رئیس قوه قضاییه با رئیس پارلمان عراق در بغداد دیدار کرد

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که در سفری رسمی در بغداد بسر می برد، بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در منطقه سبز امنیتی با رئیس پارلمان عراق دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه و منطقه ای از جمله موضوع تروریسم، تبادل نظر کرد.سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق حین استقبال از آیت الله صادق […]

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که در سفری رسمی در بغداد بسر می برد، بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در منطقه سبز امنیتی با رئیس پارلمان عراق دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه و منطقه ای از جمله موضوع تروریسم، تبادل نظر کرد.سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق حین استقبال از آیت الله صادق آملی لاریجانی و خیر مقدم به وی و همراهانش، از گسترش همکاری ها میان بغداد – تهران ابراز خرسندی کرد.

82287424-71131338

وی با اشاره به این که عراق توانسته است که بین قوای سه گانه استقلال ایجاد کند، افزود: برای از بین بردن هرگونه تبعیض مذهبی و قومیتی و جغرافیایی تلاش کرده آیم و موفقیت های خوبی داشتیم. الجبوری تصریح کرد: حضور رییس قوه قضاییه ایران در این برهه در عراق با توجه به جنگ سرنوشت سازی که با تروریسم داربم، بسیار حایز اهمیت است. رئیس مجلس عراق با بیان این که ایران و عراق در کنار هم در یک صف در رویارویی با تکفیر هستند که از عنوان اسلام سوء استفاده می کند، اضافه کرد: عراق بعد از آزادی موصل نیازمند همکاری بیشتر در زمینه اجتماعی و سیاسی و جنبه های مختلف است.

آیت الله آملی لاریجانی نیز در این دیدار با اشاره به نبردهای جاری در موصل، ابراز امیدواری کرد که مردم عراق در جنگ علیه تروریسم و تکفیری ها پیروز شوند. رئیس قوه قضائی کشورمان با بیان این که ‘وحدت صف’ بین مردم و دولت در پیروزی بسیار حایز اهمیت است، تصریح کرد: عامل پیروزی ایران، حضور همواره مردم در صحنه و وجود دولتمردان هوشیار و هوشمند است. وی اضافه کرد: قدرت های جهانی از تروریسم و تحمیل جنگ ها بر ملت های منطقه برای تاراج دارایی های کشورهای منطقه تلاش می کند و همین موضوع نیز برای عراق اتفاق افتاده، زیرا عراق کشوری غنی و با جمعیت است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به دسیسه برخی کشورهای غربی – عربی برای تقسیم عراق، تاکید کرد: مخالف تقسیم عراق هستیم و بر وحدت و استقلال عراق اصرار می ورزیم و مخالف آسیب دیدن وحدت ارضی و استقلال عراق هستیم . وی با اشاره به این که کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزاری دو گانه علیه کشورها بهره می برند و کشورهای اسلامی باید براساس مبانی دینی و عقلانی حقوق بشر خود را طراحی کنند که مناسب با دین اسلام باشد، تصریح کرد: اگر چنین شود غرب نمی تواند انتظارات خود آرا بر این کشورها اعمال کند.

رئیس قوه قضائیه ایران در ادامه به همکاری های قضائی ایران و عراق اشاره کرد و افزود: یادداشت تفاهم خوبی با عراق داشتیم و با مدحت محمود بر اجرای تفاهم نامه های چهار گانه بین دو کشور تاکید کردیم. آیت الله آملی لاریجانی بر همکاری قضایی و حقوقی تاکید کرد و از اعلام آمادگی ایران برای در اختیار گذاشتن تجارب خود در این زمینه به ویژه بخش فناوری در بخش دستگاه قضائی تاکید کرد. آیت الله لاریجانی عصر دیروز (شنبه) در راس هیات بلندپایه قضایی وارد بغداد شد و صبح امروز ضمن دیدار با مدحت محمود رئیس شورای عالی قضایی عراق، در نشست قضایی مقام های قضایی دو کشور شرکت کرد. پس از امضای یک یادداشت تفاهم این سفر در حضور رئیسان قوه قضاییه ایران و عراق، آیت الله لاریجانی و مدحت محمود در کنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.