معاون وزیر تعاون در اهواز :یک سوم رشد کشور از بهره وری حاصل خواهد شد

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه در زمینه بهره وری توفیقی نداشتیم اما قرار است در برنامه ششم توسعه یک سوم رشد کشور از بهره وری حاصل شود. به گزارش ایرنا سید حمید کلانتری صبح چهارشنبه در همایش ملی راهکارهای توسعه و افزایش بهره وری […]

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه در زمینه بهره وری توفیقی نداشتیم اما قرار است در برنامه ششم توسعه یک سوم رشد کشور از بهره وری حاصل شود. به گزارش ایرنا سید حمید کلانتری صبح چهارشنبه در همایش ملی راهکارهای توسعه و افزایش بهره وری در شرکت های تعاونی که در تالار مهتاب اهواز برگزار شد افزود: اگر بخواهیم بهره وری را در تعاون رایج کنیم ابتدا باید سرمایه اجتماعی را تعریف کنیم؛ بهره وری یعنی کار خوب را خوب انجام دادن، و خوب یعنی اثر بخشی و خوب انجام دادن یعنی کارآیی که با ترکیب این دو بهره وری به دست می آید.

82147543-70861070

او با بیان اینکه تعاونی می تواند بهره وری نیروها را بالا ببرد اظهار کرد: نخستین کار ایجاد باور به بهره وری است؛ متاسفانه بسیاری از تعاونی ها بهره وری خود را مورد نقد و آسیب شناسی قرار نمی دهند. کلانتری افزود: نخستین قدم برای افزایش بهره وری آموزش، و قدم دوم تعریف شاخص های بهره وری است و گام بعدی اندازه گیری هر ساله این شاخص ها است. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر تقویت مدیریت تعاونی ها گفت: تعاونی ها باید قدرت رقابت داشته باشند و بتوانند بازارهای جدید را خلق کنند. وی، خوب شناختن بازار، داشتن روابط عمومی قوی، داشتن برنامه ریزی و چشم انداز، هزینه کردن برای مشاوران، از جمله ضرورت ها برای تعاونی ها بیان کرد.

وی در ادامه اظهارکرد: هم اکنون بیش از 110 گرایش در تعاونی های کشور داریم، که در سه محور اصلی خدماتی، تولیدی و توزیعی تقسیم می شوند. کلانتری گفت: امروزه نزدیک به صد هزار تعاونی فعال در کشور با 500 هزار عضو در قالب هیات مدیره وجود دارد،که اگر این شبکه بزرگ بهره وری خوب داشته باشد می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. او با اشاره به ویژگی های یک تعاونی و تفاوت های آن با بخش خصوصی اظهارکرد: از آنجا که تعاونی ها بر اساس روح جمعی کامل شکل می گیرند منشا هم افزایی دارند در حالی که بخش خصوصی این گونه نیست.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کنترل و نظارت جمعی در تعاونی ها حاکم است ادامه داد: در تعاونی ها تعاملات شبکه ای وجود دارد و هیچ شبکه ای قوی تر از شبکه تعاونی نداریم. وی با بیان اینکه تعاونی ها باید برندساز باشند توضیح داد: چندین هزار واحد تعاونی می توانند انواع برندها را با کیفیت و استاندارد بالا ایجاد کنند. وی خاطرنشان کرد: تعاونی های تولید می توانند کالا را در اختیار تعاونی های مصرف قرار دهند، و از این طریق رفاه حال تولید کننده و مصرف کننده را فراهم آورند، اما در بخش خصوصی این نوع حرکت های احتماعی را نمی بینیم. او با اشاره به دیگر ویژگی تعاونی ها بیان کرد: تعاونی ها از سرمایه اجتماعی ارتزاق و آن را تولید می کنند اما واحدهای خصوصی و دولتی سرمایه اجتماعی را از بین می برند. کلانتری درباره خاستگاه تعاون گفت: خاستگاه تعاونی ها بر خلاف آنچه که خیلی ها فکر می کنند کشورهای فقیر است، در اروپا بوده است.