باهنر : اگر بنده جای روحانی بودم حتما باهنر را به عنوان معاون اول انتخاب نمی کردم/ اقدامات دولت یازدهم را تایید می کنم

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص اخباری مبنی بر حضورش در کابینه دوازدهم گفت: اگر بنده جای روحانی بودم حتما باهنر را به عنوان معاون اول انتخاب نمی کردم.محمدرضا باهنر عصر چهارشنبه در یک نشست خبری در محل پایگاه خبری خبر آنلاین در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.وی افزود: دلایل […]

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص اخباری مبنی بر حضورش در کابینه دوازدهم گفت: اگر بنده جای روحانی بودم حتما باهنر را به عنوان معاون اول انتخاب نمی کردم.محمدرضا باهنر عصر چهارشنبه در یک نشست خبری در محل پایگاه خبری خبر آنلاین در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.وی افزود: دلایل آن هم روشن است و چنین توقعی نباید داشت. اقدامات دولت یازدهم را تایید کرده و می کنم و امیدوارم در پاسخگویی به مطالبات مردم دولت دوازدهم هم موفق شود اگر چه اختلاف نظرهایی ممکن است وجود داشته باشد و قطعا روحانی نمی تواند بنده را با این اختلاف نظرها به عنوان معاون اول انتخاب کند.

باهنر با بیان این که باید دولت مستقر را در حل مشکلات مردم کمک کرد افزود: در حل مشکلات از جمله حاشیه نشینی تمام مسوولان باید به دولت کمک کنند.باهنر همچنین با تبریک به ملت و نیروهای نظامی عراق و آیت الله سیستانی و تلاش همه دست اندرکاران و جانفشانی ها و کمک های آموزشی سپاه قدس و سردار سلیمانی و پیروزی مردم عراق بر نیروهای تکفیری و آزادسازی موصل اظهار داشت: مردم عراق ظلم های اینها را با تمام وجود خود لمس کردند.وی افزود: متاسفانه امروز برخی کشورهای اروپایی همان گونه که مواضعشان در خضوص داعش و گروه های تروریستی و داعش مشخص نیست هنوز منافقان را به رسمیت می شناسند و جلسه می گذارند و این ظلم تاریخی است که این دولت ها به مردم، بشر و انسانیت می کنند.

باهنر گفت: امید است اگر چه ریشه ایدئولوژیک گروه های تکفیری از بین نخواهد رفت، با کشته شدن سرکرده اینها به زودی زود شاهد جمع شدن جنایات این گروه های تکفیری باشیم.باهنر در پاسخ به ایرنا درخصوص تعیین تکلیف ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چون دوره زمانی خاصی در قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیامده است تا زمانی که مقام معظم رهبری حکم اعضای جدید مجمع را ندهند اختیارات حقوقی اعضای فعلی مجمع برقرار است.دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: سیاست های کلی می تواند به تاخیر بیفتد اما مجمع فعلی تا آن زمان می تواند به کار خود ادامه دهد.

وی بیان کرد: شاید بحث روی ریاست مجمع است. یکی از بزرگان برای ریاست مجمع مطرح بود که کسالتی پیدا کردند؛ شاید دلایل اینها باشد.باهنر ادامه داد: هیچ کسی در این کشور نمی تواند آرای مردم را به رسمیت نشناسد و سراغ ندارم کسی گفته باشد روحانی را به عنوان رئیس جمهوری قبول ندارم.دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار داشت: بعضی از اصلاح طلبان به روحانی فشار می آورند که بعضی از وزرا باید کذا و کذا باشند ولی باید روحانی آنها را قانع کند که فضا، فضای تندروی نیست بلکه فضای انسجام و وحدت ملی است.وی عنوان کرد: کابینه جای کارآموزی نیست که بخواهد فرد جوانی از این چهار سال، دو سال را مهارت آموزی و کارآموزی کند.

باهنر گفت: اینکه سن کابینه کمی کمتر شود حتما مطلوب است و کابینه باید مجرب و توانمند باشد. بنده پیشنهاد می کنم روحانی نام دولت دوازدهم را ‘تدبیر و اقدام’ بگذارد.باهنر در پاسخ به سوالی درباره طرح ایده «آتش بس» از سوی علیرضا زاکانی نیز گفت: با کمال تاسف باید بگویم هنوز بعد از انتخابات رگه هایی از تندروی هم در بدنه و هم در سران دو جریان می بینیم، رقابت ها باید زودتر تمام شود.وی ادامه داد: به صورت طبیعی این رقابت‌ها تا زمان استقرار کامل دولت و رای اعتمادی که رئیس دولت برای وزرای خود از مجلس می گیرد ادامه خواهد داشت اما مطالبه جدی من از جریانات سیاسی این است که فضا را به سمت رادیکالیزه شدن، تند کردن و سیاه و سفید نشان دادن جامعه پیش نبرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما در زمانی اصلاح طلبان را به خوش خیم و بد خیم تقسیم کردید؛ رابطه دولت دوم روحانی با اصلاح طلبان بدخیم چگونه خواهد بود، اظهار کرد: یک سری از اصلاح طلبان جزو هنجارشکنان و فتنه گران بودند؛ این بدان معنی نیست که ما بخواهیم همه اصلاح طلبان را به یک چوب برانیم اما به هر حال فتنه گران از درون اصلاح طلبان بیرون آمدند.باهنر گفت: تا زمانی که برخی تکلیف خود را با فتنه مشخص نکنند، نه به مصلحت دولت و کشور است و نه اساسا ممکن است که دولت بخواهد از میان این ها کابینه را انتخاب کند.باهنر تصریح کرد: البته برخی تحلیل گران از مواضع گذشته خود عدول کردند. برخی در دهه ۷۰ مردم را تشویق می کردند که در انتخابات شرکت نکنند اما الان خودشان یکی از مشوقان حضور در انتخابات هستند.وی اضافه کرد: روحانی پیروز از آب درآمد. گاه گاهی ممکن است حرف هایی داشته باشند که واقعا بیانشان ضرورت ندارد و این که هنوز دولت دوازدهم کار خود را شروع نکرده است ثابت کنند که ناتوان است؛ ظلم است و نباید این گونه باشد.

باهنر گفت: رقابت انتخاباتی رقابت باشگاهی است اما دولتی که مستقر می شود تیم ملی می شود و باید مشکلات مردم را حل کند و همه جریان های سیاسی و باشگاه ها باید به تیم ملی و سرپرست تیم ملی کمک کنند تا موفقیت های بزرگی داشته باشد.وی در خصوص قرارداد با توتال هم اظهار داشت: سعی و تلاش شده است این قرارداد به نفع ملت ایران بسته شود اگر چه ممکن است اشکالات ریزی هم داشته باشد. برای رسیدن به رشد هشت درصدی مصوبه مجلس و مجمع و الحاقیه مقام معظم رهبری، نیازمند ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم و باید شرکت های خارجی را وارد کنیم که بازار پیشرفت و توسعه یافته ای داشته باشیم.باهنر تاکید کرد: باید از سرمایه گذاری داخلی استقبال کنیم در عین حالی که از سرمایه گذاری خارجی استفاده شود. اگر وارد رقابتی می شویم باید با حکومت های بیرون از کشور باشد و نه با تخاصم و باید از توانمندی های داخلی استفاده کنیم تا دولت را در پاسخگویی به مطالبات مردم یاری رسانیم.

وی در خصوص نقد قوا هم گفت: اگر نقد مشفقانه باشد از برکات نظام است و هر کسی باید سعه صدر داشته باشد. باید از نقدهای مخرب جلوگیری کرد اما نقد مشفقانه برای اصلاح امور مهم است و یکی از ابزار ریاست، سعه صدر است. اگر نقد مخرب است باید نقاد به دل خودش برگردد و باید از تضعیف قوا که دست به دست هم می دهند، جلوگیری شود.باهنر گفت: یکی از بزرگترین ابزار سیاست، سعه صدر است و کسی که می خواهد ریاست و مدیریت کند و کار بزرگ انجام دهد باید سینه فراخی داشته باشد و کم حوصله و متعصب درباره زیرمجموعه خود نباشد.وی در خصوص پیشنهاد جلیلی مبنی بر تشکیل دولت سایه با تاکید بر این که در صورت تشکیل در این دولت نخواهم بود، اظهار داشت: ملزوماتی وجود دارد که دولت در سایه تشکیل شود و به سمت تخریب دولت مستقر نرود و اگر قرار باشد چنین دولتی تشکیل شود من در چنین تشکیلاتی نخواهم بود.

این فعال سیاسی افزود: معتقدم رقابت های سیاسی و حتی مردم سالاری دینی در غیبت چند حزب چارچوب دار و قانونی به طور جدی تهدید می شود. دولت در سایه در نبود احزاب خیلی معنا ندارد.باهنر گفت: رقابت های سیاسی فقط با مردم سالاری دینی که اصل نظام ما است، معنا پیدا می کند.وی افزود: اگر احزاب حاکم باشند و با هم کار کنند و ضابطه مند باشند، مقررات و تعاملات تعریف شده درون حزبی باعث می شود که افراد نسبت به هم متعهد باشند و در جریان های سیاسی گروه های سیاسی هستند که با هم رقابت می کنند.باهنر ادامه داد: اعضای دولت در سایه نه به رییس خود متعهد خواهند بود و نه رییس دولت به آن ها تعهدی خواهد داشت. مگر این که جمنا بخواهد حزب باشد اما آنچه شنیده ام گفته اند می خواهیم احزاب اصولگرا را با هم هماهنگ کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد دو قطبی در کشور گفت: حفظ وحدت و انسجام ملی از طرف رییس قوه مجریه مهم است. وحدت، پاشنه آشیل ادامه حیات نظام است و لازمه پیشرفت عدالت و توسعه. حرف های وحدت شکنانه مضر است و باید تلاش شود چنین حرف هایی نباشد.وی همچنین تاکید کرد: به نظر می رسد رگه هایی از هر دو جریان کمر همت بسته اند تشنجات را ادامه دهند و فضا را تند نگه دارند؛ روز راهپیمایی قدس عده ای شعار علیه رییس جمهوری دادند و قوه قضاییه گفته چون جرم آشکار است پیگیری می کنم و مجرمان را به مجازات متناسب با جرم می رسانم و این اقدام قابل تشکری است.باهنر افزود: از آن سو هم رییس جمهوری باید در صحبت هایشان دقت داشته باشند. آقای اژه ای از قضات شجاع و قوی هستند اما طرح مقوله بنی صدر در نماز جمعه کار دقیقی نیست.وی ادامه داد: عده ای در جریان های انتخاباتی علاقه مند بودند جای داستان جلاد و شهید را عوض کنند و این تند کردن فضا است. بدون محکومیت جریانی خاص، در هر دو طرف جریان ها، رگه هایی برای تند کردن فضا تلاش می کردند.

باهنر تاکید کرد: کشورمان تاب و تحمل تند کردن فضا را ندارد و هیجانات زمان انتخابات باید کاملا فروکش کند و کسانی که در کرسی قدرت می نشینند باید به مطالبات مردم جواب دهند و طرف مقابل با ۱۶ میلیون رای ناظر مشفقی برای دولت باشد و در آن جا که احساس می شود دولت به حاشیه می رود آن را نقد و کمک کنند.وی در خصوص این که آیا در دولت دوازدهم از اعضای مجلس فعلی هم استفاده ای خواهد شد، گفت: در گذشته رسم بوده است. رییس جمهوری اگر بخواهد ، از نمایندگان فعلی هم استفاده می کنند. اگر رییس جمهوری تلاش کند برخی نیروهای توانمند را حتی اگر در جریان حزب خودشان نبوده است و کمک زیادی هم نکردند را استفاده کند در جهت مقتدر و توانمند کردن دولت قدم مثبتی است و این می تواند الگویی برای سیاست ورزان بعدی باشد.