قائم مقام وزیر کشور: در اجرای قانون با هیچکس معامله نمی کنیم

قائم مقام وزیر کشور گفت: به عنوان مجریان قانون در اجرای آن با هیچکس معامله نمی کنیم. محمدحسین مقیمی روز چهارشنبه در همایش منطقه ای آموزشی توجیهی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی با حضور مسئولان دیربط از استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در مشهد افزود: مردم […]

قائم مقام وزیر کشور گفت: به عنوان مجریان قانون در اجرای آن با هیچکس معامله نمی کنیم. محمدحسین مقیمی روز چهارشنبه در همایش منطقه ای آموزشی توجیهی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی با حضور مسئولان دیربط از استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در مشهد افزود: مردم باید احساس کنند آرا و حقوق آنان صیانت می شود و با تحقق این امر پای صندوقها حاضر شده و مشارکت حداکثری خواهند داشت.

وی ادامه داد: باید بگونه ای عمل کرد که آرا مردم صیانت، قانون اجرا و بیطرفی کامل رعایت شود. تلاش ما به عنوان مجریان قانون و برگزاری انتخابات بر آن است که با هیاتهای نظارت تعامل خوبی داشته باشیم. قائم مقام وزیر کشور گفت: اما فرمانداران و هیاتهای اجرایی مسئول اجرا و برگزاری انتخابات هستند و به هیچکس اجازه نمی دهیم وارد مباحث اجرایی انتخابات شود. وی افزود: در برگزاری انتخابات، وزارت و وزیر کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و هیاتهای اجرایی مسئول و مجری هستند و هیچ فرد، گروه، سازمان، دستگاه و نهادی نمی تواند در امر انتخابات ورود یافته و دخالت کند. مقیمی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس انتخابات و خواست و نظر مردم اداره می شود از این رو موظفیم انتخاباتی شکوهمند در طراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم.

وی گفت: اگر داوطلبان قوی وارد عرصه شوند و مردم شاهد حضور افراد زبده و کارآمد در انتخابات باشند بطور قطع ترغیب و تشویق به مشارکت می شوند. قائم مقام وزیر کشور نوع انتخاب را هم بسیار مهم توصیف و بیان کرد: گاه مردم نمایندگانی را برای مجلس انتخابات می کنند که از حقوق و آزادیها دفاع می کنند و در مقابل زیاده خواهی می ایستند و گاه افرادی انتخاب می شوند که نه تنها اینگونه نیستند بلکه حقوق مردم نیز را سلب کرده و به سطوح نازل تقلیل می دهند. وی افزود: دو انتخابات ریاست جمهوری در سطح کلان ملی و نیز شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح خرد از اهمیت ویژه ای برخوردارند. مقیمی در ادامه قوانین مصوب فعلی مجلس را مبنای کار مجریان انتخابات ذکر و بیان کرد: سیاستهای کلی انتخابات همانند قانون اساسی یک سند بالادستی است و هر قانونی که در مجلس تصویب می شود با لحاظ سیاستهای کلی و نیز آیین نامه های دولت ملاک کار در انتخابات است. وی ادامه داد: لایحه جامع انتخابات اوایل شهریور گذشته تدوین و همزمان با ابلاغ سیاستهای رهبر معظم انقلاب تکمیل و تقدیم دولت شده است

قائم مقام وزیر کشور گفت: این قانون توسط دولت در دست بررسی است لذا در صورت تصویب و تایید نهایی در دولت و مجلس می توانیم از آن در اجرای انتخابات استفاده کنیم. وی افزود: رعایت حقوق داوطلبان از دیگر مباحث مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. مجریان انتخابات باید نظارت کرده تا حقی از حقوق داوطلبان ضایع نشود ضمن آنکه رعایت حقوق رای دهندگان هم بسیار مهم است. مقیمی ادامه داد: اجازه داده نشود فرد یا افراد و گروهها در پای صندوقها با تطمیع و یا زور آرا مردم را تغییر دهند. وی بر اهمیت حضور حداکثری مردم تاکید و بیان کرد: یکی از مبانی این حضور صیانت از رای مردم است و در این میان باید ایجاد نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد.