اجماع جهانی در حمایت از ایران پشتوانه‌ای است که با صدها دلار به‌دست نمی‌آید

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات ریییس جمهور آمریکا گفت که ایران نباید به اظهارات یک زنگی مست توجهی کند و همین که اجماع جهانی علیه ترامپ و درحمایت از ایران ایجاد شده پشتوانه ای برای ما ایجاد شده است که با صرف صدها میلیون دلار به دست نمی‌آید. علی خرم در […]

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات ریییس جمهور آمریکا گفت که ایران نباید به اظهارات یک زنگی مست توجهی کند و همین که اجماع جهانی علیه ترامپ و درحمایت از ایران ایجاد شده پشتوانه ای برای ما ایجاد شده است که با صرف صدها میلیون دلار به دست نمی‌آید.

علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات روز گذشته ترامپ علیه ایران این سخنان را به دور از اصول روابط بین‌المللی دانست و خاطرنشان کرد: صحبت‌های ترامپ مشابه سخنرانی او در سازمان ملل اما به شکل بدتر و لحنی بی‌ادبانه‌تر بود. در اصول روابط بین‌المللی حتی اگر کشورها با هم اختلافی داشته باشند، از هتاکی و بی‌احترامی به هم خودداری می کنند. احترام یکدیگر را زیر پا نمی‌گذارند بلکه تنها اعلام می‌کنند که اقدام یا تصمیم طرف مقابل را قبول ندارند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ترامپ به ملت، میراث تاریخی و نظام و دولت ایران توهین کرد و می توان گفت که مبنای بحث او به هیچ عنوان معتدل، کارشناسی و مبتنی بر اصول حقوقی نبود.این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها ترامپ قادر نخواهد بود از نظر حقوقی و کارشناسی، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند، گفت: قطعا مرجع چنین اعلامی رئیس‌جمهور آمریکا نیست و به همین دلیل هم ترامپ نتوانست از این ابزار استفاده کند و در مورد متن و نص و یا نسبت به روح توافق هسته‌ای اشکالی بگیرد.

وی اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران را غیرکارشناسانه خواند و تصریح کرد: حرف‌های او کاملا پیش پا افتاده بود. اینکه ایران ۱۳۰ تن آب سنگین تولید کرده و بنابراین به عهد خود وفا نکرده است، طبق توافق انجام شده ایران مازاد نیاز آب سنگین تولید شده خود را باید صادر کند. ما هم این مازاد نیاز را به خود آمریکا صادر کردیم و همین امر نشان می دهد که چقدر اظهارات ترامپ غیرمنطقی است.خرم تاکید کرد: صحبت های روز گذشته ترامپ نه در داخل آمریکا و نه در بین نخبگان این کشور هیچ جایگاهی نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما در خصوص مواضع اتحادیه اروپا در قبال سخنان اخیر ترامپ علیه ایران چیست؟، خاطر نشان کرد: اظهارات ترامپ مورد اقبال هیچ یک از اعضای ۱+۵ قرار نگرفت. خانم موگرینی بلافاصله پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا کنفرانس مطبوعاتی گذاشت و با رد اظهارات ترامپ اعلام کرد که اروپا تمام قد پشت توافق هسته‌ای ایستاده است. رهبران فرانسه، آلمان، انگلستان هم به سرعت بعد از سخنرانی ترامپ بیانیه مشترک داده و آنها هم ضمن رد اظهارات ترامپ پایبندی خود به توافق هسته‌ای را اعلام کردند و تاکید کردند که ایران به وعده‌های خود در خصوص این توافق پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این امر را تایید کرده است.

خرم ادامه داد: واکنش جهان و قدرت‌های بزرگ پس از اظهارات رییس جمهور آمریکا نشان داد که توافق هسته‌ای کماکان زنده است و به حیات خود ادامه می دهند. ایران نباید اقدامی کند که از سمت آمریکا یا سایر اعضا ۱+۵ به کم کاری یا زیر پا گذاشتن تعهداتش متهم شود.این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که به عقیده شما در چنین شرایطی بهترین رویکردی که ایران می تواند داشته باشد تا ضمن پایبندی به برجام پاسخی مناسب در قبال اظهارات گستاخانه ترامپ بدهد؟ گفت: اجماعی که در قبال اظهارات ترامپ پشت سر ایران ایجاد شده پشتوانه‌ای است که ایران باید قدر آن را دانسته و حفظش کند. اینکه همه جهان پشت ایران و علیه ترامپ هستند پشتوانه‌ای است که با صرف صدها میلیون دلار به دست نمی‌آید.عصبانیت ترامپ هم از این است که حتی وزرای او هم گفته‌اند که با چنین کارهایی باعث بی اعتباری آمریکا می شود.وی تاکید کرد: ایران نباید با یک زنگی مست دهن به دهن بگذارد. ایران باید همانطور که رئیس‌جمهور به صورت معتدل با شمردن اشتباهات آمریکا متین و معتدل صحبت کرد درست رفتار کند. برداشت جهان این است که ایران اهل منطق است.