موگرینی: شاهد عزم جدی رهبر و رئیس‌ جمهور ایران برای فصل جدید روابط هستم / ظریف: آغاز دور جدید گفت‌ وگوهای ایران و اروپا

موگرینی: شاهد عزم جدی رهبر و رئیس‌جمهوری ایران برای فصل جدید روابط هستم/ از طرف 28 کشور اروپا خواستار روابط محکم هستم / ظریف: آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپافدریکا موگرینی با بیان اینکه عزم جدی در رهبر، رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران برای شروع فصل جدیدی در روابط با کشورهای منطقه مشاهده می‌شود، […]

موگرینی: شاهد عزم جدی رهبر و رئیس‌جمهوری ایران برای فصل جدید روابط هستم/ از طرف 28 کشور اروپا خواستار روابط محکم هستم / ظریف: آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپافدریکا موگرینی با بیان اینکه عزم جدی در رهبر، رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران برای شروع فصل جدیدی در روابط با کشورهای منطقه مشاهده می‌شود، گفت: ایران و اروپا به دلیل تمدن‌سازی تاریخی‌شان می‌دانند که چطور باید از مدنیت محافظت کنند. من ازطرف 28 کشور اروپا و بسیار محکم خواستار رابطه هستم.«ظریف» در آغاز نشست مشترک خبری با موگرینی گفت: ما دارای روابط گسترده ای هستیم و با عبور از بحران، به‌وسیله توافق وارد مرحله جدیدی شدیم.وی با بیان اینکه ما با اتحادیه اروپا با عبور از بحران بی‌دلیلی که به‌وجود آمده است، به بحران پایان می‌دهیم، افزود: در سفری که خانم «موگرینی» داشتند، گفت‌وگوهای خوبی درباره «برجام» و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا انجام شد.

103203_327

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: تصمیماتی در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک، اقدامات دو طرف، همکاری ایران و آژانس، حل و فصل موضوعات باقی‌مانده و لغو تحریم‌ها در روز اجرای توافق گرفته شده است و توافق کردیم که دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا آغاز شود. این گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک در سطح معاونان وزیر امورخارجه و معاون خانم «موگرینی» آغاز می‌شود و به‌تدریج در سطح وزیران ادامه خواهد یافت.وی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌هایی در زمینه انرژی، حمل‌و نقل، تجارت، حقوق بشر، محیط زیست و مواد مخدر میان ایران و اتحادیه اروپا آغاز شود.«ظریف» تصریح کرد: در این دیدار درباره موضوعات منطقه‌ای و بحران‌هایی که در منطقه شکل گرفته است و برای ایران، جهان و منطقه خطراتی به‌وجود آورده است، صحبت‌هایی شد.

وی افزود: افراط‌گرایی و ترویج خشونت نگرانی مشترک ایران و اروپاست که برای رفع آن گفت‌وگوهایی انجام شده است.«موگرینی» در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از حضور در منطقه خرسند است و شاهد اراده سیاسی قدرتمند «ظریف» برای گشودن فصلی جدید در روابط با همسایگان بوده است، گفت: می‌دانیم که این منطقه نیازمند آینده‌ای متفاوت است. آینده‌ای بر اساس تعامل و نه تقابل، بر اساس گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی.«موگرینی» افزود: این توافقی خوب و محکم است و این پتانسیل را به ما می‌دهد که روابطی بر اساس اعتماد داشته باشیم.وی با بیان اینکه عزم جدی در رهبر، رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران برای شروع فصل جدیدی در روابط با کشورهای منطقه مشاهده می‌شود، گفت: ایران و اروپا به دلیل تمدن‌سازی تاریخی‌شان می‌دانند که چطور باید از مدنیت محافظت کنند. من ازطرف 28 کشور اروپا و بسیار محکم خواستار رابطه هستم.

«موگرینی» تصریح کرد: نخستین ماموریت من پس از توافق، سفر به منطقه و تهران بود. از نظر من ایران و اروپا همسایه جغرافیایی هستند از طریق خاورمیانه و مدیترانه که غرب و شرق را به هم وصل کرده است. ما شباهت‌های تاریخی و سیاسی داریم.وی با قدردانی از «ظریف» به‌دلیل تعهد و تیم مذاکره‌کننده برای انجام همکاری‌ها و فصل جدید در روایط با اروپا، افزود: اطلاعاتی که دارم نشان می‌دهد 60 درصد جمعیت ایران زیر 30 سال سن دارند و توافق هسته‌ای زمینه بهبود روابط اقتصادی ایران و ورود سرمایه‌گذاران اروپایی را فراهم می‌کند.موگرینی با بیان اینکه رای قاطع شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توافق هسته‌ای بسیار مهم بود، گفت: من شخصا نقش کلیدی خود را ایفا می‌کنم و در کمیسیون مشترک پیگیر اجرای مرحله به مرحله هستم. تحریم‌ها از روز اجرای توافق لغو خواهد شد و سرمایه‌گذاران به ایران خواهند آمد.هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به منافع و احترام مشترک برآمده از تاریخ ایران و اتحادیه اروپا و روابط قوی دوطرف اظهار داشت: روابط قوی اتحادیه اروپا نه تنها در جنبه های فرهنگی و جغرافیایی بلکه در جنبه های تجاری و اقتصادی نیز مهم بوده است. وقتی تحریم ها لغو شوند و بتوانیم توافق را اجرایی کنیم سرمایه گذاران اروپایی می توانند به ایران بیایند و این بسیار مهم است.

موگرینی با اشاره به نزدیکی های ایران و اتحادیه اروپا و همسایگی دوطرف در منطقه خاورمیانه و دریای مدیترانه اظهار داشت: ما به نوعی همسایه هستیم و می توانیم فصل جدیدی را در روابط آغاز کنیم و یکی از فصول مهم می تواند در این زمینه باشد که بین ما و ایران آغاز خواهد شد.به گفته هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا منطقه یکی از فصول بسیار مرتبط و مهم در روابط دو طرف خواهند بود و در صورتی که طرفین فهم بهتری از منطقه داشته باشند به جای مواجهه و رقابت می توانند همکاری کنند که این امر برای همه مفید خواهد بود .وی گفت: معتقدم در این کار همکاری ارزش افزوده وجود خواهد داشت و این پروسه را می توانیم از سوریه آغاز کنیم.