تقی زاده : بي​سوادي و كم​سوادي در استان بحران اجتماعي است / اگر نتوانيم در وضعيت آموزش و پرورش تغييري ايجاد نماییم ،اين مقام را به فرد توانمندی واگذار كنيم

نشست خبري مدير كل اداره آموزش و پرورش خوزستان امروز(11 بهمن​ماه) در محل سالن غدير اين اداره برگزار شد. محمد تقي​زاده، مديركل اداره آموزش و پروش خوزستان در اين نشست با اشاره به سالروز وقوع انقلاب اسلامي و لزوم حفظ و تداوم اين اقتدار اسلامي گفت: انقلاب اسلامي تنها يك اتفاق سياسي نبود بلكه آغاز […]

نشست خبري مدير كل اداره آموزش و پرورش خوزستان امروز(11 بهمن​ماه) در محل سالن غدير اين اداره برگزار شد. محمد تقي​زاده، مديركل اداره آموزش و پروش خوزستان در اين نشست با اشاره به سالروز وقوع انقلاب اسلامي و لزوم حفظ و تداوم اين اقتدار اسلامي گفت: انقلاب اسلامي تنها يك اتفاق سياسي نبود بلكه آغاز يك دوره استثنايي در تاريخ معاصر است و راز موفقيت اين دوره تاريخي يك بخش آن به عملكرد آموزش و پرورش باز مي​گردد كه دانش​آموزان با شناخت و معرفت، دستاوردهاي انقلاب را از نسلي به نسل ديگر منتقل مي​كنند.

104807

وي در ادامه تصريح​كرد:​ در آموزش و پرورش در اين مدت يك ساله تلاش كرديم فعاليت​هاي خود را در چند محور مشخص قراردهيم. اولين محور لزوم ايجاد آرامش ، ثبات و نظم است كه لازمه هر موفقيت است. ما اين آرامش را در سازمان به وجود آورديم و حصول اين آرامش در مجموعه آموزش و پرورش تاكنون نتيجه رضايت​بخشي داشته است.تقي​زاده با اشاره به لزوم توجه ويژه به داشتن برنامه​​هاي مناسب براي انجام فعاليت​ها​ در​​ آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از 3 مشكل عمده رنج مي​برد، مشكلات مالي، منابع​انساني و بزرگترين مشكل هم عدم برنامه​ريزي علمي است.

وي ادامه داد: بخش عمده​اي از مشكلات مالي و كمبود منابع انساني را مي​توان با برنامه​ريزي​هاي علمي مهار كرد كه در همين راستا برنامه توسعه آموزش و پرورش​ خوزستان در شوراي اداري آموزش و پرورش استانداري مطرح و بررسي شد و اين برنامه با 26 شاخص به​همراه در نظر گرفتن چالش​هاي آموزشي در استان تدوين شد.مدير كل آموزش و پرورش خوزستان موضوع مهار بي​سوادي در خوزستان را از ديگر برنامه​هاي حائز اهميت آموزش و پرورش دانست و اظهار كرد: در خوزستان 650 هزار بي​سواد داريم و از اين تعداد 250 هزار نفر از والدين دانش آموزان بي​سواد هستند. اين آمار براي مانگران كننده بود بر همين اساس طرح سواد​آموزي اوليا بي​سواد در خوزستان تصويب شد و در حال اجرا است.

تقي​زاده با بيان اين​كه ​در خوزستان 50 درصد افراد با​سواد، داراي مدرك تحصيلي راهنمايي هستند، گفت: حضور اين تعداد افراد بي​سواد مطلق و كم​سواد در استان يك بحران اجتماعي است. ​براساس اعلام وزارت آموزش وپرورش خوزستان بالاترين پوشش تحصيلي در سواد آموزي كشور داشته است كه اين نشان دهنده برنامه​هاي اجرا شده در خوزستان براي مقابله همه جانبه با بي​سوادي است.مدير كل آموزش و پرورش با اشاره به اين كه امروزه حضور نوآموزان در دوره پيش​دبستاني يكي از موضوعات مورد توجه آموزش و پرورش است،​تصريح كرد: دوره پيش​دبستاني هميشه مورد توجه مجامع علمي بين​المللي است. در سال گذشته تنها 30 درصد دانش​آموزان پايه اول دوره پيش​دبستاني را گذرانده​اند كه اين آمار بسيار پايين بود. با تلاش معاونت ابتدايي توانستيم مناطق تحت پوشش پيش دبستاني را به ميزان 100 درصد افزايش دهيم و اكنون 65 هزار نوآموز در پيش​دبستاني​هاي استان داريم.

تقي​زاده با بيان اين​كه بايد زير ساختارها را در خوزستان ترميم كرد، يادآور شد: اگر به پيش​دبستاني توجه و رسيدگي شود قطعا در كنكور و پايه سوم متوسطه كه پايه ارزيابي در سطح كشور است مشكلي نخواهيم داشت.وي با اشاره به اين​كه در سال گذشته رتبه كنكور استان 28 بود كه توانستيم 2 پله رتبه كنكور را ارتقا دهيم، عنوان كرد: در حوزه ابتدايي سال گذشته رتبه كشور 30 بود كه اكنون رتبه آموزش ابتدايي استان در كشور با 7پله صعود به رتبه 23 رسيده است.مدير كل آموزش و پرورش استان خوزستان تصريح كرد: ​نبايد خوزستان را با شاخص​هاي آماري با ديگر استان​هاي كشور مقايسه كرد. خوزستان را بايد با شاخص​هاي فرهنگي و اجتماعي مقايسه كنيم. خوزستان در طول تاريخ كانون بحران و آسيب​هاي اجتماعي بود و تمام شاخص هاي نرم​افزاري و فيزيكي در استان شكسته شده است.

تقي زاده با اشاره فرسودگي مدارس در خوزستان، عنوان كرد: چرا بايد بعد از ساخت يك مدرسه و افتتاح آن بايد به فكر تعمير آن باشيم. در​حالي​كه بناهايي وجود دارد كه هزاران سال عمر دارند و هم​چنان مورد بهره​برداري قرار مي​گيرند.مدير كل آموزش پرورش استان خوزستان ادامه داد: بايد يك نگاه ويژه به استان خوزستان شود. در سفر وزير آموزش وپرورش به خوزستان مشكلات آموزش خوزستان را دسته​بندي كردم و به وزير تحويل دادم وايشان قول دادند كه بيشترين توجه را به خوزستان داشته باشند.وي با اشاره به اين​كه بايد مسائل آموزش وپرورش دغدغه همه مردم باشد، اظهار​كرد: ​از ديگر محورهاي برنامه​هاي آموزش وپرورش درگيركردن ذهن مردم و مسئولان با مسائل آموزش و پرورش است. ما مشكلات را در جلسات شوراي آموزش و پرورش با استانداري، فرمانداران، بخشداران و تمام مسئولان مطرح مي​كنيم.

تقي​زاده با اشاره به لزوم كمك همه دستگاه​هاي استان به آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش وپرورش خوزستان مبلغ 230 ميليارد تومان از شهرداري مطالبات عقب​مانده دارد و شهرداري با اين كه 5 درصد سهم آموزش و پرورش را از مردم دريافت مي​كند اما به ما پرداخت نمي كند؟! هم​چنين آموزش وپرورش در حدود 9 ميليارد تومان از سازمان آب و برق طلبكار است و با اين حال سازمان آب و برق اداره​ها را به دليل بدهي مدارس قطع مي​كند. اين چه منطقي است؟! سازمان آب و برق به جاي قطع​كردن برق ادارات آموزش و پرورش مبلغ بدهي خود را از مبلغ مطالبات ما كم كند و باقي​مانده را به ما پرداخت كند.مدير كل آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: سرانه ساليانه دانش​آموزي 3 ميليارد و 700 ميليون تومان است كه اين مبلغ براي گذران مدارس اندك است، البته بخشي از آن را به مدارس پرداخت كرديم. اگر ديگر سازمان​ها مطالبات ما را پرداخت كنند بخش زيادي از مشكلات​ مدارس حل مي​شود.تقي​زاده تاكيد​كرد: ما اگر نتوانيم در وضعيت آموزش و پرورش استان خوزستان تغييري ايجاد كنيم بايد اين مقام را به فرد توان​مند ديگري واگذار كنيم.