بازتاب انتخابات ایران در رسانه های بین المللی/ سانسور مستند تبلیغاتی روحانی

هرچه به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در روز ۲۹ اردیبهشت ماه نزدیک تر می شویم، برشدت تبلیغات افزوده می شود و علاوه بر رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، رسانه های مهم دنیا نیز از زوایای مختلف این انتخابات را تحلیل می کنند.رسانه های خارجی در پی برگزاری دومین مناظره نامزدهای انتخابات […]

هرچه به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در روز ۲۹ اردیبهشت ماه نزدیک تر می شویم، برشدت تبلیغات افزوده می شود و علاوه بر رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، رسانه های مهم دنیا نیز از زوایای مختلف این انتخابات را تحلیل می کنند.رسانه های خارجی در پی برگزاری دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نیز پخش مستند های تبلیغاتی آنان و سخنرانی هایشان، همچنان این انتخابات را از زوایای مختلف تحلیل و تفسیر می کنند که در دهمین گزارش ایرنا در ذیل می آید:

***بلومبرگ: تلویزیون ایران بخش هایی از مستند تبلیغاتی حسن روحانی را حذف کرد

پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ در گزارشی عنوان کرد: تلویزیون دولتی ایران بخش هایی از فیلم انتخاباتی حسن روحانی را حذف کرد.دراین گزارش آمده است: رسانه های ایران اعلام کردند که تلویزیون دولتی ایران بخش‌هایی ازفیلم انتخاباتی حسن روحانی با هدف عدم پخش صداهایی که به نخست وزیر سابق این کشور اشاره داشت، حذف کرد.بلومبرگ افزود: همچنین تصاویری که در آنها به نخست وزیرسابق این کشور، رئیس دولت اصلاحات و رئیس مجلس ششم اشاره شده بود، در این فیلم تبلیغاتی حذف شد.از جمله بخش حذف شده در این مستند قسمتی بود که حامیان روحانی شعار می دادند.
این پایگاه خبری تحلیلی اضافه کرد: کانال رسمی کمپین انتخاباتی حسن روحانی نیز اعلام کرد که دو کلیپ در این مستند توسط صدا و سیما پیش از پخش آن حذف شد.

بلومبرگ تصریح کرد: فیلم انتخاباتی حسن روحانی در حالی توسط صدا و سیما سانسور شد که مردم ایران قرار است ۲۹ اردیبهشت به پای صندوق های رای بروند و رئیس جمهوری چهار سال آتی این کشور را انتخاب کنند.حسن روحانی دراین انتخابات با پنج نامزد دیگر رقابت می کند که رقبای اصلی وی ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف از جبهه محافظه کاران (اصولگرایان) هستند.هرکاندیدای این انتخابات می تواند دو مستند نیم ساعته را پیش از روز انتخابات به صدا و سیما برای پخش آن بدهد.بلومبرگ نوشت: درمستند تبلیغاتی روحانی، به دستاوردهای دولت وی در حصول توافق هسته ای، حضور دوباره ایران در عرصه بین الملل و همچنین اهمیت نقش زنان در جامعه ایران اشاره شد.

*** آسوشیتدپرس: تلویزیون ایران مستند انتخاباتی رئیس جمهوری را سانسور کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: تلویزیون دولتی ایران روز شنبه بخش هایی از مستند انتخاباتی «حسن روحانی» رئیس جمهوری این کشور را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سانسور کرد.این رسانه افزود: یکی از بخش های سانسور شده مربوط به شعار حامیان (روحانی) در حمایت از نخست وزیر سابق این کشور است که تندروها با او مخالف هستند.آسوشیتدپرس ادامه داد: تلویزیون همچنین عکسی از رئیس جمهوری سابق ایران را هم که صدا و تصویر او از سال ۲۰۱۵ ممنوع بوده است، حذف کرد.این رسانه آمریکایی افزود: بخش دیگری هم که از این مستند حذف شده، مربوط به سخنان یک دانشجو است که گفته بود توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهانی مورد حمایت رهبر عالی ایران بوده است.درگزارش آسوشیتدپرس همچنین به نظرسنجی ایرنا اشاره شده و آمده است: ۶۴ درصد مردم ایران موافق شرکت در انتخابات بوده و ۲۰ درصد همچنان در این رابطه مردد هستند.آسوشیتدپرس می افزاید: در نظرسنجی ایرنا همچنین آمده است که از میان ۵۵ درصدی که نامزد خود را انتخاب کرده اند، ۴۵ درصد حامی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و ۲۳ درصد حامی «گروه های تندرو محافظه کار» هستند.گزارش آسوشیتدپرس در برخی از دیگر سایت های محبوب خبری بازنشر شده است.

*** خبرگزاری فرانسه: انتقاد روحانی از کارشکنان توافق هسته ای/ اصولگرایان به توافق می رسند؟

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در مناظره دوم انتخاباتی در روز جمعه، از مخالفان محافظه کار (اصولگرایان) به دلیل کارشکنی به منظور نابودی توافق هسته ای با قدرت های جهان بشدت انتقاد کرد.این رسانه فرانسوی افزود: «روحانی در انتقادی نادر از تصمیم نوشتن پیام ضد اسرائیلی بر روی موشک های بالستیک را قبل از آزمایش آنها گفت ‘دیدید که چطور شعارهایی را بر روی موشک ها نوشتید و شهرهای زیرزمینی را برای نابودی برجام نشان دادند.’»خبرگزاری فرانسه نوشت: وی در این مناظره که در آستانه انتخابات ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) پخش شد، گفت: دیپلمات ها مشغول مذاکره بودند، شما پشت پرده چه می کردید؟ برخی همچون مخالفان مردم ایران عمل کردند.

این رسانه نوشت: «ابراهیم رئیسی» رقیب اصلی روحانی گفت توافق را پاره نخواهد کرد اما وی آنچه را که موضع ضعیف و وعده های توخالی دولت خواند، محکوم کرد. وی که در مناظره دوم فعال تر عمل کرد، گفت: ما نباید در مقابل دشمنان ضعف نشان دهیم. این توافق مانند چکی است که دولت نتوانسته نقد کند. روحانی وعده داد با امضای توافق همه تحریم ها برداشته خواهند شد و وضعیت زندگی مردم بهتر خواهد شد اما این طورنشده است.خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: روحانی در واکنش از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت، این توافق امکان افزایش فروش نفت را ایجاد کرد و راه را برای ایفای نقش محوری ایران در دیپلماسی منطقه ای باز کرد. روحانی با اشاره به مذاکرات این هفته روسیه، ترکیه و ایران بر سر سوریه گفت: این بی سابقه بوده که ایران چنین نقش مهمی را ایفا کند.

این خبرگزاری اظهار داشت: روحانی همچنین وعده داد وضعیت حقوق شهروندی را که محور اصلی کمپین انتخاباتی اش در سال ۲۰۱۳ بود و با مانع تراشی مواجه شده است، بهبود بخشد. رئیس جمهوری ایران گفت: حقوق شهروندی فقط روی کاغذ نیست و عملی خواهد شد. بخش های مختلفی مسئول خواهند بود.خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران دیگر رقیب اصلی تندروی روحانی تلاش کرد بر رکود اقتصادی به عنوان نقطه ضعف اصلی روحانی تاکید کند. وی بارها به اصطلاح مورد علاقه اش اشاره کرد و «۴ درصد» طبقه نخبگان را مورد انتقاد قرار داد که به کمپین جهانی «ما ۹۹ درصد هستیم» اشاره داشت. وی گفت: چه کسی از توافق هسته ای بهره برده است. ۴ درصد ها. چه کسی آسیب دیده است؟ مردم.این رسانه فرانسوی افزود: بسیاری از کارشناسان انتظار دارند نامزدهای میانه روی دیگر شامل «اسحاق جهانگیری» معاون رئیس جمهوری و «مصطفی هاشمی طبا» در دقیقه ۹۰ به منظورافزایش شانس پیروزی روحانی از رقابت کناره گیری کنند. جهانگیری با حضوری قوی و جذاب در مناظره نخست برخی از مخاطبان تلویزیون را شگفت زده کرد و باعث بروز گمانه زنی هایی درباره احتمال موفقیت وی در به چالش کشیدن رئیسش شد اما در مناظره دوم مطیع تر به نظر می رسید.خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: اصولگرایان در سال ۲۰۱۳ بشدت دچار اختلاف شدند و هنوز معلوم نیست که آیا رئیسی، قالیباف یا مصطفی میرسلیم می توانند درباره رقیب اصلی به توافق برسند یا نه.

*** لوبلاگ: رهایی یافتن از مشکلات ناشی از رکود اقتصادی و نرخ بیکاری مساله ای مهم در انتخابات

پایگاه اینترنتی آمریکایی ‘لوبلاگ’ در گزارشی در مورد انتخابات ایران نوشت: در حالی که قرارست انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت برگزار شود.سیستم سیاسی ایران به دو بخش عملگراها ( میانه روها یا اصلاح طلبان) و اصولگرایان تقسیم شده اند. عملگراها بر خصوصی سازی اقتصاد، آزادی اجتماعی- فرهنگی در چارچوب قوانین اسلامی، الحاق به اقتصاد جهان، تعامل با غرب متمرکزبوده اند. اصولگرایان نیز که به عنوان محافظه کاران در ایران شناخته می شوند به دنبال حفاظت از اصول ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی ایران بوده و بر قوانین اجتماعی – فرهنگی محافظه کارانه تاکید دارند.لوبلاگ افزود: در این انتخابات حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا در گروه اصلاح طلبان- میانه رو کاندیدای انتخابات هستند و در سوی دیگر در جبهه اصولگرایان ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و مصطفی میر سلیم کاندیدا هستند. هرکسی که در دوراول نتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را بدست بیاورد، باید با فرد دوم در دور دوم شرکت کند.این پایگاه آمریکایی نوشت: ناکامی ابراهیم رئیسی در این انتخابات می تواند شکست وی را رقم بزند.

لوبلاگ افزود: از سال ۱۹۸۰ تاکنون در انتخابات های مختلف ایران بین ۵۰ تا ۸۵درصد شرکت کرده اند. در انتخابات امسال حدود ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.این پایگاه آمریکایی درباره تعادل قدرت در انتخابات ایران نوشت: عملگراها (میانه روها- اصلاح طلبان) درحال حاضرکنترل امور اجرایی و مجلس را در اختیار دارند. از دست دادن سمت ریاست جمهوری تعادل قدرت را به نفع اصولگرایان می کشاند؛ اصولگرایان کنترل نهادهای غیرانتخاباتی در نظام ایران را در اختیار دارند. پیش از این تمامی روسای جمهوری که در دور اول انتخاب شده بودند، برای دور دوم نیز در انتخابات پیروز شده اند.لوبلاگ افزود: درباره مساله هسته ای، انتظار نمی رود که هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات با توافق هسته ای مخالفت کنند.این پایگاه خبری تحلیلی درباره اقتصاد ایران نیز نوشت: اگرچه صندوق بین المللی پول رشد بیش از۵ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ انتظار دارد، منفعت ها برای مردم عادی ایران در زمینه اقتصادی محدود بوده است. نرخ بیکاری بیش از ۱۲ درصد اعلام شده که نرخ بیکاری جوانان حدود ۳۰ درصد است. رهایی یافتن از مشکلات ناشی از رکود اقتصادی و نرخ بیکاری مساله ای مهم و اصلی در انتخابات به شمار می رود.

*** الشرق الاوسط: رقبای روحانی او را به چالش کشیدند

به گزارش ایرنا، روزنامه «الشرق الاوسط» انگلیسی در صفحه خود در توییتر درباره دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: رقبای تندرو، حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران را به چالش کشیدند.الشرق الاوسط افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران معتقد است که نوشتن پیام تحریک آمیز بر روی موشک های بالستیک و نمایش آن، تلاشی آشکار برای به انحراف کشاندن توافق هسته ای بوده است.این رسانه نوشته است: محمد باقر قالیباف شهردار تهران، از سوی روحانی متهم به راه انداختن پروپاگاندای (تبلیغاتی) بوسیله پخش پوستر در سطح شهر تهران علیه توافق هسته ای و تیم مذاکره کننده بوده است.

*** عربی۲۱: روحانی به نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه افتخار کرد

پایگاه ‘عربی ۲۱ ‘ نیز در گزارشی نوشت: حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران در دومین مناظره به موفقیت های دولت خود در دوران ریاست جمهوری اش اشاره کرد ونقش ایران در بحران سوریه را مایه افتخار دانست.این پایگاه اینترنتی افزود: به گفته روحانی، دیپلمات های ایرانی باید با همکاری نیروهای رزمنده در سوریه حقوق باقی مانده کشور را احیا کنند.عربی ۲۱ اضافه کرد: رئیس جمهوری ایران گفت ما پرونده همه موضوعات گذشته را بستیم و این نشانگر قدرت دیپلماسی ایران است. امروز هم با همان قدرت درمورد سوریه مذاکره می کنیم؛ مستشاران نظامی ما به سوریه رفتند و در این کشور شهید دادیم، اگر بخواهیم از موضوعات منطقه ای سود ببریم باید بتوانیم پشت میز مذاکره قادربه حل وفصل آن مسائل باشیم. وی مشارکت ایران، روسیه و ترکیه را در مذاکرات متعلق به حل بحران سوریه دلیل اهمیت ایران در منطقه دانست و گفت ایران تاکنون چنین نقش موثری در مذاکرات مهم بین المللی نداشته است.پایگاه خبری عربی ۲۱ اضافه کرد:روحانی با اشاره به اهمیت استفاده از برگه سیاست خارجی از سوی دولتش در مذاکرات هسته ای گفت که هیچ کسی ما را باور نداشت و عده ای تهمت هایی به ما زدند که نتوانستیم آنها راپاسخ دهیم. ما در سه سال ونیم گذشته با نزدیک به ۱۲۰ تن از سران دنیا دیدار داشتیم که نشانگر تغییر جایگاه جهانی ایران نسبت به گذشته است. در شرایط کنونی ایران در نظر همه دنیا یک قدرت منطقه ای به شمار می رود.

***چاینا دیلی: روحانی بر حراست از برجام تاکید کرد

پرتیراژترین روزنامه کشور چین با بازتاب دومین مناظره میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی و یکی از نامزدهای انتخابات ایران، بر حراست از برجام توسط هر دولتی تاکید ویژه کرده است.به گزارش ایرنا، «چاینا دیلی» درگزارش خود آورده است: ‌حسن روحانی در شرایطی این مطلب را عنوان کرده که برای دومین بار عزم خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده است. او که برای انتخابات رسما ثبت نام کرده در سخنان خود تاکید کرده است که حفاظت از این توافقنامه بین المللی بر عهده دولت آینده است.چاینا دیلی از قول وی آورده است: هیچ دولتی نباید در آینده اهمیت برجام را نادیده بگیرد بلکه باید به لحاظ سیاسی و اقتصادی از آن حفاظت کند.این روزنامه انگلیسی زبان چاپ پکن گزارش داد: یکی از مهمترین دغدغه های روحانی در چهار سال گذشته، مسایل امنیتی نیز بوده است. از دیدگاه روحانی با توافق برجام سایه جنگ از سر ملت ایران رفع شد و آحاد مردم امروز شاهد بهبود شرایط امنیتی کشور هستند.پرتیراژترین روزنامه چین همچنین نوشت: رئیس جمهوری کنونی ایران برای پاسخ به منتقدان تاکید کرده است که اگر برجام نبود، امروز کشور به جای ۲ میلیون بشکه صادرات نفت، تنها قادر به صدور ۲۰۰ هزار بشکه بود.

*** پایگاه اماراتی: پیش بینی تغییرات در سیاست خارجی ایران در صورت پیروزی رئیسی یا قالیباف

پایگاه اماراتی ‘ارم نیوز’ به نقل از گزارش منتشره از یک مرکز مطالعات آمریکایی ادعا کرد: در صورت پیروزی ابراهیم رئیسی یا محمد باقر قالیباف از نامزدهای تندروها در انتخابات ریاست جمهوری، احتمال درگیری منطقه ای ایران و کاهش رابطه با غرب بیشتر خواهد شد.ارم نیوز افزود: در صورت پیروزی رئیسی یا قالیباف پیش بینی می شود تغییراتی در سیاست خارجی ایران روی دهد؛ به گونه ای که روابط بین روسیه وچین – دو هم پیمان بین المللی ایران- بهبود یابد و رابطه ایران با کشورهای غربی به شدت کاهش پیدا کند.این گزارش می افزاید: علاوه بر این، پیش بینی می شود پای ایران به نزاع های منطقه ای بیشتری باز شده وتمرکز بر روی برنامه های اقتصادی وخصوصی سازی کمتر شود. انتخابات ریاست جمهوری ایران لحظه ای برای تغییر به شمار می رود ومی تواند موازنه قدرت داخلی را بر هم بزند.

***رای الیوم: شانس روحانی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری

روزنامه «رای الیوم» نیز در مقاله ای تحت عنوان «شانس روحانی برای پیروزی در دومین دوره ریاست جمهوری» با بررسی عواملی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: روحانی نیز مانند سایر رئیسان جمهوری پیشین این کشور برای دومین بار رئیس جمهور می شود.در این مقاله به قلم «صالح السید باقر» آمده است: کسانی که دو مقاله پیشین من را درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران خوانده اند، شاید به این نتیجه رسیدند که حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران کمترین شانس برای انتخاب در دوره دوم ریاست جمهوری ندارد. اما پیش از اینکه به این سوال یعنی میزان شانس روحانی در انتخابات پاسخ بدهم، باید ابتدا برخی از امور را روشن کنم که به ارزیابی نتایج انتخابات آینده، مرتبط است.

این مقاله می افزاید: در ابتدا باید گفت که دوره ریاست جمهوری ۴ سال است و اگر رئیس جمهوری بخواهد مسیر خود را ادامه دهد، باید در انتخابات جدید شرکت کند. همچنین هیچ رئیس جمهوری در ایران نمی تواند برای سومین بار متوالی در انتخابات کاندید شود. اما با وجود این مسئله، به جز «ابو الحسن بنی صدر» که مجلس از وی سلب اعتماد کرد و «محمد علی رجایی» که در انفجار مقر ریاست جمهوری کشته شد؛ همه رئیسان جمهوری ایران که پس از آنها آمدند یعنی به ترتیب سید علی خامنه ای (رهبر کنونی)، مرحوم هاشمی رفسجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، برای دومین بار در انتخابات پیروز شدند و توانستند هشت سال مسند اجرایی را در دست داشته باشند، به نظر می رسد که روحانی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

دوم اینکه: اتفاقات غیرمنتظره همواره در انتخابات ریاست جمهوری رخ می دهد و ما شاهد بوده ایم که کسی که کمترین شانس را دارد، پیروز میدان می شود. این چیزی بود که در انتخابات ۱۹۹۷ میلادی در ایران رخ داد، کسی پیش بینی نمی کرد که خاتمی در انتخابات رای بیاورد، فردی که در مقایسه با علی اکبر ناطق نوری (رئیس مجلس اسبق) که پست های مهمی را به عهده داشت، چهره ناشناخته ای به شمار می آمد.این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۵ نیز تکرار شد، کسی انتظار پیروزی احمدی نژاد را در انتخابات نداشت و شاید او هم با همان مشکلی مواجه شد که خاتمی با آن رو به رو بود؛ شخصیت او به هیچ وجه تقاربی با شخصیت اکبر هاشمی رفنسجانی رقیب اصلی او نداشت، اما در انتخابات پیروز شد.

سومین مورد که در انتخابات ایران بارز است، آن است که: اسامی جناح های اصلی سیاسی در ایران در طول چهار دهه گذشته تغییر کرده است؛ با اینکه همواره به طور گسترده تبلیغ می شود که رقابت اصلی در انتخابات میان اصلاح طلب ها و اصولگرا هاست، اما این واژه ها عناوین کلی و مجازی است؛ چرا که اصلاح طلب ها خود شامل احزاب چپ گرا، تندرو ، میانه رو هستند؛ البته که این تقسیم بندی درباره اصولگراها هم صدق می کند؛ آنها به اصولگرای سنتی، تندرو و میانه رو تقسیم می شوند.چهارمین دلیل آن است که: آراء ایرانی ها به سه بخش تقسیم می شود: اصلاح طلب، اصولگرا، بی طرف. بعید است که حامیان اصولگراها به کاندیدای اصلاح طلب رای دهند حتی اگر آن نامزد بتواند در نهایت درستی، خرد و توانایی کشور را اداره کند. همچنین حامیان اصلاح طلب نیز هرگز به یک نامزد اصولگرا رای نمی دهند.

از این رو، تا زمانی که آراء هر نامزد، مشخص و قطعی است، کاندیداهای ریاست جمهوری تلاش می کنند که با سفرهای استانی و رفتن به مناطق وشهرهای مختلف، آراء رای دهندگان بی طرف را به سوی خود جذب کند. همچنین که مناظرات تلویزیونی نقش بارزی در جهت دهی رای دهندگان بی طرف برای رای دادن به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ایفا می کند.بنابرین، آراء بی طرف، تعیین کننده این انتخابات و همه انتخابات دیگر هستند؛ از این رو نامزد اصلی باید با برخورداری از ویژگی ها و توانمندی های بالا بتواند آراء بی طرف را مجاب کند که او بهترین کسی که می تواند کشور را اداره کند.و اما چهره مرموز و ناشناخته در انتخابات کیست؟

نویسنده این سطور می نویسد: مقصودم از شخصیت مرموز در انتخابات کسی است که پیش تر تعامل چندانی با مردم نداشته باشد و البته خیلی هم غیر مشهور نباشد. این مرموز و پیچیده بودن نامزد یک سلاح دو لبه در انتخابات است که گاهی به نفع آن نامزد عمل می کند و گاهی به ضررش.با اینکه این چهره ناشناخته و مرموز تعامل زیادی با همه اقشار اجتماعی نداشته، به دادن وعده ها و شعارهای بسیار بزرگ متوسل می شود که به هیچ وجه نمی تواند آنها را محقق کند، اما به خاطر اینکه رای دهنده او را نمی شناسد، شاید وعده هایش را باور کند و به او رای دهد و او را ناجی مشکلات خود بداند؛ کاری که یک چهره معروف و مشهور نمی تواند در انتخابات انجام دهد.بدون شک، این امر درباره همه رای دهندگان صدق نمی کند، قطعا رای دهندگانی هم هستند که به چهره های مرموز و ناشناخته رای نمی دهند و معتقدند که برنامه های نامزد شناخته شده، بهتر از کاندیدای ناشناخته است که ممکن است کشور وارد یک تونل تاریک کند. در نتیجه ناشناخته بودن گاهی خود می تواند دلیل شکست نامزد باشد.