چندگانه واتساپی 93 خوزستان” / بقلم هادی خوش سیما

در سالی که گذشت ٬ گاهی وقت ها واتساپ پیمان ها را شکست و از دوستی ها، دشمنی آفرید و بذر کینه در دل ها کاشت و خیلی وقت ها هم دشمنی ها ٬ مبدل به رفاقت شدند و درخت های دوستی فراوانی در دنیای مجازی با مهر و محبت آبیاری شد و ریشه دواند. […]

در سالی که گذشت ٬ گاهی وقت ها واتساپ پیمان ها را شکست و از دوستی ها، دشمنی آفرید و بذر کینه در دل ها کاشت و خیلی وقت ها هم دشمنی ها ٬ مبدل به رفاقت شدند و درخت های دوستی فراوانی در دنیای مجازی با مهر و محبت آبیاری شد و ریشه دواند. برای بنده آشنایی با اساتید ارجمند و یاران مهربان همراه و غیر همراه ٬ افتخاری بود که واتساپ نصیبم کرد.

* در سال واتساپی ۹۳ خوزستان ٬ استاد ناصر چوپان را بیشتر با پیام های زیبا و شادی بخش صبحگاهیش شناختیم و در هیاهوی سرگیجه آور مطالب گروه ها ٬ پیام های آمیخته با نکته هایش چند لحظه ای میخکوب مان و گاه گاهی نیز امید را به روزمرگی هایمان تزریق کرد. همچون صاحب قلمان بزرگ خوزستانی ٬ زاده منطقه محروم حصیرآباد اهواز است و گرچه روزگار ٬ گرد سپیدی بر موهایش نشانده اما به قول شاعر همچنان « جوان خوی است و جوان یار » و پشتکاری کم نظیر دارد.

* نعیم حمیدیِ سال 93 ، یکه تاز دنیای واتس آپ بود و عنوان “مرد اولی” دنیای مجازی را باید تقدیمش کرد که زنگ ِ واتساپ تا نیمه های شب ٬ برای مطالب و اطلاع رسانی های او به صدا در می آمد. تحلیل های نعیم در اکثر مواقع دقیق و جامع است و البته مثل همه ما ٬ در برخی مواقع ساز مطالبش ناکوک است.

* شهرداری اهواز با آن انتصابات بعضا کج دار و مریزش ٬ رکورد بحث های واتساپی سال ۹۳ را شکست و تقریبا بگو مگوها و جدال هایی را موجب شد که چشمان خواب زده واتساپی ها را تا نیمه های شب باز نگه داشت. صف آرایی سیّد خلف و یاران گاه و بیگاهش در مقابل منتقدان سرسخت دیدنی بود. البته منافع و نزدیکی و دوری از آن ٬ نقش قابل ملاحظه ای در تهاجم و تدافع داشت و نقدهای بی طرفانه و مفید نیز در گیر و دار این تندی ها و کژی ها ذبح شد.

* گرد و خاک واتساپی ها در روزهای پرغبار اهواز ، خاطره انگیز بود و در خاطره ها می ماند. هجمه های واتساپی و کمپین های اعتراضی کاری کردند کارستان ، و فریاد در گلو مانده خوزستانی ها مجازا در گوش مسئولین فرو رفت و وعده هایی داده شد که البته کی تحقق یابد الله اعلم… دل نوشته ها و عکس نوشته ها به همراه مقالات علمی اساتید و صاحبان قلم و بعضا مواضع احساسی و … همه و همه دست به دست هم داد و خواب خوش مسئولین را آشفته کرد.

*در دنیای واتساپی سال 93 ، برخی ها بی رنگ بی رنگ بودند و بعضی ها هم به هزار رنگ در آمدند. چه سیاه سیاه مثل کلاغ و چه زرد و زیبا مثل قناری ٬ تفاوتی نمی کند ، مشکل آنجاست که کلاغ ها قناری شدند و قناری ها به کنجی خزیدند و باطل قلب و با برچسب حق ، قالب شد.

*فرهنگ و موضوعات فرهنگی همه جا مظلوم است و در واتساپ نیز مغفول ماند. بیشتر از آنکه چنین مباحثی مطرح شود بحث ها به سمت و سوی حاشیه و اختلافات و شکاف قومیتی کشیده شد. البته در این بین اساتید برجسته ای مثل حاج لفته منصوری و جناب همایون قنواتی و همچنین گروه هایی همچون ” کتابکده” ، “دانش بنیان” ، ” شعر مدرن” و یکی دو گروه دیگر صرفا مباحث شان تخصصی بود که جای تقدیر دارد و همچنین جای ادامه راه و تقویت آنها.

*صاحبان قلم و مدیران رسانه ، هر چند حضور واتساپی شان کمرنگ بود اما همین حضور گاه به گاه ، سمت و سوی مباحث را تغییر و به کانالی سوق می داد که عاری از حب و بغض بود. اساتیدی همچون امید حلالی ، فروغی نیا ، فلسفی ، حسین نژادیان ، سید رسول موسوی ، محمد مالی ، کیوان لطفی و دیگر صاحبان قلم ، که هر چند در برخی مواقع آبشان با هم در یک جوی نمی رود اما هر کدام برای خود وزنی دارند و تکیه گاهی مطمئنند و تجربیاتی دارند که اگر جمع شوند و زیر یک سقف قرار بگیرند تحولی در نظام رسانه ای استان رقم خواهد خورد.

*امید حلالی را شاید بتوان متفاوت ترین مدیرمسئول یک نشریه نامید که در کنار مباحث واتساپی ، جنب و جوش بالایی دارد و یک پایش در چاپخانه است و پای دیگرش در دفتر روزنامه. امید حلالی در آستانه سه هزارمین شماره روزنامه فرهنگ رکوردی جالب و به یادماندنی از خود بر جای گذاشت. پس از اتمام نشریه و سپری کردن یک روز سخت در چاپخانه ٬ بی آنکه گذر زمان را متوجه شود ٬ دو ساعت و نیم در حالتی ایستاده در رابطه با تحریریه و لزوم پویایی آن سخن گفت و خاطره ای جالب به همراه پا درد را برایمان رقم زد … ” امید” را باید از نزدیک شناخت تا شیفته اخلاق و همت کاریش شد.

*از ۱۸ نماینده خوزستان شاید سه چهار نفری از آنان واتساپی اند و اگر هم دیگر نمایندگان با شبکه های اجتماعی انسی داشته باشند بیشتر جزو ساکتین و یا ناظرین مباحث اند و به مانند ِ حضورشان در کرسی های سبز بهارستان ، لام تا کام سخنی نمی گویند. سال واتساپی 93 ، به دلایلی مختص یک نماینده بود. بیشترین انتقادهای بحق و ناحق و همچنین بیشترین تمجیدهای واتساپی 93 ، روانه سید شریف حسینی شد. بهترین برخورد واتساپی سیّد خوزستانی ٬ در گرد و غبارهای اهواز و در زمان حضور در ” شبکه خبر ” رقم خورد آنجا که طی یک پیام اعلام کرد که پیشنهادها و سوالات خود را برای طرح در سیمای ملی ارسال کنید… و این یعنی احترام به مخاطب از نوع واتساپ ! البته در این بین نمی توان از جولان و تکاپوی واتساپی “فرزند” دیگر نماینده اهواز گذشت و الحق “ابوالحسن شکرخدا ” با پیام های وقت و بی وقت ، جای خالی پدر را در عرصه سیاست مجازی پر کرد.

*شورای شهر اهواز جدا از جلسات روزانه، از ظرفیت شبانه ی واتساپ هم بهره جست و واتساپی های شورا یا خودشان وارد معرکه می شدند یا به یارانشان ” گرا “می دادند تا آتش بیار معرکه شوند. مدال ” ترک گروه ها” را می توان بر گردن واتساپی های شورا انداخت و هر وقت جدال ها بی نتیجه می ماند و یا چالشی ایجاد می شد گزینه روی میزشان ، ” ترک گروه ” بود.

خراجی های واتساپی هم کم نبودند و از آنجا که طعم اخراج از گروهی را هنوز نچشیده ام در بیان حال این ها عاجزم. یک ” ده نمکی مانندی” نیاز است تا شرح و حالشان را بنویسد و اخراجی های پنجم و یا ششمی را بر پرده بیاورد! البته ز ین پس بهتر است گزینه هایی به جای اخراج در دستور کار سرگروه ها قرار بگیرد و مخالفان منصف ، ندای شان شنیده شود.

*بازدید از شیرخوارگاه فتح المبین اهواز بهترین “قرار واتساپی های اهواز ” بود که محمد مالی مهربان با چنین قراری ، ما را ” رهگذر ” کوچه عشق و دلتنگی کرد تا در هیاهوی زمینی ، تلنگری بخوریم و طنین صداها و لبخندهای معصومانه ، در ذهن مان نقش ببندد.

*و در پایان : حق الناس تنها چیزی ست که در قیامت با شفاعت هم حل نمی شود، آنچه از مباحث واتساپی بنده بر دل دارید و اگر خطایی دانسته یا ندانسته بر قلم جاری شد و دلی را شکست و رنجشی موجب شد ، در اين روزهای پایانی سال ببخشایید. روزهای پایانی اسفند هم دلگیر است و هم زیبا ؛ این روزهای آخر سال ٬ برخی از عزیزترین کسان ما شاید در کنارمان نباشند و ما بدون آنان در حال ورود به سال جدید هستیم و برایشان مغفرت آرزو می کنیم. این ایام همه ما – چه فقیر و چه غنی – در تکاپوی یک تحوّلیم. یا محول الحول والاحوال … حال همه ما را به بهترین ها ٬ دگرگون نما.

ارادتمند شما/ هادی خوش سیما