الحاق حاشیه ها به اهواز با مساعدت همگان محقق شد

در سالهای ۹۴ و ۹۵ که به عنوان مشاور اداره کل راه و شهرسازی فعالیت می کردم، همواره با این سؤال چالش گونه مواجه می شدم که آیا توسعه همه جانبه اهواز بدون الحاق کناره ها و حاشیه های آن ممکن است یا خیر؟ براساس داشته های آماری و سوابق فعالیت در شهرداری و بررسی […]

در سالهای ۹۴ و ۹۵ که به عنوان مشاور اداره کل راه و شهرسازی فعالیت می کردم، همواره با این سؤال چالش گونه مواجه می شدم که آیا توسعه همه جانبه اهواز بدون الحاق کناره ها و حاشیه های آن ممکن است یا خیر؟ براساس داشته های آماری و سوابق فعالیت در شهرداری و بررسی های میدانی حداقل خودم به این نتیجه و اقناع رسیده بودم که مفهوم توسعه همه جانبه به معنای تمرکز فعالیت های عمرانی در مناطقی معین و محرومیت سایر مناطق از حداقل ها نیست بلکه شامل امور مختلف فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و… می شود که این امر تنها در سایه توزیع عادلانه عمران و خدمات به مناطق مرکزی و پیرامونی اهواز میسر است.

واقعیت این است که در دوره ارتباط با راه و شهرسازی همیشه این بحث را با پوشش آماری و کارشناسی خدمت دوستان مطرح می کردم و آن دوستان به ویژه جناب رحمانی نوعی همراهی و پذیرش اولیه را از خود نشان می داد.در سال ۹۵ مجموع اطلاعات خود را با نمایندگان اهواز در مجلس در میان گذاشتم و انصافاً پیگیری بسیار خوبی از سوی آقایان الباجی و ساری در این زمینه صورت گرفت.▫ این روند از پیگیری ها بالاخره منجر به تصویب الحاق مناطق علی آباد (بروال)، شهرک اندیشه، خبینه، کریشان، ملاشیه، گلدشت(زهیریه)، گلبهار، سادات، مندلی، سیاحی، سلیم آباد و عین دو، در شورای عالی مسکن و شهرسازی خوزستان گردید.

این مصوبه پس از تصویب در استان طبق قانون باید به شورای عالی شهرسازی مستقر در وزارت راه و شهرسازی جهت تصویب نهایی برود که این امر در سال ۹۶ اتفاق افتاد.ناگفته پیداست که طی این مدت پیگیری ها در سطوح نمایندگان مردم اهواز در مجلس، استاندار، شورای اسلامی شهر و شهردار اهواز ادامه پیدا کرد. در همین راستا کمیته ها و جلسات مختلفی در شورا تشکیل گردید که ماحصل همه پیگیری ها و تلاش ها جلسه شورای عالی مسکن و شهرسازی و تصویب نهایی طرح الحاق رسمی مناطق مذکور به شهر اهواز بود.ضمن تبریک این موفقیت به مردم آن مناطق کم برخواردار لازم می دانم به نیابت از مردم آن مناطق از همه عزیزانی که به شکلی از اشکال در تصویب طرح نقش داشتند تشکر و قدردانی نمایم. از برادران عزیز الباجی و دکتر ساری، استاندار خوزستان، معاونین وزیر راه و شهرسازی، شهردار و ریاست شورا، مدیران سابق و فعلی اداره کل راه و شهرسازی و معاونین آنها و در نهایت از همه همکاران عزیزم در شورای اسلامی شهر اهواز به ویژه سید ناصر موسوی نژاد، عبدالزهرا سنواتی، دکتر جاسم موسی پور و سید محسن موسوی زاده تشکر و قدردانی نمایم.

آنچه به نظر من بسیار مهم و شایسته تامل است در حقیقت توجه به این نکته است: وقتی خدمات مناسب و عمران و آبادانی به این قبیل مناطق برسد قطعا رضایت عمومی نزد شهروندان افزایش پیدا می کند و به تبع این اتفاق از آسیب های اجتماعی نیز کاسته می شود و ضریب امنیت اجتماعی در مرکز استان خوزستان افزایش پیدا می کند و از همه مهم تر چسبندگی مردم به نظام بیشتر می شود و از این رهگذر فرصتی برای برنامه ریزی دشمنان باقی نمی ماند. اینها حداقل دستاوردهای توسعه طرح جامع و زوال محرومیت از چهره اهواز است.

رحیم کعب عمیر – عضو شورای اسلامی اهواز