مدیرکل مدیریت بحران خوزستان : مشکلات تنفسی پائیزه خوزستانی ها ریشه یابی می شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از انجام مطالعات برای ریشه یابی مشکلات تنفسی پائیزه در خوزستان خبر داد. به گزارش ایرنا هاشم بالدی چهارشنبه در کارگاه آموزشی مدیریت شهری با رویکرد حوادث غیرمترقبه که در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال های اخیر با وقوع نخستین بارندگی پائیزی مردم در […]

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از انجام مطالعات برای ریشه یابی مشکلات تنفسی پائیزه در خوزستان خبر داد. به گزارش ایرنا هاشم بالدی چهارشنبه در کارگاه آموزشی مدیریت شهری با رویکرد حوادث غیرمترقبه که در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال های اخیر با وقوع نخستین بارندگی پائیزی مردم در اهواز و برخی از شهرهای خوزستان دچار تنگی نفس می شوند.

81996822-70581071

وی افزود: بر اساس توافق سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان حفاظت محیط زیست قرار است مطالعه ریشه یابی این بحران تنفسی در یکی دو ماه آینده انجام شود. بالدی اضافه کرد: گزارش هایی دریافت کردیم که گونه گیاه ‘کونوکارپوس’ عامل این تنگی نفس بوده است. وی اصول بحران را پیش بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی عنوان کرد و افزود: شهرداری ها باید طرح جامع و تفضیلی خود را کنترل و بازبینی کنند زیرا بسیاری از مشکلات شهرها ناشی از توسعه ناموزون شهر است. بالدی مشکلات کلانشهر اهواز را یادآور شد و گفت: در اهواز با کمترین بارندگی با آبگرفتگی خیابان ها روبه رو می شویم که این شرایط در شان این کلانشهر نیست و باید برای سامانه دفع آب های سطحی این شهر چاره اندیشی شود.

وی همچنین از تشکیل ستاد مدیریت بحران در برخی شهرداری های خوزستان خبر داد و اظهار کرد: آمادگی آموزش و کمک در اختصاص اعتبارات در این بخش را به شهرداری ها داریم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه گسل های فعال زلزله، فرسایش سواحل، سیلاب، خشکسالی و گرد و غبار را از دیگر بحران های این استان دانست و گفت: علاوه بر بیابان ها و کانون های فرسایش بادی 350 هزار هکتار به عنوان کانون های گرد و غبار فعال شناسایی شده است. وی تاکید کرد: با توجه به وقوع توفان های گرد و غبار، شهرداری ها باید توسعه فضای سبز و کمربند سبز را در برنامه های خود قرار دهند.

* ریزگردها نتیجه بی توجهی به توسعه پایدار

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: بی توجهی به توسعه پایدار و حقوق آیندگان باعث بوجود وقوع پدیده گرد و غبار شده است. پیمان کاظمی نژاد اضافه کرد: توسعه نفتی در هورالعظیم و تامین نشدن حقابه این تالاب، بدون توجه به عواقب آن از عوامل ایجاد پدیده گرد و غبار بوده است. وی با تاکید بر مطالعه و تحلیل تاریخ حوادث در شهرها افزود: بازسازی و بازتوانی، آواربرداری، آتش نشانی، دفع مواد خطرناک، انتقال و دفن متوفیان را از وظایف وزارت کشور و شهرداری ها در زمان وقوع بحران دانست.

وی ادامه داد:شهرداری ها باید برای مقابله با این بحران ها برنامه ریزی و نظارت بر ساختمان ها و استانداردسازی، تهیه و اجرای برنامه های پیشگیری از حوادث، مطالعه و شناسایی مناطق مخاطره آمیز و رفع خطر از آنها و تهیه ملزومات و تجهیزات برای مقابله با حوادث را انجام دهند. وی گفت: در بحران ریزگردها شهرداری ها نیاز به امکاناتی برای مقابله دارند که پیشنهاد این امکانات به استاندار ارائه شده است. بر اساس این گزارش، از 34 حادثه طبیعی، 24 مورد در خوزستان به وقوع می پیوندد. در 50 سال گذشته، 307 مورد زلزله بین سه تا پنج ریشتری، و 39 مورد زلزله پنج تا هفت ریشتری در خوزستان به وقوع پیوسته که نشان می دهد این استان در معرض آسیب های ناشی از وقوع زلزله قرار دارد. در سال های اخیر وقوع پدیده گرد و غبار، خشکسالی و توفان های بی سابقه ای نیز در خوزستان اتفاق افتاده است. آغاز سال 93 نیز با وقوع سیل در شمال خوزستان همراه بوده است.