی در آیات قرآن اشاره نمود. قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَـمًّى قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ .پيامبرانشان گفتند : آيا در خدا آن آفريننده آسمانها و زمين شکی هست ?شما را فرا می خواند تا گناهانتان را بيامرزد و تا مدتی معين عذاب شما را به تاخير می اندازد گفتند : شما جز مردمانی همانند ما نيستيد می خواهيد ما را از آنچه پدرانمان می پرستيدند بازداريد برای ما دليلی روشن بياوريد.

در واقع در نظام حکمت الهی همه چیز براساس برنامه است الحکیم لایصدر منه الا الامر الحکیم این یک اصل منطقی و عقلی است یعنی خداوند حکیم نظام معرفتی را در قالب یک برنامه منسجم عقلانی به بشر عرضه داشته است.خداوند هدف آفرینش انسان را پرستش قرار داده است «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ » و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.اما این پرستش باید عالمانه و ناشی از معرفت باشد.در انبوه روايات رسيده از پيامبر و امامان راستين نيز پندار بى هدفى و پوچى در آفرينش انسان مردود اعلام شده و هدفدارى و هدفمندى خلقت او به روشنى به تابلو رفته است.
سومين امام نور حضرت حسين در اين مورد فرمود:ان الله عزوجلّ ما خلق العباد الاّ ليعرفوه، و اذا عرفوه عبدوه، و اذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه.خداى بزرگ بندگان را تنها براى اين كه او را بشناسند آفريده است، چرا كه هنگامى كه او را بشناسند، به عبادت و پرستش او كمر همت خواهند بست و هنگامى كه او را بپرستند، از پرستش غير او بى نياز مى‏گردند و به نعمت آزادى بال مى گشايند.پيامبرگرامى در اين مورد فرمود:”اعملوا فكل ميسر لما خلق له.”تا در توان داريد كارهاى شايسته انجام دهيد و تلاش كنيد، چرا كه انسان‏ها براى هدفى كه پديد آمده‏اند آمادگى دارند.از حضرت كاظم در مورد اين روايت پيامبر پرسيدند كه فرمود:ان الله خلق الجن و الأنس ليعبدوه، و لم يخلقهم ليعصوه، و ذلك قوله عزّوجل: و ما خلقت الجن و الأنس الا ليعبدون فيسر كلا لما خلق له، فويل لمن استحب العمى على الهدى.خداى فرزانه جنيان و آدميان را بر اين هدف آفريده است كه او را بپرستند و او را اطاعت كنند، و هرگز آنان را نيافريده است كه او را نافرمانى نمايند و اين همان جان آيه شريفه است كه مى‏فرمايد: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون.و چون آنان را براى پرستش و اطاعت از حق آفريده است براى رسيدن به هدف راه را بر ايشان آسان ساخته است، از اين رو واى بر آن كسانى كه بى هدفى و پوچى را بر هدفدارى و هدايت پذيرى برگزينند.بدين سان روشنگرى مى‏كند كه:

1 – آفرينش انسان پوچ وبيهوده و بدون هدف نيست.
2 – هدف از آفرينش انسان رشد و اوج و شكوفايى و پركشيدن به سوى قرب خداست.
3 – و اين كار در پرتو بندگى و پرستش خالصانه و آگاهانه او ممكن است.
4 – و ذات پاك او اين راه را نيز براى كسى كه در انديشه خود باشد و بخواهد انسانى زندگى كند آسان ساخته است.
5 – و سرانجام اين كه كسانى كه به هدف آفرينش نينديشند و نرسند به تيره بختى‏ها و آفت‏ها و پوچى‏ها و حقارت‏ها و اسارت‏ها گرفتار خواهند شد.فیاضی افزود:انسان ها اگر بخدا معرفت عمیق یافتند آنگاه او دوست می دارند و اگر دوست باشند امر او را اطاعت می کنند.لذا بسیاری از ما چون از لحاظ معرفت ضعیف هستیم بخدا عشق نمی ورزیم و چون عاشق نیستیم پس قادر به تطبیق اعمال و احکام الهی نیستیم.

وی روی آوری افراد به حرام ناشی از نبود معرفت و عشق حقیقی به خدا دانست و گفت: انسان چون عشق نمی ورزد بجای محبت خدا از حرام لذت می برد.گاهی انسان آنقدر غرق در منجلاب گناه و معصیت می شود که قطرات آن بر زمین می ریزد.جوانان ما باید از نیروی جوانی برای غلبه بر گرایش به گناه بهره جویند.متاسفانه انگار برای عده ای اصلا خدا وجود ندارد .سعی کنیم خداوند را در همه ابعاد زندگی اعم امر و نهی ها ،اخلاق و روابط اجتماعی و فردی دخالت دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی عدم التزام به دین را عامل مهم شکل گیری واقعه کربلا قلمداد و گفت:گاهی دین فقط لق لقه زبان است و از تقید به آن خبری نیست آنگونه که امام حسین ع فرمود:اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند. بسيارى از مردم كه به هر چيز از دريچه‌ي سود شخصى خود مى‏نگرد تا آن‏جا با دين همراهند كه حافظ حقوق شخصى آنها باشد، اما بر سر دو راهى‏ها كه دين از منافع خصوصى آنها جدا مى‏شود، دين را رها مى‏كنند، و مصداق «نؤمن ببعض و نكفر ببعض»مى‏شوند؛ دينداران واقعى آنها هستند كه در هر حال به آن وفا دارند و دين و ايمان خطوط اصلى زندگى آنها را ترسيم مى‏كند نه منافع شخصى.یکی از عوامل شکل گیری حادثه کربلا عدم التزام عملی مردم به دین و نگاه منفعتی و مادی به آن بود.گاهی برخی افراد به دین ،ولایت ،احکام و قداست نظام بعنوان ابزاری برای دستیابی به منافع گروهی و فردی می نگرند.پس نباید از باورها و قدسات برای پیشبرد منافع شخصی و گروهی بهره جست.