ابتکار : مشکل گردو غبار در حال تشدید است / هیچ مسئولی نمی تواند بگوید، مشکل گرد و غبار تا چند سال آینده حل می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون 30 تا 35 میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن قرار دارند.دکتر معصومه ابتکار روز سه شنبه در همایش روز جهانی آسم – 12 اردیبهشت مصاف با دوم ماه می – در بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: برای رفع مشکل آلودگی هوا در کشور، در […]

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون 30 تا 35 میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن قرار دارند.دکتر معصومه ابتکار روز سه شنبه در همایش روز جهانی آسم – 12 اردیبهشت مصاف با دوم ماه می – در بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: برای رفع مشکل آلودگی هوا در کشور، در دولت یازدهم اقدامات خوبی در حال انجام است که کاهش بنزین آلوده با تلاش وزارت نفت، یکی از این برنامه ها محسوب می شود.وی ادامه داد: ایران جزو کشورهای است که بالاترین میزان مواجه با پدیده آلودگی هوا را ناشی از ذرات معلق در میکرومتر دارد.معاون رییس جمهوری گفت: باید اطلاع رسانی کافی درخصوص آلودگی هوا داشته باشیم، زیرا آلودگی محیط زیست نقش مهمی در بیماری های مختلف از جمله تنفسی مانند آسم دارد.ابتکار افزود: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 35 تا 40 درصد بیماری ها ناشی از مشکلات محیطی شامل آلودگی هوا و عوامل و سموم شیمیایی است.معاون رییس جمهوری گفت: با توجه به اینکه شهروندان تحت تاثیر عوامل شیمیایی هستند، سیستم ایمنی آنان در حال تغییر است و امکان ابتلا به بیماری ها در این افراد وجود دارد.

** علت مرگ زودرس 3،7 میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی هوا

ابتکار ادامه داد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی علت مرگ زودرس 3،7 میلیون نفر از مردم دنیا در مناطق شهری و روستایی به علت آلودگی هوا است.وی تصریح کرد: براساس آمار سال 2010 میلادی در ایران نیز میانگین غلظت سالانه ذرات معلق کمتر از 10 میکرومتر است.

** ایران 10 سال تحت تاثیر پدیده گرد و غبار است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشور ما 10 سال است که تحت تاثیر پدیده گرد و غبار است و برای آلودگی هوای ناشی از ترافیک، برنامه های خوبی در دولت یازدهم شروع کرده ایم اما در مورد گرد و غبار مساله خیلی وسیع تر است که ما بتوانیم به سادگی به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.وی با بیان اینکه کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا تحت تاپیر پدیده گرد و غبار هستند، ادامه داد: در کوتاه مدت می توان برنامه هایی برای کاهش میزان گرد و غار در کشور انجام داد اما باید برای این موضوع برنامه بلندمدتی را پیش بینی کرد.ابتکار خاطرنشان کرد: مشکل گردو غبار در کشور در حال تشدید شدن است و این موضوع به علت تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی است و باید با توجه به گرم شدن یک تا 1،5 درجه ای هوا در ایران، الگوی مصرف آب نیز نهادینه شود.وی با بیان اینکه آثار گرد و غبار که از کشورهای همسایه وارد ایران می شود در حال تشدید شدن است، افزود: بسیاری از روزها، مشکل الگوی هوا ناشی از خودروها را نداریم، بلکه این مشکل به گرد و غبار بازمی گردد.رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ایران مقدمات ایجاد کمیته یا صندوق مبارزه با گرد و غبار را برنامه ریزی کردیم، اما کشورهای همسایه در این زمینه همکاری نکردند.ابتکار افزود: هیچ مسوولی نمی تواند بگوید موضوع گرد و غبار تا چند سال آینده حل می شود، بلکه همه باید با آن کنار بیاییم.

** استانداردسازی خودروها برای کاهش آلودگی

وی با بیان اینکه در سال 79 برنامه کاهش آلودگی در شهر تهران در دستور کار قرار گرفت و در سال 80 به تصویب رسید، تصریح کرد: با اجرای این برنامه سرب از بنزین حذف شد اما هنوز فلزات سنگین در صنایع را داریم.ابتکار ادامه داد: استانداردسازی خودروها را از بی استانداردی به یورو 2 رساندیم و خودروهای کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شد که با این اقدامات تا حدودی آلودگی هوا کاهش یافت.معاون رییس جمهوری گفت: این برنامه به خوبی پیش رفت تا اینکه با تغییر دولت با وقفه جدی مواجه شد و با روی کار آمدن دولت یازدهم دوباره این برنامه ها اجرا شد تا بخشی از آلودگی ها کاهش یابد.به گفته ابتکار، در آن زمان روزانه یکهزار و 500 خودرو در کشور شماره گذاری می شود و همین موضوع باعث آلودگی هوا می شد و تعطیلی مدارس در سال 88 تا 92 را تجربه کردیم و شاخص آلودگی نیز به 200 تا 250 نوع آلاینده می رسید.

** بنزین آلوده در سال 93 بطور کلی خارج شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت، از اوایل سال 93 بطور کامل بنزین های آلوده خارج و بنزین یورو 4 جایگزین شد.وی افزود: بطور میانگین در تهران روزانه 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و پنج میلیون خودرو تردد دارند که این یک مشکل جدی است زیرا در شهر تهران 8،5 میلیون نفر زندگی می کنند و این تعداد ماشین وجود دارد و 2،5 میلیون از این وسایط نقلیه موتورسیکلت هستند.ابتکار ادامه داد: اکنون بنزین یورو 4 در شهرهای تهران، اصفهان، اراک و کرج توزیع می شود اما فقط چهار پالایشگاه تولید این نوع بنزین را در سطح کشور داریم که امیدواریم با کاهش تحریم ها، بخشی از این مشکلات نیز حل شود.

** 6 ماه راهپیمایی به خاطر آلودگی هوا

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در استان مرکزی به خاطر آلودگی هوا در سال گذشته شش ماه و در روزهای شنبه هر هفته فعالان مدنی راهپیمایی می کردند، افزود: استفاده از مازوت نیز یکی دیگر از مشکلات است زیرا برخی از نیروگاه های اطراف شهرهای بزرگ از این نوع سوخت استفاده می کردند که امیدواریم این رقم در سال جاری نیز به صفر برسد.وی با بیان اینکه سال گذشته 350 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد، ادامه داد: خودروهای کشور پس از خارج شدن پیکان، با تاخیر هشت ساله استانداردهای یورو 4 را دریافت کردند، اما اکنون بسیاری از خودروهای مورد استفاده نیز مشکل جدی دارند.

** در تهران بیشترین مشکل آلودگی هوا را داریم

ابتکار با بیان اینکه در شهر تهران بیشترین مشکل و پیچیدگی کار در زمینه آلودگی هوا را داریم، افزود: رفع این مشکل درمان قطعی ندارد اما اقدامات خوبی با حضور 16 دستگاه اجرایی متولی انجام شده بطوریکه در سال 93، 107 روز هوای ناسالم و 216 روز هوای سالم و 13 روز هوای پاک داشتیم.

** الگوی حمل ونقل عمومی فرهنگسازی شود

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه معاینه فنی خودرو فقط با پرداخت پول و بدون انجام معاینه انجام می شود، افزود: باید الگوی حمل ونقل عمومی در شهرهای بزرگ فرهنگسازی شود تا شاهد بهبود کیفیت هوای پاک و سالم در تهران باشیم.رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در حاشیه مراسم با بیان اینکه به فکر اصلاح کیفیت سوخت هستیم، گفت: نوید بهبود شرایط هوایی را به مردم می دهیم اما نمی توانیم این قول را که همه مشکلات رفع می شود، بدهیم.ابتکار در جمع خبرنگاران افزود: شرایط آلودگی هوای تهران رو به بهبود است، بطوریکه سال گذشته 44 روز هوای تهران نسبت به سال های قبل سالم تر بوده است.وی با بیان اینکه نمی توانیم قول دهیم که هوای تهران روز به روز پاک تر می شود، گفت: اما برای داشتن هوای پاک، اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم بتوانیم به سمت روزهای پاک و سالم هوای تهران در سال 1394 برویم.ابتکار با بیان اینکه 5 / 2 میلیون موتورسیکلت و پنج میلیون وسیله نقلیه در سطح شهر تهران بصورت روزانه فعالیت دارند، افزود: برای داشتن هوای پاک در تهران باید استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی بیشتر شود، زیرا ما نیز به فکر اصلاح کیفیت سوخت هستیم.معاون رییس جمهوری گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم از سال 92 تاکنون، برنامه کاهش آلودگی هوا بازنگری شده و امیدواریم این برنامه ها و اقدامات سازمان در سال 94 نیز با همت بیشتری استمرار داشته باشد.ابتکار افزود: درخصوص بنزین مصرفی در کشور نیز باید بنزن آن یک درصد باشد که با بنزین یورو4 در حال رسیدن به این رقم هستیم.