آیت الله مکارم شیرازی: مردم خرافه چهارشنبه سوری را کنار بگذارند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با هشدار به عواقب خرافه های چهارشنبه سوری گفت: رسانه ها باید معضلات و مشکلات اینگونه مراسم را به مردم گوشزد کنند که از خرافات بپرهیزند. به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، وی روز سه شنبه در ابتدای درس خارج فقه خود به موضوع چهارشنبه آخر […]

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با هشدار به عواقب خرافه های چهارشنبه سوری گفت: رسانه ها باید معضلات و مشکلات اینگونه مراسم را به مردم گوشزد کنند که از خرافات بپرهیزند. به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، وی روز سه شنبه در ابتدای درس خارج فقه خود به موضوع چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و افزود: از فرزانگان و گذشتگان، آداب و رسومی برای ما به جای مانده که باید از آن پیروی و در زندگی جاری کرد؛ اما متاسفانه افراد نادان آدابی را به صورت خرافه مانند چهارشنبه سوری را وارد زندگی کرده اند که باید از آن پرهیز کرد.

82003391-70593596

وی با تاکید بر اینکه باید آداب و رسوم تقلبی را به کنار بگذاریم، اظهار داشت: در این مراسم آثار خلاف شرع از سوی برخی انجام می شود که باید از آن دوری کرد؛ چراکه مسئولیت های الهی برای انسان دارد. این مرجع تقلید ابراز داشت: اشخاصی که ترقه های پر سر و صدا در خیابان پرتاب می کنند، باید بدانند که در منازل بانوان باردار یا بیماران قلبی وجود دارد که این صداهای آزاردهنده موجب اذیت آنان خواهد شد و باید در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود باشند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه هرساله بر اثر برگزاری این مراسم، افراد بسیاری نابینا و مقطوع العضو می شوند، خاطرنشان کرد: سوختگی، یکی از بدترین مصیبت های چهارشنبه سوری است که درمان آن مشکل است و آثار آن در بدن انسان باقی می ماند. وی پرش از روی آتش را خرافه دانست و گفت: افراد نادان این اعمال را وارد اجتماع مردم کرده و جای تاسف اینجاست که مردم عمدتا با لباس هایی که از مواد نفتی است، این کار را انجام می دهند که باید گفت کدام عقل سلیم اجازه این کار را می دهد؟ آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که پدر و مادر در مقابل این جوانان مسئول هستند، اظهار داشت: والدین باید بتوانند فرزندان خود را نصیحت کرده و آنان را به راه راست هدایت نمایند؛ چراکه اگر ضایعه ای برای این جوان رخ دهد، این پدر و مادر است که تا آخر عمر خواهد سوخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مرحوم آیت الله اعتمادی از استادان پیشکسوت حوزه یاد کرد و گفت: وی از استادان مسلم و موفق حوزه بود که نباید فراموش شود؛ چراکه شاگردان بسیاری پرورش داده است. این مرجع تقلید اضافه کرد: مرحوم آیت الله اعتمادی به کار خود توجه داشت و برای طلبه ها دلسوزی می کرد و اگر بخواهیم از مدرسین موفق نام ببریم، یکی از ممتازین آنها این مرحوم است. آیت الله مصطفی اعتمادی استاد سطوح عالی حوزه علمیه هفته گذشته بر اثر بیماری در قم دارفانی را وداع گفت. آیت الله اعتمادی در سال 1304 در قریه خواجه در چهارفرسخی تبریز متولد شد و پس از پرورش و خواندن دروس فارسی، ادبیات عرب و منطق و تبصره را در زادگاه خود نزد والد ماجدش حاج میرزا علی خواجه ای خواند. وی سال 1325به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و کفایه را از محضر آیت الله العظمی نجفی مرعشی فرا گرفت و بعد از آن در درس خارج فقه مرحوم آیت الله حجت کوه کمره ای و اصول مرحوم آیت الله بروجردی شرکت کرد و از حضرات آیات حاضر نیز بی بهره نبود. شرح معالم الاصول، شتات الفوائد که در حواشی معالم چاپ شده و همچنین موضع القوانین، شرح رسائل، شرح مکاسب شیخ انصاری و شرح کفایه آخوند خراسانی برخی از آثار این عالم ربانی است