روحانی اردکانیان را به مجلس معرفی نکند!

اگر چه مخالفت با معرفی مهندس اردکانیان شاید از طرف برخی از همفکران ام با بازخورد منفی مواجه گردد، اما منافع و نظرات مردم در اولویت است و پیشنهاد می کنم ، روحانی فردی را معرفی کند که بصورت جدی و صادقانه به خواسته های مردم و فعالان محیط زیستی اعتقاد داشته باشد.دولت تدبیر و […]

اگر چه مخالفت با معرفی مهندس اردکانیان شاید از طرف برخی از همفکران ام با بازخورد منفی مواجه گردد، اما منافع و نظرات مردم در اولویت است و پیشنهاد می کنم ، روحانی فردی را معرفی کند که بصورت جدی و صادقانه به خواسته های مردم و فعالان محیط زیستی اعتقاد داشته باشد.دولت تدبیر و امید در جهت تنویر افکار خوزستانی ها و فعالان محیط زیستی کوتاهی کرده است. دولت نتوانسته برخورد قانع کننده اب با خواسته های فعالان محیط زیست و رفع نگرانی ها و دغدغه های مردم و نمایندگان آنان در مجلس داشته باشد.

منافع ملی را نباید به گونه ای تفسیر نمود که در تضادِ با منافع استان ها، خصوصا استانی استراتژیک چون خوزستان تلقی گردد.منافع استان ها، جزء مقوّم ِ منافع ملی ماست و منافع ملی جز در سایه منافع استان ها معنایی ندارد. اقدامات دولت و حاکمیت تنها هنگامی که مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد، رافع تضاد میان استانی است.

این چه زور و چه منطق ناحقی است که برخی از روستاهای خوزستان، از جمله ایذه و مسجد سلیمان فاقد آب برای کشاورزی و حتا آشامیدنی باشند، اما آب فراوان از جلوی دیدگان آنان به مناطق دور دست منتقل گردد.مردم با انتقال آب شرب نه تنها موافق، بلکه خواستار توجه دولت ها در این خصوص هستند، اما با انتقال آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی، مخالف هستند.این در حالی است که اهواز، آبادان و خرمشهر نیز از کمبود و ناسالم بودن آب شرب در رنج است.وزیر پیشنهادی باید صراحتا اعلام نماید :

١- انتقال آب از سرشاخه های کارون، با توجه به نظر صریح ریس جمهور دکتر روحانی در اولین سفر استانی خویش به خوزستان، صرفا پس از نظرات کارشناسانه و منحصرا به منظور تامین آب آشامیدنی مردم، در استان های هدف در برنامه ها گنجانده شود.مردم خوزستان رشادت ها و فداکاری ها و جانفشانی های ملت ایران را، خصوصا استان های همجوار خود، از جمله مردم شریف اصفهان را در حفظ تمامیت ارضی و تقدیم هزاران شهید فراموش نمی کنند، و اعتقاد دارند تنها با اجرای سیاست های کارشناسانه و عادلانه با نگاهی فرامنطقه ای باید از بروز زمینه های اختلافی میان استانی جلوگیری کرد.

٢- حق آبه طبیعی رودخانه هاو تالاب های پایین دست تامین گردد.

٣- اجرای هر گونه پروژه ای پس از تایید پیوست های زیست محیطی انجام پذیرد.

۴- وزیر پیشنهادی برنامه های اجرایی خویش را جهت حل مشکلات آب و فاضلاب، برنامه تامین آب پروژه ۵۵٠ هزارهکتاری دشت خوزستان و ایلام احیاء و بازسازی شبکه های شهری و روستایی آب آشامیدنی در شهرهای خوزستان را اعلام نماید.

۵- برنامه های توسعه کشاورزی و صنعتی خصوصا در استان هایی که از منابع آبی مشترک بهره برداری می کنند، ضرورتا پس از آمایش سرزمینی انجام پذیرد.

۶- بحث صیانت از کارون و دشت خوزستان بحثی است که با سرنوشت مردم خوزستان و ایران گره خورده است. حفاظت از خوزستان بحثی ملی است و نه منطقه ای .دولت باید تضمین لازم و کافی را با تخصیص اعتبار ویژه جهت ایجاد پروژه های تصفیه خانه ها جدید، برای ممانعت از ورود پساب های صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی و شهری به کارون و بازسازی شبکه آب شهری در شهرهای خوزستان را اعلام کند.

٧- وزارت نیرو و دولت در مراجع تصمیم سازی و تصمیم گیری از سازمان های مردم نهادِ محیط زیستی و از فعالان محیط زیست برای تصمیم گیری ها بصورت نهادینه شده استفاده نماید. دولت باید با تعیین کارشناسانی خبره و از شخصیت های علمی ملی و منطقه ای، با تقویت روحیه همگرایی ملی، اطمینان همه شهروندان را جلب نماید.تنها با رویکردی نو و توجه به موارد فوق الذکر توسط دولت و حاکمیت، تسکینی بر آلام مردم خوزستان فراهم خواهد گشت.

محمد کیانوش راد

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم
٢/مهر /١٣٩۶