من رویایی دارم!

من رویایی دارم ،روزی این ملت بر خواهد خواست و به معنای حقیقی زندگی خواهد کرد. با این ایمان می توانیم از کوه یأس، سنگ امید استخراج کنیم.با این ایمان می توانیم با هم کار کنیم ، با هم نیایش کنیم ،با هم برای آزادی قد علم کنیم… برای آزادی کنار هم خواهیم ایستاد با […]

من رویایی دارم ،روزی این ملت بر خواهد خواست و به معنای حقیقی زندگی خواهد کرد. با این ایمان می توانیم از کوه یأس، سنگ امید استخراج کنیم.با این ایمان می توانیم با هم کار کنیم ، با هم نیایش کنیم ،با هم برای آزادی قد علم کنیم… برای آزادی کنار هم خواهیم ایستاد با این یقین که روزی آزاد خواهیم شد.مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی امریکایی های افریقای تبار است که مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکا را رهبری نمود . این مبارزه زمانی آغاز گردید که خانم رزا پارکس، زن سیاهپوستی که به جهت خودداری از بلند شدن از روی صندلی یک اتوبوس عمومی برای یک سفیدپوست بازداشت گردید این اقدام باعث شد که مارتین کینگ لوتر به فکر حمایت ازشهروندان سیاه پوستان برآید که پیشنهاد تحریم کردن اتوبوس ها را ارائه نمودند تا ممکن است این امرباعث شود تا به حقوق شهروندان سیاه پوستان نیز توجه شود.این تحریم به صورتی بود که هیچ شهروند سیاه پوستی سوار اتوبوس نخواهد شد که بعد از یک سال این تحریم موثر گردید و در سال ۱۹۵۶ دیوان عالی آمریکا طی حکمی اعلام نمود که هیچ گونه تبعیض نژادی ای نباید در وسایل حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد.این پیروزی باعث این شد که مارتین کینگ لوتر سازمانی را برای حمایت از حقوق شهروندی و ایجاد مساوات و برابری در حقوق شهروندی و مبارزه با تبعیض نژادی بوجو آورد.

از دیگر اقدامات مارتین لوتر کینگ برای مبارزه با تبعیض نژادی حضور شهروندان سیاه پوستان در مکان های مختلف از جمله رستوران ها و نسشتن و خودداری از بلند شدن بود .مارتین لوتر کینگ به این شهروندان آموزش داده بود تا با کسی دعوا نکنند و اگر پلیسی میخواست که آنها را دستگیر کند به راحتی میبایست تسلیم پلیس و قانون میشدند این رفتار مدنی باعث انعکاس آنها در رسانه ها گردید این رفتار مدنی کم کم به سوی موفقیت پیش رفت.

مارتین لوتر کینگ پیام آور عدم خشونت برای تحقق برابری شهروندان و عدم تبعیض بود این امر ارزش ها را در جامعه متحول کرد. وی این واقعیت بزرگ را آشکارا کرد که می توان بدون خشونت وخونریزی و فقط با اعمال و رفتارمدنی که اثرش خیلی بیشتر از کارهای خشونت بار است به پیروزی و موفقیت رسید کینگ در تمام این سال ها تمام کارهای خود را کاملاً مسالمت آمیز و بدون کوچکترین خشونتی حل کرد هر چند بسیاری از مردم خواهان خشونت بودند ولی او همواره منتقد خشونت بود. هر چند این اقدامات مسالمت آمیز منجر به زندانی شدن وی گردید اما پس از آزادی از زندان، او راهپیمایی عظیمی را درواشنگتن برگزار نمود،در این راهپیمایی مسالمت آمیز و بدون خشونت او سخنرانی مشهور خود با عنوان “من رویایی دارم ” را ارائه نمود . که بعدها منجر به تصویب قانون حقوق مدنی و برابری شهروندان سیاه پوست با سفید پوستان گردید.

مارتین لوتر در یادداشتی از زندان بیان نمود “برای کسانی که هرگز زخم‌های سوزاندهٔ تبعیض نژادی را نچشیده‌اند آسان است که بگویند: منتظر بمانید” مبارزه مسالمت آمیز و بدون خشونت مارتین لوتر کینگ با تغییر دیدگاه شهروندان سیاه پوست نسبت به خودشان و ایجاد احساس شهروند آمریکایی در آنها آغاز گردید این دیدگاه نه تنها تبعیض نژادی را از سیاه پوستان زدود و برابری را برای آنها محقق کرد بلکه با تغییر ارزش های حاکم در جامعه و دیدگاه شهروندان سفید پوست عالی ترین مقامات دولتی را از آن شهروندان سیاه پوست نمود.

مسعد سلیتی
وکیل پایه یک دادگستری