راستی آزمایی جنجالها ، مطالبه گری فراموش شده!

عباس مدحجی :جنگ نفسگیر شهرداری و شورای شهر خرمشهر باتمام ضایعات و آسیبها و تلفاتش یک بازنده ی اصلی داشت: مردم.شورای شهر که در پی یافتن کسی بجای داوود داراب بود ‌، تصمیم گرفت به عزیز ساعدی که به مرد همه فن حریف خرمشهر تبدیل شده اعتماد کند. وی پیش از این، در پست شهردار، […]

عباس مدحجی :جنگ نفسگیر شهرداری و شورای شهر خرمشهر باتمام ضایعات و آسیبها و تلفاتش یک بازنده ی اصلی داشت: مردم.شورای شهر که در پی یافتن کسی بجای داوود داراب بود ‌، تصمیم گرفت به عزیز ساعدی که به مرد همه فن حریف خرمشهر تبدیل شده اعتماد کند. وی پیش از این، در پست شهردار، اتاق معاونت سیاسی_اجتماعی فرماندار و حتی در کسوت فرماندار هم دیده شده بود و امروز نامش روی میز شهردار خرمشهر با عنوان سرپرست دیده میشود.

منتقدان زیادی حضور ساعدی را بیش از سمت اجرایی ، سیاسی میدانند و نگرانند مبادا عزیز در بحبوحه ی انتخابات سکان کشتی شهرداری را به سمت خاصی کج کند. نگرانیی که ساعدی آن را بی مورد میداند و حداقل در گفتار عنوان کرده که شهرداری بی طرف است. اگرچه با نامه امروز اسماعیل زمانی ، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند ظاهر روند پُستهای کوتاه مدت عزیز دنباله دار شده و پس از سمت یک هفته ای در فرمانداری دشت آزادگان ، احتمالا باید با سمت چهار روزه در شهرداری خرمشهر هم کنار بیاید.اما شهرداری و شورای شهر برای منصب امروز عزیز هم کم تقلا نکرده اند. جلسات مکرری که یا به بحث و درگیری های شدید منجر میشد یا با غیبت و ترک جلسه همراه بود همه و همه برای بقا یا فنای داوود دارابی (شهردار قبلی) در جریان بود. از آنجایی که دارابی در این شرایط مهمترین مخالف عبدالله سامری ، نماینده خرمشهر محسوب میشود طبیعی است که اغلب مخالفان سامری پشت جبهه ی دارابی قرار گیرند. در عوض دارابی هم ثابت کرده بود حالا حالاها قصد خالی کردن میدان را ندارد. اگرچه از عزیز تا داوود بسیار فرقها بود و سَیاسیت عزیز به ایستادگی داوود تنه میزد اما سرنوشت چیز دیگری برای این دو مقدر کرده بود.

عزیز که به علت کناره گیری جنجالی از فرمانداری دشت آزادگان مورد عتاب دوستان وزرات کشوری ش قرار گرفته بود با ورود مجدد به شطرنج سیاست ، صدرنشین شهرداری شد و داوود که عزلش محال مینمود و برای بعد از انتخابات هم برنامه داشت ، ناگهان عزل شد. اما این جنجالها را نخواباند و سازمان منطقه آزاد اروند ضمن یادآوری جایگاه بالاتر قانونی خود ، عزل دارابی را فاقد وجاهت قانونی خواند و این نقل و انتقالات را قابل پیگرد قانونی اعلام کرد. و احتمالا این سازمان با پوزخندی به سامری میخواسته تلویحا به همه بفهماند که اینجا رئیس کیست..شورای شهر دچار انشقاق شد. همان شورای شهری که به دارابی رای اعتماد داد، کمر به عزلش بست و با حساب سه به سه ، یک رای طلایی برای علی بندری (عضوشورا) به ارمغان آورد. اینجا بود، که علی بندری باید بین موافقان دارابی (با سه رای حاتم بندری ، محمدجواد بچاری و فاخر ربیعی فر) و مخالفان او ( امیر سامری ، میلاد پورحمزاوی و موسی مطوری جزیره) یک جبهه را برمیگزید. تمایل علی به هر طرف ضمن سنگین کردن وزنه ی آن سمت ، سرنوشت شهرداری را معین کرد و درعوض نقشش را در اتفاقات آینده (خوب یا بد) پررنگ تر میکرد.

دارابی دقیقا تا آخرین روز عزل هم دست از مخالفت برنداشت وشاید اگر جنجالی ترین شهردار خرمشهر نباشد به جرات میتوان گفت جزو جنجالی ترین ها بود و هست. شهرداری که علیه اعضای شورا شکایت قضایی کرد ، اعضای شورا علیه ش شکایت کردند ، علیه برخی چهره های شهر تلویحا و رسما اتهاماتی مطرح و رسانه ای کرد ، متهم به دروغ پردازی شد ، حواشی حمایت یک ارگان نظامی را یدک کشید ، مهره های درون سازمانی مشکوک به زعم خودش را خلع ید کرد، یکی از دلایل شکایت فرماندار علیه رئیس شورای شهر شد ، بسیار ناگهانی عزل شد و درست در زمانی که سرپرست جایگزینش داشت کار میکرد ، عزلش غیرقانونی اعلام و دعوت بحضور شد.

آنچه پس از رفتن دارابی بیش از همه پررنگ است سرنوشت نامعلوم تخلفاتی است که قرار بود رو کند. دارابی همه جا تا میتوانست از تخلفات و اسناد و مدارکی سخن گفت که بیت المال را به یغما برده و خرمشهر را به خاک سیاه کشانده است. همان تخلفاتی که در پاسخ به اتهامات نماینده، لیست کرد و اعلامشان را به آینده ای نزدیک موکول کرد. اکنون اما این ادعاها در هاله ای از ابهام فرو رفته است و مردم بعنوان مخاطبین و ناظرین اصلی این جنگ رسانه ای باید قضاوت کنند تا چه حد موشک های پرتاب شده ی هردو طرف صحت داشته است و حال که احتمال بازگشتش بیشتر شده چقدر احتمال دارد اسنادش را منتشر کند.بعد از این ماجرا سکوت عجیبی حکمفرما شد. نه چهار عضو شورا که عزل دارابی را میخواستند چیزی گفتند، نه نماینده ی شهر که در آخرین گفتگویش با رسانه ها از معضلات شهرداری و اسناد و مدارک موجود گفت و نه صدایی از جبهه مغلوب شورا بگوش میرسد. دارابی هم که در عزلش حضور نداشت تا دیشب در مناظره تلفنی با موسی مطوری جزیره رئیس شورای شهر اظهارات خاصی نداشت . مطوری جزیره هم در واکنش به نامه ی زمانی از بی اطلاعی مسولین منطقه ازاد از قانون شورا گفت و به وظیفه منطقه ازاد فقط در بررسی لوایح و کمیته تطبیق و فقدان حق دخالت آن در عزل ونصب شهردار اشاره کرد.

در این میان شاید مسولینی که هرکدام به نحوی در شیپور این جنگ میدمیدند فراموش کرده اند رسانه ها و مردم اظهارات و ادعاهای مطرح شده را در یاد خواهند داشت و اگر این اعاها اثبات یا رد نشوند چه اندیشه ای در ذهن مردم متبادر خواهد شد! مردم بیش از آنچه آقایان تصور میکنند حافظه ی تاریخی دارند و براحتی ادعاهای شانتاژگونه دلالان اجتماعی ابن الوقت را از تحلیل دلسوزانه تشخیص میدهند و در زمان لازم تشخیصشان را عملی میکنند.باری، اکنون که خرمشهر درگیر میزبانی زیباترین مهمانی دنیاست و خدمت به زوار را گواراتر از هرچیز میداند و بعد از آن هم باید برای انتخاب نماینده اش شاهد فستیوال وعده ها باشد. اما این اتفاقات در تاریخ میماند تا یادمان باشد بسیاری از تخلفات و اتهامات از سوی هر دوطرف این میدان در حد همان ادعا میمانَد اگر ما برای راستی آزمایی هر ادعایی مطالبه گر نباشیم.و در پایان ، هنوز هم منتظر اعلام چگونگی فرآیند عزل شهردار و انتخاب سرپرست ‌، چگونگی و چرایی اعلام غیرقانونی بودن آن عزل ، چگونگی پیگرد قانونی نقل و انتقالات ، مدارک و اسناد تخلفات اظهار شده توسط دارابی و سامری و در نهایت بانی یا بانیان این روند هستیم. فراموش نکنیم که سکوت دربرابر تخلفات احتمالی شرعا و قانونا مارا مکلت میکند.