محرم کودکان سیلاب زده حمیدیه!

مهناز بنی تمیم : پارچه سیاه و سبز که در شهر فراوان شود، شور و هیجان نیز سرعت می گیرد. کودک، پیر و جوان همه به تکاپو می افتند باز هم خبری در راه است. دست در دست هم و در کنار هم صفها بسته می شود. هر کس وظیفه ای را به گردن می […]

مهناز بنی تمیم : پارچه سیاه و سبز که در شهر فراوان شود، شور و هیجان نیز سرعت می گیرد. کودک، پیر و جوان همه به تکاپو می افتند باز هم خبری در راه است. دست در دست هم و در کنار هم صفها بسته می شود. هر کس وظیفه ای را به گردن می گیرد. آب تصفیه، چای، استکان، قند، سیم، تیرچوبی…باز حماسه ای در راه است، حماسه ای که کودکان وجوانان خالق اصلی آن هستند همانند سیلاب ۹۸ و ۹۷….محرم در سرزمین سیلاب:

هنوز آثار سیلاب از در و دیوار شهر و روستاهای حمیدیه پاک نشده است. هنوز ترک دیوار خانه زهرا ترمیم نشده است و هنوز هستند کودکانی که برای لمس دوباره خانه هایشان لحظه شماری می کنند. اینجا حمیدیه است. سرزمینی که بعد از حماسه سیلاب اخیرش حالا دوباره تصویر موکبهای کوچک و ساده کودکان و نوجوانانش حرف اول را می زند.ریس شورای روستای گمبوعه بزرگ از وجود ۲ موکب ثبت شده و بیش از ۱۰ موکب خودجوش در این روستا خبر می دهد. موکبهایی که متولی آنها کودکان و نوجوانان روستا هستند و با هزینه همین کودکان نیز اداره می شود. عزیز عبودی می گوید: دهیاری و شورا در برق کشی و تامین کمکهای مردمی به این موکبهای خودجوش کمک می کند و با سرکشی و شرکت در مراسم این کودکان و نوجوانان انگیزه خدمت به زائران و زنده نگه داشتن حماسه حسینی را در آنها پایدار می کند.

غروب که می شود:محمد ۱۰ سال سن دارد. پول توجیبی محمد در دهه محرم صرف کمک به موکب روستایش می شود. همینکه پرتو زرد و نارانجی خورشید بر چهره روستا سایه افکند، کودکان به سوی موکب رهسپار می شوند. آتش به راه میوفتد و بساط چای و قهوه چیده می شود، صدای اذان که بلند شود کودکان به نوبت برای نماز به سوی مسجد می روند. نماز که تمام شود عزادران به سمت موکب کودکان راهی می شوند. ” ماجورین ” کلمه ایست که کودکان در طول شب بارها از عزاداران می شنوند.بوی زغال در فضا می پیچید. وقتی ردیف استکانهای کمر باریک در سینی جای می گیرد یعنی چای تازه دم زغالی آماده است. کودکان هر کدام به کاری مشغول می شوند. یکی چایی میریزد، یکی آب و شربت تعارف می کند.عباس صدای بلندگو را بلند می کند قطرات اشک را از گوشه چشمش پاک می کند.

مسیر خسرج، تکرار حماسه حسینی:جاده خسرج، هنوز بالا و پایین دارد. هنوز لاستیک خودرو به سختی تن جاده را درمی نوردد.مسئول ستاد عتبات عالیات در شهرستان حمیدیه از برپا شدن ۱۲ هیات در مسیر خسرج در محرم امسال خبر می دهد.محمد مظلوم زاده می گوید: کلمه موکب برای محلهایی به کار می رود که ظرف ۱۵ روز اربعین پذیرای زائران کشوری است. این موکب دارای پروانه، بیمه و کمیته بازرسی هستند و مبالغی نیز به حساب موکب واریز می شود که مدیر موکب و مدیر مالی آن حق برداشت دارند.بنا بر گفته این مقام مسئول ایستگاههای صلواتی که به صورت خود جوش در سطح شهر و روستا برپا شده اند با نام هیات معرفی می شوند که با توجه به کمکهای مردمی برپا می شوند و متولی اغلب آنها جوانان و بخصوص نوجوانان و کودکان هستند.

کرار فلاکس چای را از دستان مادرش می گیرد و یک میز کوچک چوبی را آماده میکند او میخواهد امسال یک موکب کوچک برپا کند و با چایی تازه دم خستگی را از تن عزاداران بیرون کند.اسرا فقط سه سال دارد. او امسال به شعار نه به پلاستیک، نه به ظروف یکبارمصرف پاسخ گفته و با لیوانهای شیشه ای برای عزاداران روستایش شربت خنک تعارف می کند.همانند هیاتهای کوچک اسرا و کرار بسیارند. هیاتهایی که یک نفر از صدها زائر پذیرایی می کند و صاحب آن دستهای کوچکی هستند که عشق حسینی در آن موج می زند.با راه اندازی انجمن های حافظ محیط زیست در شهر و روستاهای حمیدیه، امسال شعار محرم پاک بر زبان کودک و پیر این شهرستان جاری است…