18هزار دانش آموز بی سرپرست و بدسرپرست در خوزستان وجود دارد

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان از فعالیت مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در خوزستان و شناسایی کودکان کار و خیابان در اهواز خبر داد. عباسی در جلسه کارگروه زنان و خانواده استان که امروز (2 دی ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم تحکیم بنیان خانواده، اظهار کرد: اگر […]

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان از فعالیت مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در خوزستان و شناسایی کودکان کار و خیابان در اهواز خبر داد. عباسی در جلسه کارگروه زنان و خانواده استان که امروز (2 دی ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم تحکیم بنیان خانواده، اظهار کرد: اگر خانواده ای از هم پاشیده شود، آسیب پذیرترین افراد در این بین کودکان و زنان هستند. به منظور کاهش این آسیب ها، مراکز کاهش طلاق در سطح استان خوزستان راه اندازی شده است؛ در همین راستا 8 هزار زوج در سال 93 مورد مداخله و مشاوره قرار گرفتند که حدود 37 درصد از این تعداد به سازش رسیدند. وی افزود: در حال حاضر 18 هزار دانش آموز بی سرپرست و بدسرپرست در خوزستان وجود دارند، همچنین در استان خوزستان 33 هزار خانواده بی سرپرست وجود دارد و این 18 هزار دانش آموز تقریبا از همین 33 هزار خانواده هستند که مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

124461

عباسی ادامه داد: همچنین 4300 دانشجو تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که در دانشگاه های غیردولتی تحصیل می کنند. 285 نفر از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست نیز در مراکز و خانه های بهزیستی خوزستان نگه داری می شوند. وی با اشاره به راه اندازی مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در سال 93 گفت: این مرکز طرحی را در اهواز اجرا کرده و در جریان آن، در سطح خیابان ها، کودکان کار و خیابان را شناسایی کردیم. معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده، خدمات روزانه ای به کودکان کار و خیابان ارائه کرده و آنان را جهت فراگیری مهارت های زندگی و آسیبهایی که در جامعه به آنها وارد می شود، آموزش می دهد. 

اردشیر شجاعی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، نیز در این جلسه، با اشاره به طرح انسداد مبادی بی سوادی اظهار کرد: این طرح در حوزه آموزش ابتدایی که در حال شکل گیری است و در تمام اسناد بالادستی از جمله در قانون اساسی جمهوری و سند چشم انداز 20 ساله و قوانین توسعه کشور به آن اشاره شده است. و همچنین جزو فرامین مقام معظم رهبری است. وی افزود: مقام معظم رهبری اشاره فرموده اند که در دهه چهارم انقلاب به دنبال دو شاخص پیشرفت و عدالت هستیم و عدالت بدون پیشرفت را نمی خواهیم زیرا عدالت بدون پیشرفت یعنی برابری در عقب ماندگی، و همچنین پیگیر پیشرفت بدون عدالت هم نیستم. یکی از مصادیق عدالت و پیشرفت که مورد اشاره ایشان بوده نیز عدالت در آموزش است.

شجاعی در خصوص طرح انسداد مبادی بی سوادی عنوان کرد: در این طرح آموزش پرورش مجری است و در اجرای آن شرکایی دارد؛ سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سازمان بسیج مستضعفین، ائمه جمعه و جماعت و صدا و سیما شریکان آموزش و پرورش در اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی هستند و تا زمانی که همه این نهادها و سازمان ها به صورت واقعی پای کار نیایند، ما نیز شاید نتوانیم گام های جدی در اجرای این طرح برداریم. وی ادامه داد: گام نخست در طرح انسداد مبادی بی سوادی، شناسایی، گام دوم جذب و گام سوم نگهداشت و آموزش کودکان است که و گام اول و دوم، بخش های مشکل این طرح هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: هر کودکی که در سنین مدرسه است، لازم التعلیم است و اگر این کودک به مدرسه نمی آید، آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند خانواده این کودک را برای به مدرسه فرستادن وی متقاعد کند. آموزش و پرورش نمی تواند به تنهایی مشکلات دانش آموزی بی سرپرست یا بدسرپرست و یا دارای مشکلات اقتصادی است را حل کند و واقعیت این مشکل را ریشه کن کند. وی عنوان کرد: در بحث آموزش و ریشه کنی بی سوادی همانند حوزه پزشکی، پیشگیری بهتر از درمان است و باید برای دانش آموزان برنامه ریزی داشته باشیم. در این زمینه و در جهت این برنامه ریزی ها، آموزش و پرورش اطلاعات رسمی کودکان بازمانده از تحصیل در سال های اخیر در استان خوزستان جمع آوری شده و در اختیار بهزیستی قرار گرفته است.

شجاعی گفت: مجموعه بهزیستی استان نیز متعهد است که جهت تشویق و ترغیب کودکان بازمانده از تحصیل از مددکاری اجتماعی خود بهره گرفته و نسبت به شناسایی و جذب این کودکان اقدام کند. وی با بیان این که 33 هزار و 299 کودک خارج از حوزه کلاس های آموزش و پرورش در استان خوزستان شناسایی شده است، ادامه داد: این اطلاعات را در اختیار استانداری خوزستان و فرمانداری ها قرار داده ایم و گام های اجرایی باید نخست در شهرستان ها و روستاها و مناطق محروم برداشته شود. 

سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد: تمرکز ما بیشتر بر روی حقوق کودکانی است که در خانواده های دارای مشکل و خانواده هایی که استانداردهای لازم را ندارند، زندگی می کنند. وی افزود: به دلیل اهمیت این موضوع، مرجع ملی حقوق کودک در وزارت دادگستری ایجاد شده که این مرجع ملی چهار کارگروه و زیرمجموعه دارد و حقوق مختلف کودکان را دنبال می کند. موسوی ادامه داد: گروه هدف اصلی ما کودکانی است که به نوعی در خیابان ها زندگی می کنند و در کودکی وارد جامعه می شوند. قطعا مشکلات مختلفی گریبان گیر جامعه و این کودکان خواهد شد و بعضا شاهد بزه کاری هایی از جانب این کودکان هستیم.