حوزه های آب و چالش های آن در دستور کار یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: سازمان جهان یونسکو همراه با درک صحیح جهانی از اهمیت و چالش های موجود در حوزه های آب در جهت برنامه علوم طبیعی، موضوع آب را در دستورکار خود قرار داده است. محمدرضا سعیدآبادی،طی پیامی به مناسبت برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم و عکس جلوه‎های آب- اصفهان ، 10 […]

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: سازمان جهان یونسکو همراه با درک صحیح جهانی از اهمیت و چالش های موجود در حوزه های آب در جهت برنامه علوم طبیعی، موضوع آب را در دستورکار خود قرار داده است. محمدرضا سعیدآبادی،طی پیامی به مناسبت برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم و عکس جلوه‎های آب- اصفهان ، 10 اردیبهشت 94 افزود: سازمان جهان یونسکو همراه با درک صحیح جهانی از اهمیت و چالش های موجود در حوزه های آب در جهت برنامه علوم طبیعی، موضوع آب را در دستورکار خود قرار داده است. این برنامه با محوریت شورای جهانی آب در سطح بین المللی و کمیته های ملی آب یونسکو در کشورهای مختلف درحال اجراست.

در این پیام آمده است : موضوع آب یکی از موضوع های بین بخشی در سازمان جهانی یونسکو است ، آب با حوزه های مختلف علوم طبیعی، علوم اجتماعی، آموزش و فرهنگ ارتباط دارد .بنابراین ظرفیت سازی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در خصوص آب از دیدگاه های اجتماعی، هنری و جامعه شناختی ضرورتی انکارناپذیر است.این پیام می افزاید:آب یکی از محوری ترین مؤلفه های توسعه پایدار است. دستیابی به توسعـه پایدار بدون تمرکز بر مدیریت مصرف و منابع آب امکان پذیر نیست. راه حل های سخت افزاری برای مواجهه با چالش های امروزی آب در سطح جهان از قبیل ایجاد سد و انتقال آب اگرچه لازم است اما کافی نیست. مشکلات کنونی آب نیازمند راه حل ها و ایده های خلاقانه و نوآورانه نرم افزاری همچون آگاهی بخشی به مردم و ذی نفعان، ظرفیت سازی و فرهنگ سازی است.این پیام می افزاید :کمیسیون ملی یونسکو ایران با پیگیری موضوع آب در کمیته ملی آب شناسی کمیسیون، اقدام به تأسیس مراکز مختلف منطقه ای و بین المللی وابسته به یونسکو در زمینه آب در ایران و همین طور مبادرت به ایجاد کرسی های دانشگاهی یونسکو در حوزه آب در دانشگاه های ایران نموده است.