بیم و امید در اروپا؛ ظهور همزمان واکسن و گونه جدید ویروس کرونا

همزمان با شناسایی نخستین موارد ابتلا به گونه جهش یافته با قدرت سرایت پذیری بیشتر ویروس کرونا در قاره سبز، کشورهای اروپایی در تلاشند تا با دریافت نخستین محموله های واکسن و راه اندازی طرح‌های واکسیناسیون به نبرد با این بیماری دردسر ساز روند. با گذشت حدود یکسال سخت از شیوع ویروس کرونا در اروپا […]

همزمان با شناسایی نخستین موارد ابتلا به گونه جهش یافته با قدرت سرایت پذیری بیشتر ویروس کرونا در قاره سبز، کشورهای اروپایی در تلاشند تا با دریافت نخستین محموله های واکسن و راه اندازی طرح‌های واکسیناسیون به نبرد با این بیماری دردسر ساز روند. با گذشت حدود یکسال سخت از شیوع ویروس کرونا در اروپا و امیدها برای دستیابی به کشف تاریخ ساز واکسن نهایی کووید-۱۹ و خودنمایی بشر در سرکوب این بیماری هزار چهره، مدت زیادی از شادمانی کشورها همزمان با تقلا برای تامین نیاز شهروندان نگذشته بود که کمتر از یک هفته قبل، خبر شناسایی گونه جدید و البته جهش یافته از ویروس کرونا در انگلیس به نگرانی تازه همسایگان بریتانیا و حتی سایر کشورها کیلومترها دورتر از خاک انگلیس تبدیل شد.

تجربه تلخ روزهای ابتدایی پیچیدن آوازه ویروس کرونا در جهان سبب شد تا بستن مرزها و قرنطینه انگلیس به نخستین اقدام مقابله ای دولت ها تبدیل شود. اکنون در هاله ای از اضطراب و واهمه جهانی در عدم شناخت این نوع تازه ویروس، کشورهای اروپایی در فراری رو به جلو با چشم بستن بر واقعیت تلخ تکرار شیوع جهانی گونه جهش یافته با قدرت سرایت پذیری بیشتر در تلاشند تا با دریافت نخستین محموله های واکسن و راه اندازی طرح های واکسیناسیون به نبرد با این بیماری دردسر ساز روند.

از سوی دیگر یورونیوز گزارش داد، اتریش، اسکاتلند و ایرلند شمالی امروز شنبه بار دیگر مقررات قرنطینه سراسری را به اجرا گذاشتند. مقررات قرنطینه در حالی به اجرا در می آید که تنها یک روز از جشن کریسمس می گذرد. مقامات کشورهای اروپایی طی روزهای گذشته بارها از احتمال شیوع گسترده ویروس کرونا در جریان گردهمایی های جشن کریسمس ابراز نگرانی کرده بودند.مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس چهارشنبه گذشته (۲۶ آذر) برای اولین بار، کشف این گونه جدید را تائید و اعلام کرد که بیش از هزار مورد ابتلا به آن شناسایی شده است.وزیر بهداشت انگلیس با بیان اینکه مهار گونه جدید کرونا بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است نسبت به رعایت اصول بهداشتی توسط احاد مردم تاکید کرد. او افزود: این یک ویروس مرگبار است و باید آن را تحت کنترل درآورد. این کار به ویژه پس از شناسایی گونه جدید دشوار تر شده است.

اینکه آیا واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر این گونه جدید موثر هستند یا خیر موضوعی است که همچون سایر ابهامات یکسال اخیر بشر در برابر ویروس کرونا هنوز برای پاسخ به آن زود است. دانشمندان می‌گویند هنوز هیچ مدرکی دال بر این‌که واکسن‌های کنونی ساخته شده یا در حال ساخت برای مقابله با کرونا نتوانند بر این گونه موثر باشند، یافت نشده است. این در حالی است که همزمان با شناسایی گونه جهش یافته ویروس کرونا، عملیات تزریق واکسن کرونا از سه‌شنبه (۱۸ آذر) در سراسر انگلیس آغاز شده است. دولت این کشور امیدوار است که تا تابستان سال آینده جمعیت ۶۶ میلیون نفری این کشور واکسینه شوند.

آدام فین، متخصص واکسن و استاد پزشکی کودکان دانشگاه پریستول می‌گوید در صورت تاثیر این گونه جدید بر اثرگذاری واکسن، به نظر می‌رسد این تاثیر جزئی باشد.همچنین پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا نیز اعلام کرد واکسن‌های کووید-۱۹ در ایجاد ایمنی برای گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا کافی است.به گزارش نشریه ال پائیس، نخستین محموله از واکسن فایزر ساعاتی پیش در فرودگاه شهر گوادالاخارا در ایالت کاستیا اسپانیا بارگیری شد. همزمان با رسیدن نخستین دوزهای واکسن به اسپانیا، «آنتونیو زاپاترو» معاون وزارت بهداشت و برنامه کووید-۱۹ شهر مادرید، ساعاتی پیش از شناسایی چهار مورد بیمار جدید مبتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا در پایتخت خبر داد. به گفته زاپاترو نتایج آزمایش سه مورد بیمار مشکوک نیز روز سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری مشخص خواهد شد.

در اسپانیا تاکنون هجده گروه دارای اولویت با ترتیب مشخص برای واکسیناسیون مشخص شده‌اند. ساکنان و پرسنل خانه‌های سالمندان و کادر درمانی که ۲.۵ میلیون نفر برآورد می‌شوند در اولین مرحله واکسینه می شوند. دومین مرحله که در ماه مارس آغاز می‌شود، افراد بالای ۶۵ سال، معلولان و افراد آسیپ پذیر را در نظر گرفته است.به نوشته خبرگزاری افه، نخستین محموله از ۹ هزار و ۷۵۰ دوز واکسن فایزر به منظور آغاز واکسیناسیون از روز یکشنبه به آتن در یونان نیز رسید.همزمان با شناسایی نخستین مورد ابتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا در فرانسه که مربوط به یک مرد فرانسوی مقیم انگلیس در شهر تور/Tours (شهری در مرکز فرانسه) بوده، نخستین محموله از واکسن کووید-۱۹ نیز به این کشور اروپایی رسید.

به گزارش رسانه های اروپایی، طرح واکسیناسیون در برابر بیماری همه گیر کووید _۱۹ از فردا (یکشنبه) در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد.آمریکا، بریتانیا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین پیش از این کارزار واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا را آغاز کرده بودند. روسیه نیز از روز پنجم دسامبر (۱۵ آذر) واکسیناسیون با واکسن «اسپوتنیک پنج» را که مرحله سوم آزمایش بالینی آن ادامه دارد آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا از مدت ها قبل با پیش خرید دوزهای واکسن‌های بالقوه که می توانست به تأیید اداره دارویی اروپا برسد برای توزیع آنها در حال برنامه ریزی بود تا به گفته خودشان این کارزار تاریخی و بی سابقه را به سرانجام برسانند. بنابراین با تأیید نظر اداره دارویی اروپا از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا، دولت‌های عضو این اتحادیه می‌توانند برنامه واکسیناسیون خود را پس از گذشت یک سال از مشاهده اولین اثرات کرونا آغاز کنند.

شمار مبتلایان کرونا در جهان در حالی از ایستگاه ۸۰ میلیون و ۲۸۷ هزار نفر گذشته است که بیش از ۲۲ میلیون و ۴۷۷ هزار مورد از مجموع کل این آمار به قاره اروپا اختصاص دارد. روسیه، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با ثبت بیش از سه میلیون و ۲۱ هزار، دو میلیون و ۵۴۷ هزار، دو میلیون و ۲۲۱ هزار، دو میلیون و ۲۸ هزار و یک میلیون و ۸۶۹ هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.