تقی زاده : بيسوادي و كمسوادي در استان بحران اجتماعي است / اگر نتوانيم در وضعيت آموزش و پرورش تغييري ايجاد نماییم ،اين مقام را به فرد توانمندی واگذار كنيم
نشست خبري مدير كل اداره آموزش و پرورش خوزستان امروز(11 بهمنماه) در محل سالن غدير اين اداره برگزار شد. محمد تقيزاده، مديركل اداره آموزش و پروش خوزستان در اين نشست با اشاره به سالروز وقوع انقلاب اسلامي و لزوم حفظ و تداوم اين اقتدار اسلامي گفت: انقلاب اسلامي تنها يك اتفاق سياسي نبود بلكه آغاز […]
نشست خبري مدير كل اداره آموزش و پرورش خوزستان امروز(11 بهمنماه) در محل سالن غدير اين اداره برگزار شد. محمد تقيزاده، مديركل اداره آموزش و پروش خوزستان در اين نشست با اشاره به سالروز وقوع انقلاب اسلامي و لزوم حفظ و تداوم اين اقتدار اسلامي گفت: انقلاب اسلامي تنها يك اتفاق سياسي نبود بلكه آغاز يك دوره استثنايي در تاريخ معاصر است و راز موفقيت اين دوره تاريخي يك بخش آن به عملكرد آموزش و پرورش باز ميگردد كه دانشآموزان با شناخت و معرفت، دستاوردهاي انقلاب را از نسلي به نسل ديگر منتقل ميكنند.
وي در ادامه تصريحكرد: در آموزش و پرورش در اين مدت يك ساله تلاش كرديم فعاليتهاي خود را در چند محور مشخص قراردهيم. اولين محور لزوم ايجاد آرامش ، ثبات و نظم است كه لازمه هر موفقيت است. ما اين آرامش را در سازمان به وجود آورديم و حصول اين آرامش در مجموعه آموزش و پرورش تاكنون نتيجه رضايتبخشي داشته است.تقيزاده با اشاره به لزوم توجه ويژه به داشتن برنامههاي مناسب براي انجام فعاليتها در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از 3 مشكل عمده رنج ميبرد، مشكلات مالي، منابعانساني و بزرگترين مشكل هم عدم برنامهريزي علمي است.
وي ادامه داد: بخش عمدهاي از مشكلات مالي و كمبود منابع انساني را ميتوان با برنامهريزيهاي علمي مهار كرد كه در همين راستا برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان در شوراي اداري آموزش و پرورش استانداري مطرح و بررسي شد و اين برنامه با 26 شاخص بههمراه در نظر گرفتن چالشهاي آموزشي در استان تدوين شد.مدير كل آموزش و پرورش خوزستان موضوع مهار بيسوادي در خوزستان را از ديگر برنامههاي حائز اهميت آموزش و پرورش دانست و اظهار كرد: در خوزستان 650 هزار بيسواد داريم و از اين تعداد 250 هزار نفر از والدين دانش آموزان بيسواد هستند. اين آمار براي مانگران كننده بود بر همين اساس طرح سوادآموزي اوليا بيسواد در خوزستان تصويب شد و در حال اجرا است.
تقيزاده با بيان اينكه در خوزستان 50 درصد افراد باسواد، داراي مدرك تحصيلي راهنمايي هستند، گفت: حضور اين تعداد افراد بيسواد مطلق و كمسواد در استان يك بحران اجتماعي است. براساس اعلام وزارت آموزش وپرورش خوزستان بالاترين پوشش تحصيلي در سواد آموزي كشور داشته است كه اين نشان دهنده برنامههاي اجرا شده در خوزستان براي مقابله همه جانبه با بيسوادي است.مدير كل آموزش و پرورش با اشاره به اين كه امروزه حضور نوآموزان در دوره پيشدبستاني يكي از موضوعات مورد توجه آموزش و پرورش است،تصريح كرد: دوره پيشدبستاني هميشه مورد توجه مجامع علمي بينالمللي است. در سال گذشته تنها 30 درصد دانشآموزان پايه اول دوره پيشدبستاني را گذراندهاند كه اين آمار بسيار پايين بود. با تلاش معاونت ابتدايي توانستيم مناطق تحت پوشش پيش دبستاني را به ميزان 100 درصد افزايش دهيم و اكنون 65 هزار نوآموز در پيشدبستانيهاي استان داريم.
تقيزاده با بيان اينكه بايد زير ساختارها را در خوزستان ترميم كرد، يادآور شد: اگر به پيشدبستاني توجه و رسيدگي شود قطعا در كنكور و پايه سوم متوسطه كه پايه ارزيابي در سطح كشور است مشكلي نخواهيم داشت.وي با اشاره به اينكه در سال گذشته رتبه كنكور استان 28 بود كه توانستيم 2 پله رتبه كنكور را ارتقا دهيم، عنوان كرد: در حوزه ابتدايي سال گذشته رتبه كشور 30 بود كه اكنون رتبه آموزش ابتدايي استان در كشور با 7پله صعود به رتبه 23 رسيده است.مدير كل آموزش و پرورش استان خوزستان تصريح كرد: نبايد خوزستان را با شاخصهاي آماري با ديگر استانهاي كشور مقايسه كرد. خوزستان را بايد با شاخصهاي فرهنگي و اجتماعي مقايسه كنيم. خوزستان در طول تاريخ كانون بحران و آسيبهاي اجتماعي بود و تمام شاخص هاي نرمافزاري و فيزيكي در استان شكسته شده است.
تقي زاده با اشاره فرسودگي مدارس در خوزستان، عنوان كرد: چرا بايد بعد از ساخت يك مدرسه و افتتاح آن بايد به فكر تعمير آن باشيم. درحاليكه بناهايي وجود دارد كه هزاران سال عمر دارند و همچنان مورد بهرهبرداري قرار ميگيرند.مدير كل آموزش پرورش استان خوزستان ادامه داد: بايد يك نگاه ويژه به استان خوزستان شود. در سفر وزير آموزش وپرورش به خوزستان مشكلات آموزش خوزستان را دستهبندي كردم و به وزير تحويل دادم وايشان قول دادند كه بيشترين توجه را به خوزستان داشته باشند.وي با اشاره به اينكه بايد مسائل آموزش وپرورش دغدغه همه مردم باشد، اظهاركرد: از ديگر محورهاي برنامههاي آموزش وپرورش درگيركردن ذهن مردم و مسئولان با مسائل آموزش و پرورش است. ما مشكلات را در جلسات شوراي آموزش و پرورش با استانداري، فرمانداران، بخشداران و تمام مسئولان مطرح ميكنيم.
تقيزاده با اشاره به لزوم كمك همه دستگاههاي استان به آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش وپرورش خوزستان مبلغ 230 ميليارد تومان از شهرداري مطالبات عقبمانده دارد و شهرداري با اين كه 5 درصد سهم آموزش و پرورش را از مردم دريافت ميكند اما به ما پرداخت نمي كند؟! همچنين آموزش وپرورش در حدود 9 ميليارد تومان از سازمان آب و برق طلبكار است و با اين حال سازمان آب و برق ادارهها را به دليل بدهي مدارس قطع ميكند. اين چه منطقي است؟! سازمان آب و برق به جاي قطعكردن برق ادارات آموزش و پرورش مبلغ بدهي خود را از مبلغ مطالبات ما كم كند و باقيمانده را به ما پرداخت كند.مدير كل آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: سرانه ساليانه دانشآموزي 3 ميليارد و 700 ميليون تومان است كه اين مبلغ براي گذران مدارس اندك است، البته بخشي از آن را به مدارس پرداخت كرديم. اگر ديگر سازمانها مطالبات ما را پرداخت كنند بخش زيادي از مشكلات مدارس حل ميشود.تقيزاده تاكيدكرد: ما اگر نتوانيم در وضعيت آموزش و پرورش استان خوزستان تغييري ايجاد كنيم بايد اين مقام را به فرد توانمند ديگري واگذار كنيم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰