آیت الله مصباح : در کشور هنوز هستند افرادی با تفکراتی شبیه جبهه ملی، قائل به ناسیونالیسم و ایرانی‌گری‌اند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از روحانیون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان این مسئله که وقتی رهبری حکیم انقلاب بر مسأله ای تأکید می کنند، نشانه اهمیت آن است؛ اظهار داشت: یکی از مسائلی که ایشان درمیان نخبگان حوزه و دانشگاه بر آن تأکید کرده اند، مسأله […]

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از روحانیون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان این مسئله که وقتی رهبری حکیم انقلاب بر مسأله ای تأکید می کنند، نشانه اهمیت آن است؛ اظهار داشت: یکی از مسائلی که ایشان درمیان نخبگان حوزه و دانشگاه بر آن تأکید کرده اند، مسأله انقلابی بودن و حفظ صبغه انقلابی نهادهاست، که بعضی در این زمینه اظهار نظرهایی کردند، و برخی برداشت های اشتباه هم شد که رهبری معظم به اشتباه‌بودن چنین برداشت هایی تصریح کردند. در ایران هنوز افرادی قائل به ناسیونالیسم هستند؛ آیا آب و خاک باعث انقلاب شد یا چیز دیگری موجب شد شهدا حاضر شوند جانشان را فدا کنند؟

باید بدانیم معیار قضاوت درباره پیشرفت به سوی اهداف انقلاب و خطرهایی که آن را تهدید می‌کند چیست تا بفهمیم پدیده هایی که اتفاق می افتد برای انقلاب مفید است یا خیر؛ تا چه اندازه باید حرکتی که گروهی دنبال می کنند را تأیید کنیم؛ و چگونه حرکت هایی که ناآگاهانه، و یا خدای نکرده عامدانه، بر علیه انقلاب انجام می‌شود را بشناسیم؟ به عنوان نمونه، در کشور هنوز هستند افرادی با تفکراتی شبیه جبهه ملی، قائل به ناسیونالیسم و ایرانی‌گری‌اند. تا چه حد نظرات و تفکرات این افراد در راستای انقلاب است؟ آیا آب و خاک و نیاکان بود که سبب اهمیت‌یافتن و پیدایش انقلاب شد، یا چیز دیگری موجب شد شهدا حاضر شوند جانشان را برای آن فدا کنند؟

وی ضمن هشدار نسبت به این که مبادا بعد از پرداخت این بهای گزاف برای انقلاب، به شعار شاه برگردیم، و قدم در راهی بگذاریم که روح آن ناسیونالیسم است، ادامه داد: هیچ کس با پیشرفت اقتصادی و توسعه مخالف نیست؛ از کشورهای فقیر گرفته تا کشورهای به ظاهر پیشرفته خواهان پیشرفت هستند؛ و اصلا روح استعمارها و سلطه جویی ها، استفاده از ثروت دیگران برای رشد و پیشرفت اقتصادی است، و حتی احمق ترین افراد نیز پیشرفت را دوست دارند، اما باید دید معنای پیشرفت در انقلاب اسلامی چیست، و آیا کارهای انجام شده در جهت توسعه ای است که اسلام می پسندد؟

آیت الله مصباح با تأکید بر «هدف» نبودن پیشرفت اقتصادی، ضمن اشاره به عدم تقابل اسلام با پیشرفت و تأمین نیازهای مادی افراد، اظهار داشت: انسان موجودی دارای دو بعد جسمی و روحی است، و اسلام برای هر دو بعد انسان برنامه دارد؛ لذا اگر اسلام به معنای واقعی محقق شود، حتما پیشرفت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هم رخ خواهد داد؛ اما باید دید آنچه سبب شده تا این انقلاب، اسلامی باشد چیست؟ آیا اصلاح معیشت به قدری اهمیت دارد که فرد جانش را فدای آن کند و زندان و شکنجه را به جان بخرد؟