مرکز درمانی شبانه روزی یا خانه اشباح!!

تابلوی سردرب درمانگاه به اصطلاح شبانه روزی حمیدیه حکایت از درد و رنج مردمان این خطه قهرمان دارد ، قصه پر غصه ای که از محرومیت ها و شدت تبعیض در حمیدیه سخن می گوبد، شهری که هنوز زخم های دردناک ۸ سال جنگ تحمیلی بر پیکر خود دارد . امروز فرصتی شد تا به […]

تابلوی سردرب درمانگاه به اصطلاح شبانه روزی حمیدیه حکایت از درد و رنج مردمان این خطه قهرمان دارد ، قصه پر غصه ای که از محرومیت ها و شدت تبعیض در حمیدیه سخن می گوبد، شهری که هنوز زخم های دردناک ۸ سال جنگ تحمیلی بر پیکر خود دارد . امروز فرصتی شد تا به همراه آقای دکتر ساری نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بازدیدی سرزده و هر چند کوتاه از وضعیت تنها مرکز بهداشتی – درمانی شهرستان حمیدیه داشته باشیم .

1

شهرستانی که حدود 70 هزار نفر جمعیت و ۶۰ روستای تابعه که بیشتر کم برخودار بوده را در بر دارد. در سالن اصلی درمانگاه عنوان بخش های فعال درمانگاه شبانه روزی شامل ارولوژی ، داخلی ، عمومی ، اورژانس، زایمان و آزمایشگاه خدمات درمانی و نام ۴ پزشک درج شده است اما هنگام سرکشی در اتاق ها فقط یک پزشک عمومی در مرکز حضور و فعالیت متناوب داشت. از سوئی حراست درمانگاه هم کارهای خدماتی ، هم سرکشی به اطراف درمانگاه و همچنین ویزیت بیماران را انجام می داد. در طرف دیگر مرکز درمانی مذکور بخش مامایی و زایمان بود که “مامای” حاضر متصدی همه امور بود و هیچ دستیار و حتی نیروی خدماتی نیز در کنار او قرار نداشت .

آزمایشگاه علیرغم داشتن دستگاهها و ابزار مورد نیاز تشخیص میکروبی و تحلیل خون و سایر بیماری ها اما بدلیل نبود پرسنل متخصص مورد نیاز تعطیل بود و شهروندان جهت انجام آزمایشات مورد نیاز مجبور به مراجعه به مراکز آزمایشگاهی خصوصی یا مرکز استان می باشند. شرایط بهداشتی مرکز هیچ تناسبی با عنوان و محل آن نداشت . مردم حمیدیه با بویژه مراجعان به درمانگاه هنگامی که متوجه حضور نماینده خود شدند با مراجعه به دکتر ساری و هیات همراه به بیان و طرح مشکلات ، مطالبات ، نیازهای مرکز تاکید کردند ؛ علیرغم گذشت چند سال از تبدیل حمیدیه به شهرستان همچنان محرومیت ها بویژه در حوزه بهداشت و درمان بیش گذشته در منطقه انباشته شده و بدلیل نبود کادر پزشکی ، درمانی و بهداشتی مردم ناگزیر به مراجعه به مرکز استان و صرف هزینه های هنگفت جهت تردد و پرداخت حق ویزیت می باشند همچنین یکی از بیماران از بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی به امور درمانی شهرستان حمیدیه انتقاد و خواهان برخورد نمایندگان با مدیران کم کار شدند.

در ادامه دکتر ساری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن دلجویی و عیادت از بیماران، مشکلات درمانی تعدادی از بیماران را مورد پیگیری قرار داد. ساری با انتقاد از نبود نیروی شبانه در این مرکز، عنوان کرد که جذب نیرو در مرکز بهداشت و درمان بستر شهرستان حمیدیه به صورت ویژه دنبال خواهد شد تا کمبود نیرو جبران شود. دبیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی خواستار بهبود شرایط درمانی در حمیدیه و دیگر شهرستان ها شد، و گفت:باید شاهد ارتقای خدمات درمانی به مردم باشیم تا رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد

2