مکارمی : مناظره ی آخر سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری رقابت جدی و نزدیکی را شاهد هستیم ولی همچنان به نظر می رسد مانند دور قبل سرنوشت انتخابات در هفته آخر رقم خواهد خورد.مهدی مکارمی مدیرمسئول و سردبیر مجله زادبوم گفت: پراکنش آرا در سطح مناطق مختلف کشور نشان می دهد حدود ۱۷میلیون نفر در شهرهای بزرگ، ۱۷میلیون […]

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری رقابت جدی و نزدیکی را شاهد هستیم ولی همچنان به نظر می رسد مانند دور قبل سرنوشت انتخابات در هفته آخر رقم خواهد خورد.مهدی مکارمی مدیرمسئول و سردبیر مجله زادبوم گفت: پراکنش آرا در سطح مناطق مختلف کشور نشان می دهد حدود ۱۷میلیون نفر در شهرهای بزرگ، ۱۷میلیون نفر در شهرهای متوسط و کوچک و ۱۸میلیون نفر هم در روستاها حایز شرایط رای دادن هستند که از این تعداد، میزان مشارکت در انتخابات در شهرهای بزرگ حدود۴۰درصد، شهرهای متوسط و کوچک ۶۰درصد و روستاها ۹۰درصد است. وی افزود: بر همین اساس ۷میلیون نفر در شهرهای بزرگ،۱۰ میلیون نفر در شهرهای متوسط و کوچک و ۱۶میلیون نفر در روستاها رای خواهند داد.

مدیرمسئول زادبوم گفت: در دوره قبل میزان مشارکت در تهران، اصفهان و البرز کمترین درصد شرکت کنندگان را شاهد بودیم و جالبتر آنکه رای روحانی در روستاها و شهرهای کوچک بیشتر از رای وی در شهرهای بزرگ بود.مکارمی گفت: بر همین اساس روحانی در روزهای باقی مانده تا انتخابات سعی می کند میزان مشارکت در شهرهای بزرگتر را بالاتر ببرد چرا که آرای خاموش در این شهرها معمولا همراه جریان اصلاحات و اعتدال گراست. از طرفی وی باید سعی کند هم در برنامه های انتخاباتی و هم مناظره آخر رای روستاها و مناطق محروم را همچنان برای خود حفظ کند و البته بابد گفت هر دوی این رویدادها کار چندان آسانی نیست.

سردبیر این نشریه استانی گفت: قالیباف فاقد کاریزما و پرنسیب جلب رای است و از بدشانسی اش، مردم او را در کسوت رئیس جمهور باور ندارند. اصولگرایان هم به او رای نخواهند داد.وی افزود: رئیسی را باید رقیب اصلی روحانی دانست، او تاکتیک انتخاباتی اش را عدم تقابل سیاسی با روحانی برگزیده و حملاتش به روحانی را محدود به حوزه اقتصادی کرده و بهمین دلیل برجام را هم از همین زاویه نقد کرده و به اصل آن نقدی وارد نکرد در حالیکه همگان می دانند مخالفان برجام همه کاره ستادهای او هستند اما او ترجیح داده وارد این مقوله نشود و بجایش وعده افزایش سوبسیدها را بدهد.

وی گفت: رئیسی خیال خود را از بابت کسب کل آرای ایدئولوژیک جریان اصولگرا راحت می داند و سعی می کند با شعارهای پرطمطراق اقتصادی سبد آرایش را بزرگتر کند‌.بگفته این روزنامه نگار، سرنوشت انتخابات را آرای شناور و غیرسیاسی و همینطور آرای خاموشی که هنوز حضورشان در انتخابات قطعی نشده رقم خواهند زد و اگر روحانی بتواند این مهم را بویژه در مناظره آخر رقم بزند در مرحله اول پیروز انتخابات می شود و رای بالاتر از دور قبل کسب کند ولی اگر در این زمینه موفق نشود باید دانست که سرنوشت انتخابات وارد مسیرهای دیگری خواهد شد.

بگفته وی، روحانی همچنان شانس اول پیروزی است اما او باید این مهم را در روزهای آینده تضمین کند. ناظران و تحلیل گران هم علی القاعده باید بدانند همه آنهایی که وارد رقابت می شوند با انگیزه پیروزی وارد میدان می شوند و نباید رقبای مختلف را دست کم گرفت.وی در پایان گفت: پارادایم حاکم بر این دوره، انتخاب بین شعارها و وعده های بی پشتوانه رقبای روحانی از یکسو و برنامه های اقتصادی روحانی از سوی دیگر است و باید دید کدام یک موفق خواهند شد فضای انتخاباتی را بدست بگیرند.وی افزود: می توان پیش بینی کرد که حساسیت مردم نسبت به حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات روز به روز افزایش یابد‌